El lideratge pedagògic i la qualitat educativa: un estudi de cas a l’educació superior
Resum
En les últimes dècades, les diferents institucions docents han fet una clara aposta per la millora de la qualitat educativa. Són diferents els elements que cal considerar-ne i que incideixen en la millora d’aquesta qualitat dins d’una institució d’educació superior. Tant la literatura nacional com la internacional destaquen la rellevància del lideratge, sense obviar l’important paper que tenen les TIC en el procés d’ensenyament-aprenentatge, atès que aquesta realitat suposa el punt de partida del lideratge electrònic. Des d’aquests antecedents, es planteja una recerca contextualitzada a la Facultat d’Educació de la UNIR, centrada a conèixer el grau d’influència que exerceix el lideratge pedagògic en la millora de la qualitat de les institucions d’educació superior en entorns en línia. Es parteix d’una metodologia descriptiva i de tall quantitatiu mitjançant l’aplicació del qüestionari VAL-ED, traduït a l’espanyol i adaptat al context universitari, i l’anàlisi dels diferents indicadors del sistema de qualitat de la pròpia universitat. S’hi evidencia que el lideratge pedagògic dels directius incideix en la qualitat de la institució i en les percepcions que en tenen els grups principals d’interès, especialment estudiants, personal docent i investigador i personal d’administració i gestió.
Paraules clau
qualitat, lideratge, lideratge pedagògic, educació superiorReferències
ÁLVAREZ, J., CHAPARRO, E. y REYES, D. (2014). Estudio de la satisfacción de los estudiantes con los servicios educativos brindados por instituciones de educación superior del valle de Toluca. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 5-26. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol13num2/art1.pdf
BURGOS-VIDELA, C., ALIAGA-PRIETO, V., TESMER-ORELLANA, V. y PAVEZ-BRAVO, K. (2022). Causales del abandono estudiantil, dónde, cómo y cuántos: El caso de la Universidad de Atacama. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 18, 1-17. https://doi.org/10.46661/ijeri.4484
CORDIE, L. y LIN, X. (2018). The E-Revolution in Higher Education: E-Learning and E-Leaders. Journal of Leadership Studies, 12(3), 76-78. https://doi.org/10.1002/jls.21602
DELENER, N. (2013). Leadership Excellence in Higher Education: Present and future. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 19(1), 19-33.
GENTO S., GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., PALOMARES RUIZ, A. y ORDEN GUTIÉRREZ, V. J. (2018). Integración de perspectivas sobre el perfil metodológico de una educación de calidad. Bordón: Revista de Pedagogía, 70(1), 25-42. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.50833
GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., KHAMPIRAT, B., LÓPEZ-GÓMEZ, E. y SILFA-SENCIÓN, H. O. (2020). La evidencia del liderazgo pedagógico de directores, jefes de estudios y profesorado desde la perspectiva de las partes interesadas. Estudios sobre Educación, 39, 207-228. https://doi.org/10.15581/004.39.207-228
HALLINGER, P. y HECK, R. H. (1996). Reassessing the principal’s role in school effectiveness: A review of empirical research, 1980-1995. Educational Administration Quarterly, EAQ, 32(1), 5-44.
LEITHWOOD, K., SEASHORE-LOUIS, K., ANDERSON, S. y WAHLSTROM, K. (2004). How leadership influences student learning. Center for Applied Research and Educational Improvement. Ontario Institute for Studies in Education. https://wallacefoundation.org/sites/default/files/2023-07/How-Leadership-Influences-Student-Learning.pdf
LÓPEZ-GÓMEZ, E., GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., MEDINA, A. y GENTO, S. (2020). Proposal to promote Quality of Education: A View from Spain. En H. FLAVIAN (ed.), From Pedagogy to Quality Assurance in Education: An International Perspective (pp. 29-44). Emerald Publishing Limited.
LORENZO-DELGADO, M. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: Revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía, 232(63), 367-388.
MARCINIAK, R. y GAIRÍN, J. (2018). Dimensiones de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238.
MARICHAL-GUEVARA, O. C., RODRÍGUEZ-GARCÍA, A. M. y CÁCERES RECHE, M. P. (2018). Impacto del grupo de discusión en el liderazgo directivo y su «praxis» inclusiva en el contexto educativo cubano. En M. J. LEÓN y T. SOLA (coords.), Liderando investigación y prácticas inclusivas (pp. 177-186). Universidad de Granada.
MARTÍNEZ-MALDONADO, P., ARMENGOL ASPARÓ, C. y MUÑOZ MORENO, J. L. (2019). Interactions in the classroom from effective pedagogical practices. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 55-74. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
MEGHJI, A., MAHOTO, N., UNAR, M. y SHAIKH, A. (2020). The Role of Knowledge Management and Data Mining in Improving Educational Practices and the Learning Infrastructure. Mehran University Research Journal of Engineering and Technology, 39, 310-323. https://doi.org/10.22581/muet1982.2002.08
MURPHY, J. y MEYERS, C. (2008). Turning around failing schools: Leadership lessons from the organizational sciences. Corwin Press, National Staff Development Council and American Association of School Administrators.
OROZCO INCA, E. E., JAYA ESCOBAR, A. I., RAMOS AZCUI, F. J. y GUERRA BRETAÑA, R. M. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. Educación Médica Superior, 34(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200019&lng=es&tlng=
PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., HINOJO, F. J. y AZNAR, I. (2022a). Hacia un liderazgo pedagógico en la educación superior. En C. A. BARRIENTOS PIÑEIRO, M. del P. CÁCERES RECHE, O. C. MARICHAL GUEVARA y F. J. HINOJO LUCENA, Aportes de investigación derivados de la red iberoamericana de investigación en liderazgo y prácticas educativas (pp. 65-78). RILPE-Dykinson.
PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., PÉREZ, L. y RAMOS, M. (2022b). Incidence of Pedagogical Leadership in the students’ performance in Higher Education. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 29(2), 103-116.
PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., LARA, F. y BERRAL, B. (2023a). Effectiveness of educational leadership through directors’ performance in online higher education. The biggest online university in Spain. Leadership & Organization Development Journal. https://doi.org/10.1108/LODJ-02-2023-0055
PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., AZNAR, I. y LARA, F. (2023b). Evaluation of pedagogical leadership through the Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED). Adaptation to the context of Higher Education in Spain. Cogent Social Sciences, 9(2). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2243720
PORTER, A. C., MURPHY, J., GOLDRING, E. B., ELLIOTT, S. N., POLIKOFF, M. S. y MAY, H. (2008). Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED) [Registro de base de datos]. APA PsycTests.
RODRÍGUEZ, G. y GAIRÍN, J. (2017). Influence of the practices of pedagogical leadership in the educational pedagogical practices: Case in Chile of the Pedagogical Technical Units. International Journal of Educational Leadership and Management, 5(1), 6-29. https://doi.org/10.17583/ijelm.2017.2469
ROSALES, A., MONTES, A. y GAMBOA, A. A. (2023). Liderazgo eficaz para la calidad educativa y la acreditación universitaria en el Caribe colombiano. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98213
TINTORÉ, M., CANTÓN, I., QUIROGA, M. y PAREDES, I. (2019). Liderazgo y E-liderazgo en las historias de vida de líderes educativos a través del mundo. Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2), 17-36.
TINTORÉ, M. y GAIRÍN, J. (2022). Tres décadas de investigación sobre liderazgo educativo en España: Un mapeo sistemático. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(3), 5-24. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.001
UNIR (2021). Manual de Calidad de la Universidad Internacional de la Rioja. https://static.unir.net/calidad/Manual_calidad.pdf
VANDERBILT UNIVERSITY (2011). VAL-ED Handbook: Vanderbilt Assessment of Leadership in Education. Discovery Education Assessment.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 José Manuel Palomino Fernández, María Pilar Cáceres Reche, Inmaculada Aznar Díaz, Raúl González-Fernández
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.