Anàlisis i reflexions per pensar el desenvolupament professional docent continu
Resum
La dissociació entre el rendiment professional del professorat i una realitat educativa en canvi continu ha estat i és una preocupació constant d’estudiosos de la temàtica i dels sistemes educatius. La present aportació revisa les polítiques docents en escenaris de complexitat, tractant d’identificar tendències i aspectes crítics. D’una banda, s’hi comenten les polítiques que fan referència a l’etapa de formació inicial, a la selecció de formadors, als programes d’inserció a la docència, als aspectes de la carrera professional i a la importància de l’avaluació del rendiment. D’altra banda, s’hi revisen aspectes crítics, com ara la necessitat d’atraure i retenir bons docents, les fases de la docència, els incentius professionals i l’articulació entre la carrera i el desenvolupament professional. Finament, s’hi realitzen suggeriments per millorar relacionades amb els diferents estadis de desenvolupament que es podrien considerar en funció dels contextos d’anàlisi.Paraules clau
formació, selecció, promoció, incentius, desenvolupament professionalReferències
Braslavsky, C. (2002). Teacher education and the demands of curricular change. Nueva York: American Association of Colleges for Teacher Education.
Day, C.; Stobart, G.; Sammons, P.; Kington, A.; Gu, Q.; Smees, R. y Mujtaba, T. (2007). Variations in Teachers’ Work, Lives and Effectiveness. Londres: Department for Education and Skills. Research Report No.743.
De Shano, C. (2010). El reclutamiento docente: Orientaciones para las políticas educativas en América Latina. Informe de trabajo preparado para el Grupo de Desarrollo Profesional Docente de PREAL (no publicado).
Gatti, B. (2009). Professores do Brasil: Impasses e desafíos. Brasilia: UNESCO.
Lozano, P. (2011). Addressing the EFA Teacher Gap in Latin America and the Caribbean: What Makes Effective Policies and Practices. Chile Country Report Santiago: UNESCO/OREALC.
Marcelo García, C. (2010). Políticas de inserción en la docencia: De eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 52.
Marcelo García, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
Morduchowicz, A. (2009). La oferta, la demanda y el salario docente: Modelo para armar. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 45.
— (2010). Diseño y experiencias de incentivos salariales docentes. Informe preparado para el Subgrupo de Trabajo sobre Remuneraciones Docentes de PREAL (aún no publicado).
Namo de Mello, G. (2004). Oficio de profesor na América Latina y el Caribe. Sao Paulo: Fundación Vitor Civita.
Navarro, J. C. (2006). Dos clases de políticas educativas: La política de las políticas públicas. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 36.
OECD (2009). Evaluating and Rewarding the Quality of Teachers: International Practices [en línea]. París: OECD. http://dx.doi.org/10.1787/9789264034358-1-en
Schwartzman, S. y Cox, C. (ed.) (2010). Políticas educativas y cohesión social en América Latina. Santiago de Chile: UQBAR Editores.
Terigi, F. (2009). «Carrera docente y políticas de desarrollo profesional». En: Veláz de Medrano, C. y Vaillant, D. (ed.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI y Fundación Santillana.
— (2010). Desarrollo profesional continuo y carrera docente en América Latina. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 50.
UNESCO (2006). Evaluación de desempeño y carrera profesional docente: Un estudio comparado de 50 países de América y Europa. Santiago de Chile: OREALC-UNESCO.
Vaillant, D. (2006). «Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Latinoamérica». Revista de Educación, 340 (1), 117-140.
— (2009). «Políticas de inserción a la docencia en América Latina: La deuda pendiente. Profesorado». Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 13 (1), 28-41.
— (2010). «Capacidades docentes para la educación del mañana». Pensamiento Iberoamericano [en línea], 7, 113-128. http://www.pensamientoiberoamericano.org/sumarios/7/presente-y-futuro-de-la-educaci-n-iberoamericana/
— (2012). «Formación inicial del profesor para las escuelas del mañana». Diálogo Educacional [en línea], 12 (35), 167-183. http://www2.pucpr.br/reol/index.php/dialogo?dd1=5587&dd99=view
— (2013). «Las políticas de formación docente en América Latina: Avances y desafíos pendientes». En: Poggi, M. (coord.). Políticas docentes: Formación, trabajo y desarrollo profesional. Buenos Aires: IIPE UNESCO.
Vaillant, D. y Marcelo García, C. (2012). Ensinando a Ensinar: As quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Vaillant, D. y Rossel, C. (2006). Maestros de Escuelas Básicas en América Latina: Hacia una radiografía de la profesión. Santiago de Chile: PREAL.
— (2010). El reconocimiento de la docencia efectiva: La premiación a la excelencia. Santiago de Chile: PREAL. Documentos de Trabajo, 48.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2014 Denise Vaillant
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.