Progress and challenges in gender policies and practices

Authors

  • Marina Subirats Martori Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

This article tells the story of the evolution of women’s education in Spain in the last thirty years. Spanish women now outnumber men in terms of both access to education and the educational level they attain. Although there has been a very important shift throughout the history of women’s education, gender equality has yet to be achieved. The culture that is transmitted at all levels of education, from primary schools to universities, remains androcentric, ignoring the existence of women in society and adopting the male perspective as the norm. The procedures and strategies pursued in recent years to reduce gender inequalities in education are explained through this historical process. I consider the policies and the actors which have been key in this process to achieve what we call “co-education” – a concept with a slightly different meaning from the English one. Although co-education has played a very important role in this process, it has still not facilitated full equality between women and men in education. The current political and economic problems in Spain are now posing a serious challenge for efforts to achieve full gender equality in education.

Keywords

education, co-education, gender, equality, educational policies

References

AA. VV. (1985). Primeras jornadas: Mujer y Educación. Madrid: Ministerio de Cultura. Instituto de la Mujer. Documentos, 3.

— (1987). La investigación en España sobre Mujer y Educación. Madrid: Ministerio de Cultura. Instituto de la Mujer.

— (1990-2001). Cuadernos para la coeducación. Barcelona: ICE de la UAB.

— (1992-1995). De otra manera. Madrid: MEC. Instituto de la Mujer. Cuadernos de Educación de Adultas, 5.

— (1995). «El sexismo en el lenguaje». Mujeres, 18.

Bonal, X. y Tomé, A. (1996). «Metodologías y recursos de intervención en coeducación hoy». Cuadernos de Pedagogía, 245, marzo.

Capel, R. (1982). Trabajo y educación de la mujer en España 1900-1930. Madrid: Ministerio de Cultura.

CIDE (1988). La presencia de las mujeres en el sistema educativo. Madrid: Ministerio de Cultura. Instituto de la Mujer.

Colectivo Harimaguada (1991). Carpetas didácticas de educación afectivo-sexual. Santa Cruz de Tenerife: Gobierno de Canarias. Consejería de Educación, Cultura y Deportes.

Instituto de la Mujer (1988). I Plan de Igualdad de Oportunidades para las Mujeres. Madrid. (Pueden consultarse también los planes elaborados por los organismos de igualdad de las diversas comunidades autónomas.)

— (1993). II Plan de Igualdad de Oportunidades para las Mujeres. Madrid. (Pueden consultarse también los planes elaborados por los organismos de igualdad de las diversas comunidades autónomas.)

Libro blanco de la investigación sobre estudios de las mujeres y de los géneros. Madrid: Instituto de la Mujer, 1995.

Moreno, M. (1986). Como se enseña a ser niña: El sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria.

Moreno, M. y Sastre, G. (1994). Conocimiento del medio: La transversalidad desde la coeducación. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Instituto de la Mujer.

Subirats, M. y Brullet, C. (1988). Rosa y azul: La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Instituto de la Mujer.

Subirats, M. y Tomé, A. (2007). Balones fuera: La reconstrucción de los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.

Published

2014-11-05

Downloads

Download data is not yet available.