Continuing professional development of teachers: Analysis and reflections
Abstract
The dissociation between the professional practice of teachers and an educational reality in permanent change has been a constant concern of scholars dealing with educational systems. This study reviews teaching policies in complex scenarios in an attempt to identify trends and critical issues. On the one hand, policies that refer to initial teacher education, the selection of teachers, entry teaching programs, aspects of the professional career, and the importance of teaching performance assessment are discussed. On the other, critical aspects and the need to attract and retain good teachers, the phases of the teaching career, professional incentives, and linkages between the career and professional development are reviewed. Finally, suggestions for improvement are presented in relation to the different stages of development considered in each context of analysis.Keywords
teacher education, selection process, promotion, incentives, professional developmentReferences
Braslavsky, C. (2002). Teacher education and the demands of curricular change. Nueva York: American Association of Colleges for Teacher Education.
Day, C.; Stobart, G.; Sammons, P.; Kington, A.; Gu, Q.; Smees, R. y Mujtaba, T. (2007). Variations in Teachers’ Work, Lives and Effectiveness. Londres: Department for Education and Skills. Research Report No.743.
De Shano, C. (2010). El reclutamiento docente: Orientaciones para las políticas educativas en América Latina. Informe de trabajo preparado para el Grupo de Desarrollo Profesional Docente de PREAL (no publicado).
Gatti, B. (2009). Professores do Brasil: Impasses e desafíos. Brasilia: UNESCO.
Lozano, P. (2011). Addressing the EFA Teacher Gap in Latin America and the Caribbean: What Makes Effective Policies and Practices. Chile Country Report Santiago: UNESCO/OREALC.
Marcelo García, C. (2010). Políticas de inserción en la docencia: De eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 52.
Marcelo García, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
Morduchowicz, A. (2009). La oferta, la demanda y el salario docente: Modelo para armar. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 45.
— (2010). Diseño y experiencias de incentivos salariales docentes. Informe preparado para el Subgrupo de Trabajo sobre Remuneraciones Docentes de PREAL (aún no publicado).
Namo de Mello, G. (2004). Oficio de profesor na América Latina y el Caribe. Sao Paulo: Fundación Vitor Civita.
Navarro, J. C. (2006). Dos clases de políticas educativas: La política de las políticas públicas. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 36.
OECD (2009). Evaluating and Rewarding the Quality of Teachers: International Practices [en línea]. París: OECD. http://dx.doi.org/10.1787/9789264034358-1-en
Schwartzman, S. y Cox, C. (ed.) (2010). Políticas educativas y cohesión social en América Latina. Santiago de Chile: UQBAR Editores.
Terigi, F. (2009). «Carrera docente y políticas de desarrollo profesional». En: Veláz de Medrano, C. y Vaillant, D. (ed.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI y Fundación Santillana.
— (2010). Desarrollo profesional continuo y carrera docente en América Latina. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 50.
UNESCO (2006). Evaluación de desempeño y carrera profesional docente: Un estudio comparado de 50 países de América y Europa. Santiago de Chile: OREALC-UNESCO.
Vaillant, D. (2006). «Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Latinoamérica». Revista de Educación, 340 (1), 117-140.
— (2009). «Políticas de inserción a la docencia en América Latina: La deuda pendiente. Profesorado». Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 13 (1), 28-41.
— (2010). «Capacidades docentes para la educación del mañana». Pensamiento Iberoamericano [en línea], 7, 113-128. http://www.pensamientoiberoamericano.org/sumarios/7/presente-y-futuro-de-la-educaci-n-iberoamericana/
— (2012). «Formación inicial del profesor para las escuelas del mañana». Diálogo Educacional [en línea], 12 (35), 167-183. http://www2.pucpr.br/reol/index.php/dialogo?dd1=5587&dd99=view
— (2013). «Las políticas de formación docente en América Latina: Avances y desafíos pendientes». En: Poggi, M. (coord.). Políticas docentes: Formación, trabajo y desarrollo profesional. Buenos Aires: IIPE UNESCO.
Vaillant, D. y Marcelo García, C. (2012). Ensinando a Ensinar: As quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Vaillant, D. y Rossel, C. (2006). Maestros de Escuelas Básicas en América Latina: Hacia una radiografía de la profesión. Santiago de Chile: PREAL.
— (2010). El reconocimiento de la docencia efectiva: La premiación a la excelencia. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 48.
Published
Downloads
Copyright (c) 2014 Denise Vaillant
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.