Integrating ICT to reformulate the teaching model: the EduCAT 2.0 programme

Authors

  • Josep Lluís Estaña Viver IES L'Estatut, Rubí
  • Pepi Garrote Alcaide Departament d'Ensenyament
  • Marga Viñolas Guerro Departament d'Ensenyament

Abstract

In this article, we present the experience of the implementation of the programme EduCAT 2.0. in the school INS L’Estatut in the Catalan town of Rubí over the last three courses. This project has resulted in significant methodological changes in both the classroom and in terms of teacher training. In parallel with the introduction of the personal computer we have introduced work for cooperating groups in the classroom, and for this reason the computer has become a tool of didactic innovation.

In addition to describing and analysing the whole process, we present the example of science classes, with an emphasis on how a didactic change with IT resources has been implemented and to the major problems encountered.

Keywords

ICT, innovation, educational technology, 1x1 Programs

References

Area, M. (2008). Innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la escuela, 64, pp.5-18.

Barbera, E. (2008) El estilo e-portafolio. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Bonals, J. (2000). El trabajo en pequeños grupos en el aula. Barcelona: Graó.

Dillenbourg, P. (1999). Collaborative learning: Cognitive and computational approaches. New York: Elsevier Science.

Gros, B. (2004). La construcción del conocimiento en la red: Límites y posibilidades. Teoría De La Educación, 5.

Guitert, M.; Lloret, T.; Giménez, F. y Romeu, T. (2005). El treball i l’aprenentatge cooperatius en entorns virtuals: El cas de la universitat oberta de catalunya (UOC). Coneixement i Societat. Revista d’Universitats, Recerca i Societat De La Informació, 8, 44-77.

Guitert, M.; Romeu y T.; Pérez-Mateo, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. Revista De Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 4(1). pp 44-77.

Harasim, L.; Hiltz, S. R.; Turoff, M. y Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Barcelona: Gedisa

Johnson, D.W. y Johnson, R.T. (2004) Cooperation and the use of technology. En Jonassen, D.H. (Ed.) Handbook of Research on Educational Communications and Technology (2nd. Ed). Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum. Pp 785-811.

Lankshear, C. y Knobel, M. (2008) Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y el aprendizaje enn el aula. Madrid: Morata.

Lawson, A. (1994) Uso de los ciclos de aprendizaje para la enseñanza de destrezas de razonamiento científico y de sistemas conceptuales. Enseñanza de las Ciencias, 12 (2), pp. 165-187.

Lynch, M. M. (2002). The online educator: A guide to creating the virtual classroom. London: Routledge.

Marín, V.; Cabero, J. y Barroso, J. (2012) La rúbrica de evaluación en el proceso de formación del docente universitario.La propuesta del proyecto DIPRO 2.0. Educar, 48/2, pp. 347-364.

McConnell, D. (2006) E-Learning groups and communities. Poland: The Society for Research into Higher Education and Open Unviersity Press.

Rubia Avi, B.; Jorrín Abellán, I. y Anguita Martínez, R. (2009) Aprendizaje colaborativo y Tecnologías de la Información y la Comunicación. En De Pablos Pons, J. (Coord.) (2009) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Ediciones Aljibe. Pp 191-214.

Duart, J. y Sangrà, A. (Comp.) (2001). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Editorial Gedisa.

Sancho, J. M. (2011) Del imparable desarrollo tecnológico, a la penuria de la educación, Cuadernos de Pedagogía, 418, pp. 12-15.

Author Biographies

Josep Lluís Estaña Viver, IES L'Estatut, Rubí

Professort de INS l'Estatut de Rubí. Professor de ciències

Pepi Garrote Alcaide, Departament d'Ensenyament

Professora de matemàtiques de secundària.

Marga Viñolas Guerro, Departament d'Ensenyament

Psicopedagoga i Professora de secundària.

Published

2013-07-07

Downloads

Download data is not yet available.