Supervisió i administració escolar
Resum
La supervisió escolar en la seva àrea administrativa, anomenada també gestió, pot ser considerada avui dia com essencial per al funcionament de tota escola. Encara que la seva denominació està treta de l'organització empresarial, però, presenta unes grans diferències amb ella, dins l'àmbit educatiu i en l'exercici de la funció. No és estrany, doncs, que en castellà encara no s'hagi trobat el nom adequat i precís. De fet, aquesta funció té la missió de possibilitar el desenvolupament de l'activitat docent, sense ser ella, però, pròpiament docent. En certa manera, podríem afirmar que recau sobre la responsabilitat del que l'exerceix, la gestió de tot el que no és directament docent. Aquesta funció ha de ser pensada i planificada de manera que, amb una actuació present en visió de futur, els docents i el seu director puguin realitzar la missió educativa amb satisfacció i qualitat. Missió que ha d'estar inserida, de forma dinàmica i contínua en el moment, en la societat i en el lloc on estigui edificada l'escola. Aquest servei que fa la funció supervisora al centre escolar tan sols tindrà raó de ser, actualment, si contemplem l'estructura de l'escola com un sistema veritable. En aquest sistema l'organització té sentit no només per la producció i per les persones que la formen, sinó a més, i molt especialment, per la visió del centre com a unitat o grup integrat tal com ens diu Ouchi en la seva teoria Z. Per tant, la funció supervisora ha de fer, de forma essencial, el facilitar la consecució de la unitat integral de l'escola. Visió aquesta que hauríem ajuntar a la d'Dobrov, en tant que el orgware de qualsevol entitat ha d'estructurar-se de forma adaptada i flexible a la diferent complexitat de nivells del maquinari i del programari escolar. En conseqüència, la funció de supervisió troba el seu sentit en la necessitat de donar una resposta ineludible a la complexitat tecnològica i formal en què es mou la qualitat docent de cada centre escolar. Ara bé, no tots accepten la necessitat d'aquesta supervisió. Es confon, segons el nostre parer, entre la funció i el lloc de treball. D'tros, aquesta identitat tant pot donar-se com no, pel que és convenient distingir-les. En cas contrari, en tenir aquesta funció el seu origen i desenvolupament en els macro-escoles privades pot ser gratuïtament menystinguda pels plantejaments d'altres tipus i formes d'escoles. Nosaltres defensem aquesta funció com una cosa plenament essencial en tot sistema escolar, sigui privat o no, sigui petit o gran. En tots ells aquesta funció és per a nosaltres imprescindible. I si bé en l'escola estatal part d'aquesta funció serà desenvolupada per l'administració central, però, cada centre o grup gestionable de centres hauria de comptar amb algú que realitzés la funció susdita. I si això es realitzés així augurem un futur òptim i adequat als nous i progressius canvis de l'ambient escolar en bé dels centresParaules clau
supervisió, administració i gestió, centre educatiuPublicades
1984-07-01
Descàrregues
Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.
Drets d'autor (c) 1984 Lluís Tort i Raventós
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.