Education and Inequality in the Dominican Republic bateyes

Authors

  • Mar Oliver Barceló ONG 180 Grados para la cooperación y el desarrollo

Abstract

Life in the Dominican Republic sugar cane worker communities or bateyes is characterized by high levels of insecurity and isolation. Using quantitative and qualitative methodologies, this study aimed to explore school and family conditions, and the level of basic psychological processes of children schooled in these sugar cane plantations compared to those who attend school in the village of Guaymate. Taking as a reference Piaget’s development stages, the results yielded a very low level of development in both cases, but the difference is overwhelming in the case of the bateyes. The study serves as a departure point for reflecting on the role schools play in overcoming or perpetuating social inequalities.

Keywords

batey, social inequality, educational opportunities, school-community relationship

References

Berger, K. S. (2004). Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia. Madrid: Médica- Panamericana.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1996). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Laia.

Cabruja, T. (1998). «Cultura, género y educación: La construcción de la alteridad». En: Palaudàrias, J. M. et al. (comp.). La educación intercultural en Europa: Un enfoque curricular. Girona: Pomares-Corredor.

Castells, M; Freire, P.; Flecha, R.; Giroux, H.; Macedo, D. y Willis, P. (1994). Nuevas perspectivas en educación. Barcelona: Paidós.

Chapman, M. (1988). Constructive evolution: Origins and development of Piaget’s thought. Cambridge: Cambridge University Press.

Cook, T. D. y Reichardt, CH. S. (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

Flavell, J. H. (1963). The developmental psychology of Jean Piaget [en línea]. Princeton: Van Nostrand. http://dx.doi.org/10.1037/11449-000>.

Flecha, J. et al. (2006). «Estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación». En: Giró, J. (coord.). La escuela del siglo xxi: La educación en un tiempo de cambio social acelerado [en línea]. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2376266 [Consulta: 19 diciembre 2013].

Giliberti, L. (2013). «Sistema educativo, jóvenes y desigualdades sociales: un estudio sobre la escuela dominicana». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 11, 151-162.

Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en la educación. México: Siglo XXI.

— (2003). La escuela y la lucha por la ciudadanía: Pedagogía crítica de la época moderna. México: Siglo XXI.

Habermas, J. (2010). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Trotta.

Hamme, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Hymes, D. H. (1971). «Acerca de la competencia comunicativa». En: Llobera et al. (1995). Competencia comunicativa: Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa.

Ison, M. y Anta, F. (2006). «Estudio normativo del Test de Percepción de Diferencias (CARAS) en niños mendocinos». Interdisciplinaria [en línea], 23 (2), 203-231. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272006000200004&lng=es&nrm=iso [Consulta: 10 diciembre 2013].

Jansen, S. y Millan, C. (1991). Género, trabajo y etnia en los bateyes dominicanos. Santo Domingo: Instituto Tecnológico de Santo Domingo.

Martyn Hamme, P. A. (1994). Etnografía: Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Ministerio de Educación de la República Dominicana. Análisis de indicadores educativos y alerta temprana. http://apps.see.gob.do/analisisdeindicadores/alerta.asp# [Consulta: 17 octubre 2013].

Moya Pons, F. et al. (1986). El batey: Estudio socioeconómico de los bateyes del consejo estatal del azúcar. Santo Domingo: Fondo para el Avance de las Ciencias Sociales en Santo Domingo.

Muñiz, J. y Fernández-Hermida, J. R. (2010). «La opinión de los psicólogos españoles sobre el uso de los tests». Papeles del psicólogo, 31, 108-121.

Noguera, J. A. (1996). «La teoría crítica: De Frankfurt a Habermas. Una traducción de la teoría de la acción comunicativa a la sociología». Papers, 50, 133-153. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

ONU (1956). Declaración de los derechos del niño [en línea]. http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/1386%20(XIV) [Consulta: 17 octubre 2013].

Paulino, N. (2008). Definiendo políticas de identidad. Santo Domingo: JCE.

Piaget, J. (1947). The psychology of intelligence [en línea]. Londres: Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203278895>.

Piaget, J. e Inhelder, B. (1997). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Rey, A. (1987). Test de copia y reproducción de una figura compleja. Madrid: TEA.

Secretaría de Estado de Educación (2000a). Nivel inicial. Plan decenal de educacion. República Dominicana.

— (2000b). Nivel básico. Plan decenal de educacion. República Dominicana.

Stocking, G. (1992). «The ethnographers’ magic: Fieldwork in British anthropology from Tylor to Malinowski». En: The ethnographer’s magic and other essays in the History of Anthropology. Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Thurstone, L. L. (1995). Caras: Test de percepción de diferencias. Madrid: TEA.

UNESCO (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe [en línea]. Santiago de Chile: Oficina UNESCO. http://www.orealc.cl/educacionpost2015/wp-content/blogs.dir/19/files_mf/efainformefinaldef57.pdf [Consulta: 17 octubre 2013].

Valera, C. (ed.) (2001). ¿Cambia la escuela?: Prácticas educativas en la escuela dominicana. Santo Domingo: Flacso.

Vargas, T. (2010). Violencia en la escuela: Estudio cualitativo 2008-2009. Santo Domingo: Plan Internacional.

Wilcox, Kathleen (2006). «La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela: una revisión». En: Velasco, Honorio M.; García Castaño, F. Javier y Díaz de Rada, Ángel (eds.). Lecturas de antropología para educadores. Madrid: Trotta.

Grados para la Cooperación y el Desarrollo. Quiénes somos [en línea]. http://es.180grados.info/quienes-somos/ [Consulta: 17 octubre 2013].

Author Biography

Mar Oliver Barceló, ONG 180 Grados para la cooperación y el desarrollo

Actualmente Asesora pedagógica y curricular de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile.

Published

2014-07-01

Downloads

Download data is not yet available.