Public schools and the promotion of social improvement: Reflections from Latin America

Authors

  • Sebastián Donoso-Díaz Universidad de Talca

Abstract

This article examines educational institutions in Latin America through a broad review of their contribution to improving key problems facing society today. As key players in the present and future of societies, it is essential to assess the impact and importance of schools and educational systems from this perspective. These issues are reviewed from the viewpoint of the heterogeneity of Latin America; a continent with marked social inequalities that require urgent solutions. Many of these problems lead us to believe in the efficacy of schools, without linking them – in a determinant manner – to the resolution of problems affecting society. This is the greatest challenge of today: to look up and understand where we are headed and what schools can do in this scenario to contribute to building a society through real solutions.

Keywords

educational institutions, present and future social challenges, social change

References

Babai, D. (1992). «El Banco Mundial y el FMI: ¿Apoyo o rechazo al papel del Estado?». En: Vernos, R. (comp.). La promesa de la privatización: Un desafío para la política exterior de los Estados Unidos. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Berger, P. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu, 1968.

CEPAL (2007). Cohesión social, inclusión y sentido de pertenencia en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina.

Donoso, S. (2011). «La reproducción de la desigualdad intergeneracional y nuevas formas de exclusión social producto del Diseño Político del Sistema Educacional Chileno». Cuadernos CRH Salvador, 24 (61), 135-152.

— (2013). El derecho a la educación en Chile: Nueva ciudadanía tras el ocaso neoliberal. Santiago de Chile: Bravo y Allende Editores.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Río de Janeiro: Paz & Terra.

Gentili, P. (2012). Pedagogía de la igualdad: Ensayos contra la educación excluyente. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gramsci, A. (1949). Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Illich, I. (1971). «Hacia el fin de la era escolar». Cuernavaca: Cuadernos CIDOC, 65.

Mariátegui, J. C. (1925). «Enseñanza única y enseñanza de clase». En: Mariátegui, J. C. Temas de Educación. Lima: Amauta, 49-56.

Naciones Unidas (1975). «The Realization of Economic, Social and Cultural Rights: Problems, Policies, Progress». Special Publication, 75 (2). Nueva York.

Picazo, I. (2001). «Del poder de las ideas a las ideas en el poder: Investigación educativa y diseño de la agenda escolar del primer gobierno de la transición en Chile». Revista del CLAD Reforma y Democracia [en línea], 19. http://old.clad.org/portal/publicaciones-del-clad/revista-clad-reforma-democracia/articulos/019-febrero-2001-1 [Consulta: 7 junio 2013].

Roemer, J. (2000). «Variantes de la igualdad de oportunidades». Fractal, 16 (V), 1-32.

Sarmiento, D. F. (1856). De la educación común. Santiago de Chile: Biblioteca Pedagógica.

Sen, A. (2009). La idea de justicia. Madrid: Taurus.

Tedesco, J. C. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Tenti, E. (2008). «Mirar la escuela desde fuera». En: Tenti, E. (comp.). Nuevos temas en la agenda de política educativa. Buenos Aires: Siglo XXI, 11-26.

Tiramonti, G. (2008). «Una aproximación a la dinámica de la fragmentación del sistema educativo argentino: Especificaciones teóricas y empíricas». En: Tiramonto, G. y Montes, N. La escuela media en debate: Problemas actuales y perspectivas desde la investigación. Buenos Aires: Manantial- Flacos, 25-38.

Tomasevski, K. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermón Oxfam.

Published

05-11-2014

Downloads

Download data is not yet available.