Pedagogies feministes a la universitat, realitat o utopia? Una anàlisi de la formació dels i les professionals de l’àmbit educatiu

Autors/ores

Resum

L’androcentrisme penetra dins la realitat i inunda les aules de tots els nivells educatius, per la qual cosa és urgent implantar pedagogies feministes que confereixin solució a aquestes situacions. L’objectiu de la investigació que es presenta és analitzar la presència de la formació en pedagogies feministes en els plans de formació inicial de les professionals i els professionals de l’educació de la Comunitat Autònoma gallega. Per això s’han revisat les matèries impartides en els graus universitaris per a la formació de mestres, pedagogs, pedagogues, educadors i educadores socials, a més dels màsters universitaris que habiliten el professorat d’educació secundària a les tres universitats gallegues. Els resultats mostren una mancança formativa considerable en aquest àmbit, amb diferències importants entre les institucions d’ensenyament superior que formen part de l’estudi, així com en el desig, tant d’alumnat com de professorat, de rebre aquesta formació. Finalment, s’ofereixen una sèrie de propostes de millora i es reitera la necessitat de promoure l’educació en pedagogies feministes del professorat i altres professionals de l’àmbit educatiu.

Paraules clau

pedagogies feministes, formació inicial, professorat, perspectiva de gènere

Referències

ARENAS, G. (2006). Triunfantes perdedoras: La vida de las niñas en la escuela. Graó.

BALLARÍN DOMINGO, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad?: Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865

BEJARANO, M. T.; MARTÍNEZ, I. y BLANCO, M. (2019). Coeducar hoy: Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del currículum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004

BEJARANO, M. T.; MARTÍNEZ, I. y TÉLLEZ, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), e3041. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041

BELLO, A. (2018). Hacia una transpedagogía: Reflexiones educativas para incomodar, sanar y construir comunidad. Debate Feminista, 55, 104-128. https://doi.org/10.22201/cieg.01889478p.2018.55.05

BONAL, X. (1997). Las actitudes del profesorado ante la coeducación: Propuestas de intervención. Graó.

CARRETERO, R. y NOLASCO, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55(1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903

CASTILLO, A. (2011). La coeducación como una propuesta educativa en la construcción de una cultura para la paz en Guatemala [Tesis doctoral]. Universitat Jaume I.

CERVA, D. (2017). Desafíos para la institucionalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior en México: Una mirada a los contextos organizacionales. Revista Punto Género, 8, 20-38. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2017.48399

CONSELLERÍA DE CULTURA, EDUCACIÓN E ORDENACIÓN UNIVERSITARIA (2018). Plan Anual de Formación do Profesorado 2018-2019. Xunta de Galicia.

CRABTREE, R.; SAPP, D. y LICONA, A. (eds.) (2009). Feminist pedagogy: Looking back to move forward. Johns Hopkins University Press.

EGEA, M. (2019). Proyecto de intervención: Protégete contra la violencia de género. iQual: Revista de Género e Igualdad, 2, 73-92. https://doi.org/10.6018/iQual.347361

FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, N. y GONZÁLEZ CLEMARES, N. (2015). La LOMCE a la luz de la CEDAW: Un análisis de la coeducación en la última reforma educativa. Journal of Supranational Policies of Education, 3, 242-263.

GALLARDO, J. A. y GALLARDO, P. (2019). Educar en igualdad: Prevención de la violencia de género en la adolescencia. Revista Educativa Hekademos, 26, 31-39. http://bit.ly/2kL1faT.

GARCÍA, R.; REBOLLO, M. A.; VEGA, L.; BARRAGÁN, R.; BUZÓN, O. y PIEDRA, J. (2011). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397.

HOOKS, B. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Traficantes de Sueños.

INSTITUTO DE LA MUJER Y PARA LA IGUALDAD DE OPORTUNIDADES (2021). Mujeres en cifras - Educación. https://www.inmujeres.gob.es/MujerCifras/Educacion/Educacion.htm

JEFATURA DEL ESTADO (2004). Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. Boletín Oficial del Estado, 313 (29 de diciembre).

JEFATURA DEL ESTADO (2007). Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 71 (23 de marzo).

JEFATURA DEL ESTADO (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (30 de diciembre).

KOROL, C. (2016). Feminismos populares: Pedagogías y políticas. El Colectivo.

MADRID, J. M. y LUCER, L. A. (2010). Directrices de la política educativa de género en España (1970-2010). Educatio Siglo XXI, 28, 223-244.

MANICOM, A. (1992). Feminist pedagogy: Transformations, standpoints, and politics. Canadian Journal of Education, 17(3), 365-389. https://doi.org/10.2307/1495301

MARTÍNEZ MARTÍN, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008

MARTÍNEZ MARTÍN, I. y RAMÍREZ, G. (2017). Despatriarcalizar y descolonizar la educación: Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6, 81-95. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005

NGOZI, C. (2009). Conferencia: El peligro de una sola historia. http://www.ted.com/speakers/chimamanda_ngozi_adichie.html.

PRENDES-ESPINOSA, M. P.; GARCÍA-TUDELA, P. A. y SOLANO-FERNÁNDEZ, I. M. (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Comunicar, 63(28), 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01

RAMOS-PARDO, F. J.; MARTÍNEZ-MARTÍN, I. y BLANCO-GARCÍA, M. (2021). Sense of citizenship education from feminist, critical and decolonial pedagogies: A proposal for teacher training. Izquierdas, 50, 4. Epub 6 de octubre de 2021. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204

RAUSELL GUILLOT, H. y TALAVERA ORTEGA, M. (2017). Dificultades de la coeducación en la formación del profesorado. Feminismo/s, 29, 329-345. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.29.13

REBOLLO, M.ª A.; VEGA, L. y GARCÍA, R. (2011). El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: Conflictos y discursos en el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 311-323.

RÍOS, N.; MANDIOLA, M. y VARAS, A. (2017). Haciendo género, haciendo academia: Un análisis feminista de la organización del trabajo académico en Chile. Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad, 16(2), 114-124. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue2-fulltext-1041

SÁNCHEZ, M.; PENNA, M. y ROSA, B. de la (2016). Somos como somos: Deconstruyendo y transformando la escuela. La Catarata.

SANTAMARÍA, A.; CUBERO, M.; MAR, M. del y MATA, M. de la (2013). Posiciones y voces ante el cambio coeducativo: La construcción de la identidad del profesorado en la aplicación de planes de igualdad. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 27-41.

TOMÉ, A. (2017). Estrategias para elaborar proyectos coeducativos en las escuelas. Atlánticas: Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 89-116. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1979

TOMÉ, A. y RAMBLA, X. (ed.) (2001). Contra el sexismo: Coeducación y democracia en la escuela. Síntesis / UAB.

TRONCOSO PÉREZ, L.; FOLLEGATI, L. y STUTZIN, V. (2019). Más allá de una educación no sexista: Aportes de pedagogías feministas interseccionales. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 56(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.56.1.2019.1

UGALDE GOROSTIZA, A. I.; ARISTIZABAL LLORENTE, P.; GARAY IBAÑEZ DE ELEJALDE, B. y MENDIGUREN GOIENOLA, H. (2019). Coeducación: Un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias Pedagógicas, 34, 16-36. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.003

VICEPRESIDENCIA E CONSELLERÍA DE PRESIDENCIA, ADMINISTRACIÓNS PÚBLICAS E XUSTICIA (2016). Decreto lexislativo 2/2015, do 12 de febreiro, polo que se aproba o texto refundido das disposicións legais da Comunidade Autónoma de Galicia en materia de igualdade. Diario Oficial de Galicia, 32 (17 de febrero), 5581 a 5647.

VILLAR VARELA, M. y MÉNDEZ-LOIS, M. J. (2020). Coeducar na escola do século XXI: Reflexións e propostas educativas. Universidad de Santiago de Compostela.

Publicades

31-01-2023

Com citar

Villar Varela, M., Méndez-Lois, M.-J., Barreiro Fernández, F., & Permuy Martínez, A. . (2023). Pedagogies feministes a la universitat, realitat o utopia? Una anàlisi de la formació dels i les professionals de l’àmbit educatiu. EDUCAR, 59(1), 49–64. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1571

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.