Variables personals associades a la transició d’educació primària a educació secundària de l’alumnat rural i urbà

Autors/ores

Resum

Una activitat palanca del Programa de Reforç, Orientació i Suport se centra a facilitar i millorar les transicions educatives. Es tracta d’un procés complex influenciat per diverses variables, tant acadèmiques com personals o socials. La percepció de la transició, les habilitats socials i l’autoconcepte hi tenen un paper crucial, especialment per a l’alumnat rural, que, a causa de la seva casuística, experimenta una transició a secundària més complicada. Aquesta investigació no experimental d’estratègia associativa pretén conèixer la percepció de la transició de primària a secundària per part de l’alumnat rural i urbà considerant diferències entre sexes, així com les seves habilitats socials i el propi autoconcepte. 211 estudiants de centres públics rurals i urbans van emplenar una bateria de qüestionaris en acabar sisè d’educació primària, i els resultats revelen diferències en la percepció de la transició i en l’autoconcepte acadèmic i emocional, amb diferències significatives segons la procedència i el sexe. L’alumnat rural percep la transició com una amenaça social en un grau més alt que l’urbà, especialment els nois segons la variable sexe. Això evidencia la necessitat d’enfortir l’autoconcepte acadèmic dels nois, prestant especial atenció a l’alumnat rural, i l’autoconcepte emocional de tot l’alumnat, amb un èmfasi particular en les noies.

Paraules clau

transició acadèmica, habilitats socials, autoconcepte, alumnat rural, alumnat urbà

Referències

ALEMANY-ARREBOLA, I., CORTIJO-CANTOS, A. y GRANDA-VERA, J. (2020). The Culture, Age and Sex as Mediators of Physical Self-Concept. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 20(78), 353-368. http://doi.org/10.15366/rimcafd2020.78.011 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.78.011

ÁLVAREZ-ÁLVAREZ, M. D. C. y GÓMEZ-COBO, P. (2021). La Escuela Rural: ¿Un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 35(2), 195-211. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507

ATO, M., LÓPEZ-GARCÍA, J. J. y BENAVENTE, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

ÁVILA-FRANCÉS, M., LÓPEZ-FERNÁNDEZ, S., SÁNCHEZ-PÉREZ, M. C. y PAÑOS-MARTÍNEZ, L. (2024). Percepción de la transición primaria-secundaria en el profesorado de ambas etapas. Revista Fuentes, 26(2), 185-197. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.24418 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.24418

BEREZIARTUA, J., ZUBIRI, A., INTXAUSTI, N. y ODRIOZOLA, A. (2017). Acción tutorial en la transición del alumnado de las escuelas del medio rural a la educación secundaria. Tendencias Pedagógicas, 29, 189-210. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.008 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2017.29.008

BESI, M. y SAKELLARIOU, M. (2019). Transition to primary school the importance of social skills. International Journal of Humanities and Social Science, 6(1), 33-36. https://doi.org/10.14445/23942703/IJHSS-V6I1P107 DOI: https://doi.org/10.14445/23942703/IJHSS-V6I1P107

BUSTOS, A. (2011). La escuela rural. Octaedro.

CALVO-SALVADOR, A. y MANTECA-CAYÓN, F. (2016). Barreras y ayudas percibidas por los estudiantes en la transición entre la educación primaria y secundaria. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 49-64. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.003 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.003

CAMARERO, L., CRUZ, F., GONZÁLEZ, M., PINO, J. A., OLIVA, J. y SAMPEDRO, R. (2009). La población rural de España: De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Fundación “la Caixa”. https://estaticos.elmundo.es/documentos/2009/09/23/poblacion_rural.pdf

CARMONA-RODRÍGUEZ, C., SÁNCHEZ-DELGADO, P. y BAKIEVA, M. (2011). Actividades extraescolares y rendimiento académico: Diferencias en autoconcepto y género. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 447-465. https://revistas.um.es/rie/article/view/111341

CHAVES-BARBOZA, E. y RODRÍGUEZ-MIRANDA, L. (2018). Análisis de confiabilidad y validez de un cuestionario sobre entornos personales de aprendizaje (PLE). Revista Ensayos Pedagógicos, 13(1), 71-106. https://doi.org/10.15359/rep.13-1.4 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.13-1.4

CONTINI, E., LACUNZA, A. y ESTERKIND, A. (2013). Habilidades sociales en contextos urbanos y rurales: Un estudio comparativo con adolescentes. Psicogente, 16(29), 103-117. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552362009

ELÍAS, M. y DAZA, L. (2017). ¿Cómo deciden los jóvenes la transición a la educación postobligatoria?: Diferencias entre centros públicos y privados-concertados. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 10(1), 5-22. https://doi.org/10.7203/RASE.10.1.9135 DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.10.1.9135

ESNAOLA-ETXANIZ, I. E. (2006). Diferencias de sexo en el autoconcepto de los adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 67-75. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832312006.pdf

FRÉCHETTE-SIMARD, C., PLANTE, I., DUCHESNE, S. y CHAFFEE, K. E. (2023). A latent growth analysis of individual factors predicting test anxiety during the transition from elementary to secondary school. The Journal of Early Adolescence, 43(3), 265-293. https://doi.org/10.1177/02724316221104198 DOI: https://doi.org/10.1177/02724316221104198

GARCÍA, F. y MUSITU, G. (2001). AF5, Autoconcepto Forma 5 (2.ª ed.). Versión en inglés: SF5, Self-concept Form 5. TEA.

GÓMEZ, G., RIVAS, M. y LOBOS, C. (2021). Expectativas sobre la transición desde la educación básica a la educación media de estudiantes provenientes de contextos de vulnerabilidad social. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 58(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/PEL.58.1.2021.1 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.58.1.2021.1

GONZÁLEZ-RODRÍGUEZ, D., VIEIRA, M. J. y VIDAL, J. (2019). Variables que influyen en la transición de la educación primaria a la educación secundaria obligatoria: Un modelo comprensivo. Bordón: Revista de Pedagogía, 71(2), 85-108. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68957 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68957

HERNÁNDEZ, M. y RACZYNSKI, D. (2014). Jóvenes de origen rural: Aspiraciones y tensiones en la transición hacia la enseñanza secundaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(3), 71-87. https://doi.org/10.15366/riee2014.7.3.005 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2014.7.3.005

HURTADO, L. E. y ESTUPIÑÁN, M. R. (2020). La transición escolar de primaria rural a secundaria urbana: Una aproximación teórica. Educación y Ciencia, 24, e11405. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11405 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11405

LIGHT, P. y LITTLETON, K. (1999). Social Processes in Children’s Learning. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511489860

MACKENZIE, E., MCMAUGH, A. y O’SULLIVAN, K. (2012). Perceptions of primary to secondary school transitions: Challenge or threat? Issues in Educational Research, 22(3), 298-314. https://www.iier.org.au/iier22/mackenzie.pdf

MARTÍNEZ CAÑAMERO, L., FERNÁNDEZ CUELI, M., GARCÍA FERNÁNDEZ, T., ARECES MARTÍNEZ, D. y GONZÁLEZ CASTRO, M. P. (2021). Autoconcepto y ansiedad: Diferencias entre niños y niñas en una muestra clínica de TDAH. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 12(2), 90-99. https://doi.org/10.23923/j.rips.2021.01.047 DOI: https://doi.org/10.23923/j.rips.2021.01.047

MÉNDEZ, J. V. B. (2022). Análisis del autoconcepto de adolescentes en relación al género. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1810-1820. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1611 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1611

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL Y DEPORTES (2024). Catálogo de actividades palanca PROA+ curso 2023/24. Catálogo de publicaciones del Ministerio. https://www.libreria.educacion.gob.es/ebook/184996/free_download/

MONJAS, M. I. (1992). Programa de enseñanza de Interacción Social. CEPE.

OLIVAS, P. (2020). Autoconcepto físico, género y aprovechamiento escolar: Cambios en la transición a educación superior. En R. ROIG-VILA, J. M. ANTOLÍ MARTÍNEZ, R. DÍEZ-ROS y N. PELLÍN BUADES (Eds.), Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria (pp. 995-1002). Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación. http://hdl.handle.net/10045/110137

ONETTI, W., FERNÁNDEZ-GARCÍA, J. C. y CASTILLO-RODRÍGUEZ, A. (2019). Transition to middle school: Self-concept changes. PLoS One, 14(2), e0212640. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212640 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212640

RÖDER, M. y MÜLLER, A. R. (2020). Social competencies and expectations regarding the impending transition to secondary school. International Journal of Educational Psychology, 9(1), 82-102. https://doi.org/10.17583/ijep.2020.4463 DOI: https://doi.org/10.17583/ijep.2020.4463

SIERRA, M. y PARRILLA, A. (2019). Haciendo de las transiciones educativas procesos participativos: Desarrollo de herramientas metodológicas. Publicaciones, 49(3), 191-209. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11409 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11409

SIRSCH, U. (2003). The impending transition from primary to secondary school: Challenge or threat. International Journal of Behavioral Development, 27(5), 385-395. https://doi.org/10.1080/01650250344000082 DOI: https://doi.org/10.1080/01650250344000082

TAHULL, J. y MONTERO, I. (2018). Reflexiones sobre la escuela rural: Un modelo educativo de éxito. Tendencias Pedagógicas, 32, 161-176. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.012 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.012

TARABINI, A. (2020). Presentación. Transiciones educativas y desigualdades sociales: Una perspectiva sociológica. Papers: Revista de Sociología, 105(2), 177-181. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2825 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2825

VICIÉN-RAMI, M. y CHOCARRO DE LUIS, E. (2024). Percepción de la transición de Educación Primaria a Secundaria: Validación del cuestionario TIRA. Revista Fuentes, 26(2), 240-250. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.24421 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.24421

WEST, P., SWEETING, H. y YOUNG, R. (2010). Transition Matters: Pupils’ Experiences of the Primary - Secondary School Transition in the West of Scotland and Consequences for Well-Being and Attainment. Research Papers in Education, 25(1), 21-50. https://doi.org/10.1080/02671520802308677 DOI: https://doi.org/10.1080/02671520802308677

Biografies de l'autor/a

Marta Vicién-Rami, Universidad de La Rioja

Marta Vicién Rami, mestra d'Educació Primària en l'especialitat de Llengua Estrangera Anglès amb màster en Intervenció i Innovació Educativa, i Doctoranda en Psicologia i Educació en la Universitat de La Rioja. Entre les seves línies de recerca es destaca la transició acadèmica de Primària a Secundària i l'escola rural.

Edurne Chocarro de Luis, Universidad de La Rioja

Edurne Chocarro de Luis, Doctora en Pedagogia per la Universitat de La Rioja. Actualment Professora Titular d'Universitat de la Universitat de La Rioja on exerceix la coordinació de les pràctiques en els graus en Educació i la Direcció en el Màster en Intervenció i Innovació Educativa. Entre les seves línies de recerca es destaca l'educació inclusiva i la formació docent.

Publicades

23-09-2025

Com citar

Vicién-Rami, M., & Chocarro de Luis, E. (2025). Variables personals associades a la transició d’educació primària a educació secundària de l’alumnat rural i urbà. EDUCAR, 1–15. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2362

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.