Problems and Challenges of Adult Education

Authors

  • Begoña Rumbo Arcas Universidade da Coruña

Abstract

This article provides a theoretical reflection on the reasons why adult education has been a late research field and how this fact has contributed to the absence of educational research, making it necessary to import some concepts and methodological principles from other academic disciplines. This epistemological problem has had a major impact not only in shaping the professional identity of educators, but also the prestige of the profession.

In response to the lack of theoretical interest and seeking an epistemological foundation, some authors express their disagreement with the infantilization of adult education and defend its specificity and contribution to the professionalization of adults. In addition, adult education is considered an indispensable tool for facing the challenges of social change.

Keywords

adult education, andragogy, social change, professional development

References

Beltrán Llavador, F. y Beltrán Llavador, J. (1996). Política y práctica de la educación de personas adultas. Valencia: Universitat de València. Servei de Publicacions.

Collins, M. (1991). Adult Education as Vocation. Londres: Routledge.

Finger, M. y Asun, J.M. (2001). Adult Education at Crossroads. U. K.: Niace.

Gelpi, E. (1990). Educación permanente. Problemas laborales y perspectivas educativas. Madrid: Popular.

— (1998). Identidades, conflictos y educación de adultos. Islas Baleares: Servei de Publicacions i Intercanvi Científic/Diálogos.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Hopkins, N. (2013). Citizenship and democracy in further and adult education. Londres: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-7229-8

Jarvis, P. (2010) (4ª ed.). Adult education and lifelong learning: theory and practice. Londres: Routledge.

Käpplinger, B. y Robak, S. (2014). Changing configurations in adult education in transitional times. International perspectives in different countries (studies in pedagogy, andragogy and gerontagogy). Berna: Peter Lang.

Knowles, M. (1970). The modern practice of adult education. Andragogy versus pedagogy. Chicago: Associations Press. Mader.

Mayos, G. (2011). «Dificultades para el empoderamiento de la sociedad del conocimiento». En: Mayos, G. y Brey, A. (eds.). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península, 13-45.

Llosa, S.; Sirvent, MªT.; Toubes, A. y Santos, H. (2001). «La situación de la educación de jóvenes y adultos en Argentina». Revista Brasileira de Educaçao, 18, 23-34.

Mezirow, J. (1998). «Transformaciones en la educación y aprendizaje de los adultos». En: Sáez Carreras, J. y Escarbajal de Haro, A. (coords.). La educación de personas adultas. En defensa de la reflexividad cívica. Salamanca: Amarú, 69-77.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias en la población adulta (PIAAC). Madrid: OCDE/ Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Rumbo Arcas, B. (2006). «La educación de las personas adultas: un ámbito de estudio e investigación». Revista de Educación, 339, 625-635.

— (2013). «Tensiones y dilemas en la educación de las personas adultas». Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14 (2), 178-191.

Subirats, M. (2011). «La sociedad del conocimiento y las dificultades de su producción». En: Mayos, G. y Brey, A. (ed.). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península, 13-45.

Torres, C.A. (2013). Political sociology of adult education. The Netherlands: Sense Publishers.

Titmus, C.I. (1996). «Adult education: concepts and principles». En: Tuijnman, A.C. (ed.) (2ª ed.). International encyclopedia of adult education and training. Oxford: Pergamon Press, 9-17.

Tough, A. (1979). The adult’s learning projects: A fresh approach to theory and practice in adult learning. Austin: Learning Concepts.

Usher, R.; Bryan, I. y Johnston, R. (1997). Adult education and the postmodern challenge. Londres: Routledge.

Usher, R. (2007). «Reading Lifelong Learning. Through a Postmodern Lends». En: Aspin, D. Philosophical perspectives on lifelong learning. Springer: The Netherlands, 211-233. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-6193-6_13

Williams, R. (1993). «Adult education and social change». En: McIlroy, J. y Westwood, S. (eds.). Border Country. Leicaster: NIACE, 255-264.

Author Biography

Begoña Rumbo Arcas, Universidade da Coruña

Profesora Titular del Departamento de Pedagoxía y Didáctica

Published

2015-09-16

Downloads

Download data is not yet available.