Utilitat de la formació en citació per evitar pràctiques deshonestes en treballs acadèmics universitaris
Resum
Aquest article se centra a analitzar la percepció de l’alumnat universitari respecte a la utilitat de citar i les conductes de plagi realitzades al llarg de la seva carrera acadèmica, per comprovar la possible existència de diferències en funció de tenir o no formació sobre citació. A fi de donar resposta a les qüestions plantejades es va dissenyar una investigació quantitativa descriptiva i es va utilitzar un qüestionari dirigit a la població objecte d’anàlisi, universitaris que cursaven estudis de grau. La mostra, de caràcter no probabilístic, va estar integrada per 3.783 alumnes. Entre els principals resultats obtinguts destaca que la formació en citació es converteix en un element fonamental en l’evitació del plagi a l’hora de fer els treballs acadèmics, ja que l’alumnat que ha rebut formació en citació dona més valor a la «utilitat» de citar i atorga puntuacions més baixes en les pràctiques relacionades amb la comissió de plagi en la realització dels treballs acadèmics. D’aquí ve la necessitat que des de les institucions universitàries s’adoptin les accions necessàries per formar l’alumnat en competències informacionals, a fi d’evitar la pràctica de conductes deshonestes.
Paraules clau
competències informacionals, deshonestedat acadèmica, ensenyament superior, citacióReferències
ANCHUNDIA, F. (2019). La gestión de las competencias informacionales en la formación del conocimiento: Fundamentos para un proceso de aprendizaje competente. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 82-93. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2298
ANDUEZA, A. (2019). Evaluación de la escritura académica: Construcción y validación de un instrumento integrado basado en tareas para evaluar habilidades específicas de escritura. Relieve, 25(2), 1-17. http://doi.org/10.7203/relieve.25.2.11163
BIRKS, M.; MILLS, J.; ALLEN, S. y TEE, S. (2020). Managing the mutations: Academic misconduct in Australia, New Zeland and the UK. International Journal for Educational Integrity, 16(6), 1-15. https://doi.org/10.1007/s40979-020-00055-5
BLAU, I.; GOLDBERG, S.; FRIEDMAN, A. y ESHET-ALKALAI, Y. (2020). Violation of digital and analog academic integrity through the eyes of faculty members and students: Do institutional role and technology change ethical perspectives? Journal of Computing in Higher Education. https://doi.org/10.1007/s12528-020-09260-0
BOILLOS, M. M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XXI, 23(2), 211-229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658
BUSTOS, A. (2017). Leer y escribir para aprender en la era digital: La escritura en la educación superior. En S. ESPINO y C. BARRÓN (coords.). La lectura y la escritura en la educación en México: Aproximaciones teóricas, experiencias aplicadas y perspectivas de futuro (pp. 167-194). Universidad Nacional Autónoma de México.
CASTRO, Y.; YOPLAC-LÓPEZ, B.; CARPIO-TELLO, A.; SIHUAY-TORRES, K. y CÓSAR-QUIROZ, J. (2018). Percepción del plagio académico en estudiantes de Odontología. Educación Médica, 19(3), 141-145. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.003
COMISIÓN MIXTA CRUE-TIC Y REBIUN (2009). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado. CRUE. https://www.rebiun.org/sites/default/files/2017-11/Manual_formacion_CI2_seccion1.pdf.
DE PABLOS, J. (2019). Universidad y sociedad del conocimiento: Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 6-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
DÍAZ ARCE, D. (2017). Evaluación del desempeño de tres herramientas antiplagio gratuitas en la detección de diferentes formas de copy-paste procedentes de internet. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 59, 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.59.812
DÍAZ ROSABAL, E. M.; DÍAZ VIDAL, J. M.; GORGOSO VÁZQUEZ, A. E.; SÁNCHEZ MARTÍNEZ, Y.; RIVERÓN RODRÍGUEZ, G.; SANTIESTEBAN REYES, D. C. y TENRRERO SILVA, N. (2020). Ciberplagio académico en la praxis estudiantil. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 8(16), 1-9. https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.001
EATON, S.; GUGLIELMIN, M. y OTOO, B. (2017). Plagio: Pasar de enfoques punitivos a proactivos [Plagiarism: Moving from punitive to proactive approaches]. En A. P. PRECIADO, L. YEWORIEW y S. SABBAGHAN (eds.). Selected proceedings of the IDEAS Conference 2017: Leading the Conference on Educational Change (pp. 28-36). Werklund School of Education. Calgary University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED574580.pdf.
EGAÑA, T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9(2), 18-30. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1209
EISENBERG, J. (2004). To cheat or not to cheat: Effects of moral perspective situational variables on students’ attitudes. Journal of Moral Education, 33(2), 163-178. http://dx.doi.org/10.1080/0305724042000215276
FARINA, V. (2020). Escuelas y nuevas tecnologías: Revalorizar la profesión docente. Revista Científica EFI-DGES, 6(10), 61-75. http://dges-cba.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2020/10/Victoria-Farina-Vol-6-Ed-10.pdf.
FESTAS, I.; MATOS, A. y SEIXAS, A. (2020). Escrita académica e plágio no ensino superior. Revista Educação Em Questão, 58(56), 1-20. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID19986
GALLENT, M. y TELLO, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 90-117. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.563
GÓMEZ-ESPINOSA, M.; FRANCISCO, V. y MORENO-GER, P. (2016). The Impact of Activity Design in Internet Plagiarism in Higher Education. Comunicar, XXIV(48), 39-47. https://doi.org/10.3916/C48-2016-04
HERNÁNDEZ-RABANAL, C.; VALL, A. y BOTER, C. (2018). Formación, la clave para mejorar las competencias informacionales en e-salud del alumnado de bachillerato. Elsevier, 32(19), 48-53. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.12.005
JIMÉNEZ, R. (2020). Investigación educativa: Introducción a las metodologías clásicas y emergentes. Comares.
LAFUENTE, M.; FAURA, U.; PUIGCERVER, M. C.; BOTE, M. y MARTÍN, P. J. (2019). El trabajo de fin de grado en las Facultades de Economía y Empresa españolas desde la perspectiva de los docentes. Bachelor’s dissertation at the schools of economics and business in Spain: Lecturer’s perceptions. Journal of Management and Business Education, 2(3), 215-230. http://dx.doi.org/10.35564/jmbe.2019.0015
LÓPEZ-GIL, K. S. y FERNÁNDEZ-LÓPEZ, M. C. (2019). Representaciones sociales de estudiantes universitarios sobre el plagio en la escritura académica. Íkala: Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 119-134. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a06
MIHI-RAMÍREZ, A.; MELCHOR-FERRER, E.; ARTEAGA-ORTIZ, J. y OJEDA GONZÁLEZ, S. (2017). Adquisición de Competencias para evitar el plagio académico en la Enseñanza Superior. V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC. http://hdl.handle.net/10553/25389.
MOXLEY, K. y ARCHER, A. (2019). Writing centres as dialogic spaces: Negotiating conflicting discourses around citation and plagiarism. Stellenbosch Papers in Linguistics Plus, 57, 25-37. https://doi.org/10.5842/57-0-808
MUÑOZ CANTERO, J. M.; PORTO CASTRO, A. M.; OCAMPO GÓMEZ, C. I.; MOSTEIRO GARCÍA, M. J. y ESPIÑEIRA BELLÓN, E. M. (coords.) (2020). Informe técnico sobre o plaxio nos estudos de grao e mestrado do Sistema Universitario de Galicia. Repografía Noroeste.
MUÑOZ-CANTERO, J. M.; REBOLLO-QUINTELA, N.; MOSTEIRO GARCÍA, M. J. y OCAMPO GÓMEZ, C. I. (2019). Validación del cuestionario para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Relieve, 25(1), 1-15. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
MUT-AMENGUAL, B.; MOREY-LÓPEZ, M. y VÁZQUEZ-RECIO, R. (2015). Niveles de detección del plagio académico por el profesorado de educación secundaria: Análisis en función de sus áreas de conocimiento y medidas adoptadas. Estudios Pedagógicos, 41(2), 177-194. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200011
OLIVIA-DUMITRINA, N.; CASANOVAS CATALÁ, M. y CAPDEVILA TOMÁS, Y. (2019). Academic writing and the internet: Cyber-plagiarism amongst university students. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 112-125. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.407
PORTO-CASTRO, A. M.ª; MOSTEIRO, Mª. J. y GERPE, E. M.ª (2019). Las causas del plagio académico en estudiantes de Pedagogía. Investigación comprometida para la transformación social: Actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa, 1, 451-456. https://aidipe2019.aidipe.org/files/2019/07/Actas_AIDIPE2019_Vol_I.pdf.
RAMOS, T.; DAMIÁN, E. F.; IGNA, M. G.; ARIAS, D. y CAURCEL, M. J. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2021). Citar. Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/citar.
REBOLLO-QUINTELA, N.; ESPIÑEIRA-BELLÓN, E. M. y MUÑOZ-CANTERO, J. M. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, volumen extra número 6, 192-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453
RECHE, E.; MARTÍN, M. A. y GONZÁLEZ, I. (2019). Autopercepción de la adquisición de las competencias informacional y comunicativa para la elaboración de trabajos académicos. Perfiles Educativos, XLI(165), 131-146. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59170
RODRÍGUEZ, L. y ZAMBRANO, L. (2019). La alfabetización informacional: Funciones en el desarrollo del pensamiento crítico. Rehuso, 4(3), 107-115. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i3.2268
SAHAGÚN, M. Á. y VÁSQUEZ-PÁRRAGA, A. Z. (2018). Normas dominantes en las decisiones éticas y actitudes de los estudiantes universitarios: Teoría y prueba empírica obtenida en México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 388-418. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.386
SEGARRA-SAAVEDRA, J. y MARTÍNEZ-SALA, A. M. (2020). Percepción del plagio y uso de herramientas antiplagio por parte de alumnado universitario. En R. ROIG-VILA (coord.). Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria (pp. 409-424). Instituto de Ciencias de la Educación. http://hdl.handle.net/10045/110056.
SINGH, D.; STEENKAMP, M.; HARMSE, T. y BOTHA, J. C. (2020). Engaging the student voices to improve referencing skills and practices in higher education: A South African case study. South African Journal of Higher Education, 34(5), 122-135. https://doi.org/10.20853/34-5-4199
SUREDA-NEGRE, J.; COMAS-FORGAS, R. y OLIVER-TROBAT, M. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato: Diferencias en cuanto al género y la procastinación. Comunicar, 44, 103-110. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-11
TODOLÍ, C. (2019). Plagio académico. Aranzadi.
TORRES-DÍAZ, J. C.; DUART, J. M. e HINOJOSA-BECERRA, M. (2018). Plagio, uso de Internet y éxito académico. Journal new Approaches in Educational Research, 7(2), 106-112. https://www.researchgate.net/publication/326426122_Plagio_uso_de_Internet_y_exito_academico_en_la_Universidad/stats.
TRIPATHI, R. y KUMAR, S. (2009). Plagiarism: A Plague. https://www.inflibnet.ac.in/caliber2009/CaliberPDF/64.pdf.
USCÁTEGUI, R. M. (2018). Plagio, ¿falta de ética o desconocimiento? Perspectivas en Nutrición Humana, 20(1), 9-12. https://doi.org/10.17533/udea.penh.v20n1a01
VAAMONDE, J. D. y OMAR, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXVIII(3-4), 7-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27012440002.
VARGAS, A. (2019). Apropiación y plagio académico: Un estudio de caso sobre una alumna debutante en la escritura en la Educación Superior. Íkala: Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a08
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 M.ª Josefa Mosteiro García, Ana M.ª Porto Castro, Lucia Lareo Pena, Álvaro Lorenzo Rey
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.