Com es desenvolupen les interaccions i la pedagogia de les multiliteracitats a l’aula de Llenguatge i Comunicació?
Estudi de cas en una escola rural del sud de Xile
Resum
Malgrat que la investigació evidencia la importància del diàleg per a l’aprenentatge i que les multiliteracitats han de ser integrades a l’aula, existeix poca literatura que reuneixi les dues mirades. Aquest article cerca contribuir a omplir aquest buit d’investigació amb l’objectiu descriptiu d’identificar els tipus d’interacció i d’estratègies didàctiques més utilitzades des del focus de la pedagogia de les multiliteracitats. La investigació se situa en una escola rural multigrau del sud de Xile durant el desenvolupament de l’assignatura de Llenguatge i Comunicació. El disseny metodològic és un estudi de cas que inclou l’observació de classes i entrevistes a professors. L’anàlisi es va realitzar des de tres enfocaments teoricometodològics complementaris: l’inventari de diàleg productiu (Howe et al., 2019), la pedagogia de les multiliteracitats (Kalantzis y Cope, 2023) i el sistema d’ideació de la lingüística sistemicofuncional (LSF) (Halliday, 1978). Els resultats mostren que la interacció es produeix majoritàriament mitjançant el patró tradicional d’iniciació, resposta i avaluació (IRE), que es correlaciona des de la LSF amb els tipus de processos (verbs) desplegats i amb un ús restringit de la pedagogia de les multiliteracitats. A més, s’hi observa una alta freqüència de registre normatiu en perjudici de la instrucció. Tot això dificulta que hi hagi una orientació més gran cap al diàleg enfocat a l’aprenentatge.
Paraules clau
multiliteracitat, interacció verbal, sistema d’ideació, escola ruralReferències
ALEXANDER, R. (2018). Developing dialogic teaching: Genesis, process, trial. Research Papers in Education, 33(5), 561-598. https://doi.org/10.1080/02671522.2018.1481140
CHRISTIE, F. (1997). Curriculum Macrogenres as Forms of Initiation into a Culture. En F. CHRISTIE y J. MARTIN (Eds.), Genre and Institutions: Social Processes in the Workplace and School (pp. 134-160). Continuum.
CHRISTIE, F. (2000). Pedagogic Discourse in the Post-Compulsory Years: Pedagogic Subject Positioning. Linguistics and Education, 11(4), 313-331.
COPE, B. y KALANTZIS, M. (2015). A pedagogy of multiliteracies: Learning by design. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137539724
ESTRADA ZEPEDA, N. y ROJAS-DRUMMOND, S. (2022). Modelo de análisis del diálogo en la actividad educativa en el aula. Estudios de Lingüística Aplicada, 75, 147-178. https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.2022.75.993
FORERO, F. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la educación rural. Seres y Saberes, 3, 38-43. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/2426.
HALLIDAY, M. A. K. (1978). Language as a social semiotic. Edward Arnold.
HALLIDAY, M. A. K. (2004). The Language of Science. Editado por J. Webster. Continuum. Collected Works of M. A. K. Halliday, 5.
HENNESSY, S., CALCAGNI, E., LEUNG, A. y MERCER, N. (2021). An analysis of the forms of teacher-student dialogue that are most productive for learning. Language and Education, 37(2), 186-211. https://doi.org/10.1080/09500782.2021.1956943
HOWE, C., HENNESSY, S., MERCER, N., VRIKKI, M. y WHEATLEY, L. (2019). Teacher – Student Dialogue During Classroom Teaching: Does It Really Impact on Student Outcomes? Journal of the Learning Sciences, 28(4-5), 462-512. https://doi.org/10.1080/10508406.2019.1573730
KALANTZIS, M. y COPE, B. (2010). The teacher as designer: Pedagogy in the new media age. E-Learning, 7(3), 200-222. https://doi.org/10.2304/elea.2010.7.3.200
KALANTZIS, M. y COPE, B. (2023). Multiliteracies in Education. En C. A. CHAPELLE (Ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (pp. 1-11). John Wiley and Sons.
MARTIN, J. (1992). English Text: System and Structure. John Benjamins Publishing Company.
MARTIN, J., MATON, K. y DORAN, Y. (2020). Academic Discourse: An Inter-disciplinary Dialogue. En J. MARTIN, K. MATON e Y. DORAN (Eds.), Accessing Academic Discourse: Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory (pp. 1-31). Routledge.
MERCER, N. y LITTLETON, K. (2007). Dialogue and the Development of Children’s Thinking: A sociocultural approach. Routledge.
MERRIAM, S. B. y TISDELL, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
ROSE, D. (2014). Analysing Pedagogic Discourse: An Approach from Genre and Register. Functional Linguistics, 1(11), 1-32. https://doi.org/10.1186/s40554-014-0011-4
ROSE, D. (2023). Genre, register and discourse in systemic functional linguistics. En M. HANDFORD y J. P. GEE, The Routledge Handbook of Discourse Analysis (pp. 328-345). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003035244
ROSE, D. y MARTIN, J. (2012). Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Equinox.
SINCLAIR, J. y COULTHARD, M. (1975). Towards an analysis of discourse: The English used by teachers and pupils. Oxford University Press.
THE NEW LONDON GROUP (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60-92.
THIBAUT, P. y CALDERÓN LÓPEZ, M. (2023). Interacciones de habla: Continuidad y cambio en la clase en línea de emergencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(96), 73-97.
THIBAUT, P. y CURWOOD, J. S. (2018). Multiliteracies in Practice: Integrating Multimodal Production Across the Curriculum. Theory Into Practice, 57(1), 48-55. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1392202
VERA-BACHMANN, D. (2015). Resiliencia, pobreza y ruralidad. Revista Médica de Chile, 143(5), 677-678.
WOOD, P. y SMITH, J. (2018). Investigar en Educación: Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.
ZHU, G., SCARDAMALIA, M., NAZEEM, R., DONOAHUE, Z., MA, L. y LAI, Z. (2023). Metadiscourse, knowledge advancement, and emotions in primary school students’ knowledge building. Instructional Science. https://doi.org/10.1007/s11251-023-09636-6
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Patricia Thibaut, Andrea Lizasoain
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.