El professorat en formació davant la neurodiversitat: anàlisi del context DUA, compromís i projecció de futur

Autors/ores

  • Matilde Peinado Rodríguez Universidad de Jaén

Resum

El present treball contempla els primers resultats d’un projecte fonamentat en el disseny universal de l’aprenentatge i l’aplicació en l’àmbit de la neurodiversitat, contemplant com a hipòtesi de partida, en primer lloc, que la formació en DUA de l’alumnat del grau d’Educació Infantil és limitada, tal com es mostra en els resultats del pretest, i, en segon lloc, que una incursió conceptual bàsica que li faciliti dissenyar situacions d’aprenentatge lliures de barreres a partir d’un instrument dissenyat i validat li permetrà generar una reflexió des de la pràctica educativa i una assumpció de la seva responsabilitat amb la inclusió de la diversitat des de la seva condició de mestres generalistes. Pel que fa a la metodologia, apostem pel binomi format per l’enfocament constructivista i la recerca-acció educativa, a través de la implementació d’un instrument en el disseny de tallers en el marc de l’ABP. Els resultats del postest confirmen que es genera, en el professorat en formació, una inquietud i el compromís per una formació permanent que garanteixi l’equitat i la inclusió real del seu futur alumnat.

Paraules clau

disseny universal de l’aprenentatge (DUA), neurodiversitat, LOMLOE, barreres d’aprenentatge, trastorn de l’espectre autista (TEA), Educació Infantil

Referències

ABELLÁN, J., SÁEZ, N., REINA, R., FERRIZ, R. y NAVARRO, R. (2019). Percepción de autoeficacia hacia la inclusión en futuros maestros de educación física. Revista de Psicología del Deporte / Journal of Sport Psychology, 28(1), 143-156. http://hdl.handle.net/10347/21214

ARMSTRONG, T. (2012). El poder de la neurodiversidad: Las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales. Paidós.

CABALLERO, M. (2017). Neuroeducación de profesores y para profesores: De profesor a maestro de cabecera. Pirámide.

D’AGOSTINO, S. R. y DOUGLAS, S. N. (2020). Early Childhood Educators’ Perceptions of Inclusion for Children with Autism Spectrum Disorder. Early Childhood Education Journal, 49(4), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01108-7

DURÁN, D. y GINÉ, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender a la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 150-173. https://hdl.handle.net/20.500.12365/18037

ELIZONDO, C. (2022). Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación: Una perspectiva desde la ciencia de la mente, cerebro y educación. JONED: Journal of Neuroeducation, 3(1), 99-108. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714

ELIZONDO, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje: Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro.

FERNÁNDEZ, R. (2020). Cerebrando la neurodiversidad: Hacia una educación inclusiva. Borum.

GALLEGOS NAVAS, M. M. (2021). El Diseño Universal del Aprendizaje: Una revisión sistemática. Ecos de la Academia, 7(14), 31-39.

GÓMEZ, I., PASTOR, G. y TÁRRAGA, R. (2023). Análisis del impacto de un curso de formación sobre educación inclusiva en las actitudes y la autoeficacia de futuros docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 165-176. https://doi.org/10.6018/reifop.558021

LATORRE, C., FLORES, M. y VÁZQUEZ, S. (2023). ¿Cómo responde el sistema educativo al alumnado con TEA?: Un estudio cualitativo de los contextos ordinarios, especiales y preferentes. Revista Complutense de Educación, 34(2), 437-447. https://doi.org/10.5209/rced.79383

MARTOS, J., LORENTE, M. y VALDEZ, D. (2018). El niño al que se le olvidó cómo mirar: Comprender y afrontar el autismo. La Esfera.

ORTIZ, L. y CARRIÓN, J. J. (2020). Educación inclusiva: Abriendo puertas al futuro. Dykinson.

PARDO, A., TRIVIÑO, M. A. y MORA, B. (2020). Atención a la diversidad en un sistema educativo inclusivo: La gamificación como metodología de aprendizaje. Pirámide.

PEINADO, M., GARCÍA, A. y CRUZ, A. de la (2024). Hacia una Didáctica de las Ciencias Sociales sin barreras: Claves para la inclusión de la neurodiversidad. [En prensa.]

REAL DECRETO 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95/con

ROSE, D. H. y MEYER, A. (2007). Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Educational Technology Research and Development, 55(5), 521-525.

SÁNCHEZ, J. M. (2024). El DUA en la cuerda floja: Un análisis de las críticas al modelo. Estudios sobre Educación, 46, 1-21. https://doi.org/10.15581/004.46.003

Publicades

01-10-2024

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.