Study of the presence of sustainability in first-cycle degree curricula: An instrument for analysis

Authors

  • Pilar Azcárate Goded Universidad de Cádiz
  • Carmen González-Aragón Universidad de Cádiz
  • Antonio Guerrero-Bey Universidad de Cádiz
  • José M.ª Cardeñoso Domingo Universidad de Cádiz

Abstract

The purpose of this research was to analyse the presence of sustainability in reports corresponding to the curriculum of bachelor’s degree programmes at the University of Cadiz, Spain. It has been widely recognised that universities must provide the career training that society demands today and that education for sustainability is one of the key elements in such training. The contents of reports on the curricula of two degree programmes from each of the five major areas of study were analysed. The instrument for analysis was developed over the research process and comprises a set of categories and indicators that reflect the principles of sustainability in the different sections of the curricula. The instrument has proved to be a powerful tool to achieve the initial purpose. The results reveal that sustainability has a scarce presence in the curricula analysed, particularly in technical education, despite the proposal of the Conference of Spanish University Rectors (CRUE) to integrate these principles in the curricula. It was found that the curricular elements of the degree programmes generally lack the internal consistency required to promote an adequate education for sustainability.

Keywords

higher education, sustainability, content analysis, bachelor’s degree, university social responsibility

References

Azcárate, P.; Navarrete, A. y García, E. (2012). Aproximación al nivel de inclusión de la sostenibilidad en los curricula. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 16(2), 105-119.

Aznar, P. y Ull, M. A. (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: El papel de la Universidad. Revista de Educación, número extraordinario «Educar para el desarrollo sostenible», 219-237.

Aznar, P.; Ull, M. A.; Piñero, A. y Martínez Agut, M. P. (2014). La sostenibilidad en la formación universitaria: Desafíos y oportunidades. Educación XX1, 17(1), 133-158. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10708

Bacon, C. M.; Mulvaney, D.; Ball, T. B.; Dupuis, E. M.; Gliessman, S. R.; Lipschutz, R. D. y Shakouri, A. (2011). The creation of an integrated sustainability curriculum and student praxis projects. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(2), 193-207.

Barth, M. y Rieckmann, M. (2012). Academic staff development as a catalyst for curriculum change towards education for sustainable development: An output perspective. Journal of Cleaner Production, 26, 28-36.

Bonil, J.; Junyent, M. y Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde el paradigma de la complejidad. Revista Eureka Enseñanza y Divulgación Ciencias [en línea], 7, 198-215. http://hdl.handle.net/10498/8933

CADEP-CRUE (2012). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el currículum [en línea]. Actualización de la declaración institucional aprobada en 2005. http://www.crue.org/Sostenibilidad/CADEP/Documents/DIRECTRICESSOSTENIBILIDAD CRUE 2012.pdf [Consulta: noviembre 2013].

Cardeñoso, J. M.; Azcárate, P. y Oliva, J. M. (2013). La inclusión de la sostenibilidad en la formación inicial del profesorado de Secundaria de Ciencias y Matemáticas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [en línea], 10, 780-796. http://hdl.handle.net/10498/9879

Cebrian, G. y Juyent, M. (2014). Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: Un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 9-49. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.877

Euler, D. (2015). Mejorar las competencias docentes del profesorado universitario es necesario, ¡pero la innovación sostenible requiere algo más! Educar, 51(1), 149-165. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.640

Hodder, I. (2000). The Interpretation of Documents and Material Culture. En Handbook of Qualitative Research (pp. 703-717). Thousand Oaks: Sage Publications.

Junyent, M.; Geli, A. y Arbat, E. (2003). Proceso de Caracterización de la Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores. En Junyent, M. y Geli, A. (eds.).

Ambientalización Curricular de Estudios Superiores (pp. 201-232). Girona: Universitat de Girona-Red ACES.

Ministerio de Educación (2011). Estrategia Universidad 2015. Madrid: Secretaría General Técnica. http://www.mecd.gob.es/docroot/universidad2015/flash/eu2015-flash/document.pdf [Consulta: enero 2012].

Murga Menoyo, A. (2008). Percepciones, valores y actitudes ante el desarrollo sostenible: Detección de necesidades educativas en estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 240, 307-344.

Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.

Ryan, A.; Tilbury, D.; Blaze Corcoran, P.; Abe, O. y Nomura, K. (2010). Sustainability in higher education in the Asia-Pacific: Developments, challenges, and prospects. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(2), 106-119.

Stake, R. E. (2005). «Qualitative Case Studies». En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (ed.). The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 273-285). Londres: Sage.

Tilbury, D. (2011). Educación para el Desarrollo Sostenible: Examen por los expertos de los procesos y el aprendizaje. París: UNESCO.

Ull, M. A.; Aznar, P.; Martínez-Agut, M. P. y Piñero, A. (2010). Análisis de la introducción de la sostenibilidad en la enseñanza superior en Europa: Compromisos y propuestas curriculares. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [en línea], 7, 413-432. http://hdl.handle.net/10498/9879

— (2013). Competencias para la sostenibilidad en los planes de estudio de los grados de ciencias de la Universidad de Valencia. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Girona, 3406-3411.

Villa Sánchez, A. y Villa Leicea, O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48.

Wiek, A.; Withycombe, L. y Redman, Ch. L. (2011). Key competencies in sustainability: A reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218.

Author Biographies

Pilar Azcárate Goded, Universidad de Cádiz

Catedrática de E.U. de Didáctica de las Matemáticas

Secretaria del Departamento de Didáctica

Coordinadora del Máster Interuniversiario de Educador/a Ambiental

Responsable del Grupo de Investigación "Desarrollo Profesional del Docente"

Carmen González-Aragón, Universidad de Cádiz

Profesora de Didáctica de las CC Sociales

Departamento de Didáctica

Miembro del Grupo de Investigación "Desarrollo Profesional del Docente"

Antonio Guerrero-Bey, Universidad de Cádiz

Profesor de Didáctica de las Matemáticas

Departamento de Didáctica

Miembro del Grupo de Investigación "Desarrollo Profesional del Docente"

José M.ª Cardeñoso Domingo, Universidad de Cádiz

Titular de Didáctica de las Matemáticas

Departamento de Didáctica

Miembro del Grupo de Investigación "Desarrollo Profesional del Docente"

Published

2016-06-22

Downloads

Download data is not yet available.