Anàlisi d’una intervenció educativa basada en ACAD Toolkit per millorar el disseny didàctic en futurs docents
Resum
Per facilitar el procés de disseny i anàlisi didàctica és important considerar l’eina ACAD (Activity-Centred Analysis and Design) Toolkit. Aquesta representa les dimensions del marc que intervenen en el disseny: l’escenari d’aprenentatge, la interacció social, les tasques de coneixement i l’enfocament pedagògic. L’objectiu d’aquest article és analitzar la percepció d’aquests elements després d’haver estat implementats en una intervenció educativa amb futurs docents per millorar la capacitat d’anàlisi i disseny de situacions d’aprenentatge enriquides per la tecnologia. Se segueix la metodologia de recerca basada en el disseny educatiu i es presenta el procés d’avaluació d’una primera iteració, mitjançant un qüestionari d’autopercepció basat en el model clàssic de Kirkpatrick (1999) i l’anàlisi de les reflexions dels estudiants plasmades als seus blocs en línia. L’alumnat mostra un grau mitjà-alt de satisfacció (3,68 sobre 5) respecte als elements de l’eina i destaquen la interacció social produïda en l’ús de la ferramenta que en motiva l’aprenentatge docent (3,78 sobre 5), així com la reflexió i l’anàlisi sobre les seves propostes didàctiques (3,92 i 3,84 sobre 5 respectivament), que fan referència a la transferència del coneixement adquirit a la realitat pràctica.
Paraules clau
disseny didàctic, disseny educatiu, formació inicial docent, innovació educativa, investigació basada en el disseny educatiu, intervenció educativaReferències
BLIGH, B. y FLOOD, M. (2015). The Change Laboratory in Higher Education: Research-intervention using activity theory. En J. HUISMAN y M. TIGHT (eds.), Theory and method in higher education research (pp. 141-168). Emerald.
BOWER, M. (2016). A Framework for Adaptive Learning Design in a Web-Conferencing Environment. Journal of Interactive Media in Education, 2016(1), 11. http://doi.org/10.5334/jime.406
CARVALHO, L. y GOODYEAR, P. (2014). Framing the analysis of learning network architectures. En P. GOODYEAR y L. CARVALHO (eds.), The architecture of productive learning networks (pp. 48-70). Routledge.
CARVALHO, L. y YEOMAN, P. (2019). Connecting the dots: Theorizing and mapping learning entanglement through archaeology and design. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1104-1117. https://doi.org/10.1111/bjet.12761
DALZIEL, J., CONOLE, G., WILLS, S., WALKER, S., BENNETT, S., DOBOZY, E., CAMERON, L., BADILESCU-BUGA, E. y BOWER, M. (2016). The Larnaca Declaration on Learning Design. Journal of Interactive Media in Education, 7(1), 1-24. http://doi.org/10.5334/jime.407
ESTEVE-MON, F. M., SÁNCHEZ-CABALLÉ, A. y LLOPIS-NEBOT, M. A. (2021). Social Networking from a Transmedia Perspective: The Development of Reflective and Digital Competencies of Student-Teachers. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 30(3), 209-231.
EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION (2019). Promoting a European dimension to teaching enhacement: A feasibility study from the European Forum for Enhanced Collaboration in Teaching (EFFECT) project. EUA.
GELMEZ, K. y ARKAN, S. (2022). Revisiting a CAD course in the midst of the global pandemic with an activity-centered framework: Reflections from design students. FormAkademisk, 15(1), 1-20. https://doi.org/10.7577/formakademiskmisk.4540
GOODYEAR, P. (2015). Teaching as Design. HERDSA Review of Higher Education, 2, 27-50. www.herdsa.org.au/herdsa-review-higher-education-vol-2/27-50.
GOODYEAR, P. y DIMITRIADIS, Y. (2013). In medias res: Reframing design for learning. Research in Learning Technology, 21, 1-13. https://doi.org/10.3402/rlt.v21i0.19909
GOODYEAR P., CARVALHO. L., YEOMAN. P., CASTAÑEDA, L. y ADELL, J. (2021). Una herramienta tangible para facilitar procesos de diseño y análisis didáctico: Traducción y adaptación transcultural del Toolkit ACAD. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 60, 7-27. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84457
GREEN, J. K., BURROW, M. S. y CARVALHO, L. (2020). Designing for Transition: Supporting Teachers and Students Cope with Emergency Remote Education. Potdigital Science and Education, 2, 906-922. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00185-6
KIRKPATRICK, D. L. (1999). Evaluación de acciones formativas: Los cuatro niveles. Gestión 2000.
KLEINSMANN, M. y VALKENBURG, R. (2008). Barriers and enablers for creating shared understanding in co-design projects. Design Studies, 29(4), 369-386. https://doi.org/10.1016/j.destud.2008.03.003
KRIPPENDORFF, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. SAGE.
KUCKARTZ, U. y RÄDIKER, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. Springer.
MASON, K. y KLEIN, S. (2013). Land, sea and sky: Map making as reflection in pre-service teacher education. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 14(2), 209-225. https://doi.org/10.1080/14623943.2012.749228
MCKENNEY, S. y REEVES, T. C. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge.
PALETZ, S., CHAN, J. y SCHUNN, C. (2017). The dynamics of micro-conflicts and uncertainty in successful and unsuccessful design teams. Design Studies, 50, 39-69. https://doi.org/10.1016/j.destud.2017.02.002
PERRENOUD, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó. http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2000/2000_22.html.
PLOMP, T. y NIEVEEN, N. (2009). An introduction to educational design research. Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO).
REILLY, C. y REEVES, T. C. (2022). Refining active learning design principles through design-based research. Active Learning in Higher Education, 0(0). https://doi.org/10.1177/14697874221096140
RODRÍGUEZ, G., GIL, J. y GARCÍA, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
SCHOONENBOOM, J. y JOHNSON, R. B. (2017). How to Construct a Mixed Methods Research Design. KZfSS Kölner Zeitschrift Für Soziologie und Sozialpsychologie, 69(S2), 107-131. https://doi.org/10.1007/s11577-017-0454-1
TINOCA, L., PIEDADE, J., SANTOS, S., PEDRO, A. y GOMES, S. (2022). Design-Based Research in the Educational Field: A Systematic Literature Review. Education Sciences, 12(6), 410. https://doi.org/10.3390/educsci12060410
YEOMAN, P. y CARVALHO, L. (2019). Moving between material and conceptual structure: Developing a card-based method to support design for learning. Design Studies, 64, 64-89. https://doi.org/10.1016/j.destud.2019.05.003
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Sara Buils, M.ª Ángeles Llopis-Nebot, Gracia Valdeolivas-Novella, Francesc M. Esteve-Mon
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.