Trainee teachers encountering neurodiversity: An analysis of the context, commitment and future direction of the Universal Design for Learning (UDL)
Abstract
This article analyses the first results of a project based on the Universal Design for Learning (UDL) and its application in the area of neurodiversity. Its initial hypotheses are, first, that training in UDL among students studying for a degree in Early Childhood Education is limited, as the results of the pre-test shows; and secondly, that a basic conceptual introduction based on a designed and validated instrument that helps them design barrier-free learning situations will allow them to learn from educational practice and apply diversity inclusion as part of their responsibilities as generalist teachers. For methodology, we used a dual method consisting of a constructivist approach and educational action research, through the use of a tool for workshop design within the framework of project-based learning. The results of the post-test confirm that trainee teachers share a concern for and commitment to lifelong learning that will offer genuine equality and inclusion for their future students.
Keywords
Universal Design for Learning (UDL), neurodiversity, LOMLOE, learning barriers, Autism Spectrum Disorder (ASD), Early Childhood EducationReferences
ABELLÁN, J., SÁEZ, N., REINA, R., FERRIZ, R. y NAVARRO, R. (2019). Percepción de autoeficacia hacia la inclusión en futuros maestros de educación física. Revista de Psicología del Deporte / Journal of Sport Psychology, 28(1), 143-156. http://hdl.handle.net/10347/21214
ARMSTRONG, T. (2012). El poder de la neurodiversidad: Las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales. Paidós.
CABALLERO, M. (2017). Neuroeducación de profesores y para profesores: De profesor a maestro de cabecera. Pirámide.
D’AGOSTINO, S. R. y DOUGLAS, S. N. (2020). Early Childhood Educators’ Perceptions of Inclusion for Children with Autism Spectrum Disorder. Early Childhood Education Journal, 49(4), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01108-7
DURÁN, D. y GINÉ, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender a la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 150-173. https://hdl.handle.net/20.500.12365/18037
ELIZONDO, C. (2022). Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación: Una perspectiva desde la ciencia de la mente, cerebro y educación. JONED: Journal of Neuroeducation, 3(1), 99-108. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714
ELIZONDO, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje: Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro.
FERNÁNDEZ, R. (2020). Cerebrando la neurodiversidad: Hacia una educación inclusiva. Borum.
GALLEGOS NAVAS, M. M. (2021). El Diseño Universal del Aprendizaje: Una revisión sistemática. Ecos de la Academia, 7(14), 31-39.
GÓMEZ, I., PASTOR, G. y TÁRRAGA, R. (2023). Análisis del impacto de un curso de formación sobre educación inclusiva en las actitudes y la autoeficacia de futuros docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 165-176. https://doi.org/10.6018/reifop.558021
LATORRE, C., FLORES, M. y VÁZQUEZ, S. (2023). ¿Cómo responde el sistema educativo al alumnado con TEA?: Un estudio cualitativo de los contextos ordinarios, especiales y preferentes. Revista Complutense de Educación, 34(2), 437-447. https://doi.org/10.5209/rced.79383
MARTOS, J., LORENTE, M. y VALDEZ, D. (2018). El niño al que se le olvidó cómo mirar: Comprender y afrontar el autismo. La Esfera.
ORTIZ, L. y CARRIÓN, J. J. (2020). Educación inclusiva: Abriendo puertas al futuro. Dykinson.
PARDO, A., TRIVIÑO, M. A. y MORA, B. (2020). Atención a la diversidad en un sistema educativo inclusivo: La gamificación como metodología de aprendizaje. Pirámide.
PEINADO, M., GARCÍA, A. y CRUZ, A. de la (2024). Hacia una Didáctica de las Ciencias Sociales sin barreras: Claves para la inclusión de la neurodiversidad. [En prensa.]
REAL DECRETO 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95/con
ROSE, D. H. y MEYER, A. (2007). Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Educational Technology Research and Development, 55(5), 521-525.
SÁNCHEZ, J. M. (2024). El DUA en la cuerda floja: Un análisis de las críticas al modelo. Estudios sobre Educación, 46, 1-21. https://doi.org/10.15581/004.46.003
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Matilde Peinado Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.