“D” as in “dual”: Research on the implementation of dual training in the Spanish vocational education system
Abstract
This paper presents the main results of research carried out on the process to develop and implement a dual vocational education and training (VET) scheme in Spain within the framework of a European transfer of innovation project focusing on apprenticeships. A quantitative methodology was used for the analysis. Two questionnaires were administered to the management team and teaching staff in charge of dual VET in a universe of 456 schools that delivered dual VET in Spain in 2015. A total of 179 vocational training centers from 16 autonomous regions completed the questionnaire. Of these, 136 management teams and 149 teachers completed their respective questionnaires, covering a total of 22 professional families. The results focus on the organizational (state and regional regulations, management of agreements with companies, commitment of companies and the selection of apprentices) and curricular dimensions (planning of teaching and assessment of learning outcomes) of dual VET programmes. The potential of dual VET schemes is compared to the already existing compulsory work experience modules in VET. The paper concludes by highlighting the poor management of VET schemes by the administrations that have promoted them and the problems involved in extending them, while recognizing the dedication of vocational training teachers.Keywords
educational reform, work experience, teaching profession, alternance training, dual vocational training, employabilityReferences
Asociación FPempresa (2015). Propuestas para un impulso de la Formación Profesional. Valencia: FPempresa. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de http://congreso.fpempresa.net/presentaciones/propuestas_para_un_impulso_de_la_formacion_profesional.pdf
Cámara de Comercio de España (2015a). Factores de éxito de la formación profesional dual. Madrid: Cámara de España.
— (2015b). Guía de formación dual. Madrid: Cámara de España.
CCOO (2014). Improvisación y experimentos en la Formación Profesional. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de http://www.feccoo-madrid.org/comunes/recursos/15708/pub96564_Cuaderno_sindical_sobre_FP_Dual.pdf
Chisvert-Tarazona, M.J. y Marhuenda-Fluixá, F. (2012). Transiciones tempranas al mercado laboral: Los contratos de formación y aprendizaje, ¿oportunidad o trampa para los jóvenes? Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 5(2), 153-168.
Chisvert-Tarazona, M.J.; Palomares-Montero, D. y Soto-González, M.D. (2015). Formación en alternancia en el espacio universitario: Una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas. Educar, 51(2), 299-320. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.709
Coiduras, J.L. (2013). Universidad y empleo: Escenarios complementarios en educación superior. Formación XXI: Revista de Formación y Empleo, 22. Monográfico sobre formación en alternancia.
Comisión Europea (2012). Un nuevo concepto de educación: Invertir en las competencias para lograr mejores resultados socioeconómicos. Estrasburgo: Comisión Europea. Recuperado el 17 de julio de 2014, de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX%3A52012DC0669
Deissinger, T. (2015). Transferring the dual system to the Canadian context – do German employers in Ontario adopt the German model? Comunicación presentada a la 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives. Valencia, 4-6 de julio.
ETUC (2014). Towards a European Quality Framework for Apprenticeships and Workbased Learning. Bruselas: CES. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de https://www.etuc.org/sites/www.etuc.org/files/publication/files/ces-brochure_unionlearn-uk-rouge.pdf
Euler, D. (2013). El sistema dual en Alemania: ¿Es posible transferir el modelo al extranjero? Madrid: Bertelsmann. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de https://www.fundacionbertelsmann.org/fileadmin/files/Fundacion/Publicaciones/72._130610_El_sistema_dual_en_Alemania_1_.pdf
Gairín, J.; Essombra, M. y Muntané, D. (2009). La calidad de la formación profesional en Europa hoy. Madrid: Wolters Kluwer Educación.
Gessler, M. (2015). Dual abroad: Application, Adaptation or Innovation. Apprenticeship training at the Mercedes-Benz Plant in Tuscaloosa, USA. A case study. Comunicación presentada a la IV International Conference & Research Workshop Vocational Education & Training. Emergint Issues? Voices from Research. Estocolmo, 11-12 de mayo.
Gil, G. y López, A. (coords.) (2013). Formación profesional dual: Algo más que un decreto. Valencia: AREA.
Gomendio, M. (2015). La formación profesional en España. Madrid: MEC. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2015/04/20150409-ocde/ocde1.pdf
Gonon, P. (2015a). Exporting the dual system (apprenticeship system)?: Promises and pitfalls. Comunicación presentada a la IV International Conference & Research Workshop Vocational Education & Training. Emergint Issues? Voices from Research. Estocolmo, 11-12 de mayo.
— (2015b). Are apprenticeships exportable?: The debate on transferring dual systems. Comunicación presentada a la 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives. Valencia, 4-6 de julio.
IESE (2014). La formación profesional dual como reto nacional: Una perspectiva desde la empresa. Navarra: IESE. Recuperado el 11 de noviembre de 2015, de http://www.iese.edu/research/pdfs/ST-0362.pdf
Jaulín, C. (2012). El sistema de formación profesional como correlato de responsabilidad de empresas y sindicatos: Análisis social de los modelos alemán, francés y británico. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 5(1), 17-33.
Lassnigg, L. (2015). The political branding of apprenticeship into the «Dual System»: Reflections about exporting the myth of employment transition. En A. Heikkinen y L. Lassnigg (eds.). Myths and Brands in Vocational Education (pp. 78-99). Cambridge: Newcastle upon Tyne.
Llinares, L.; Córdoba, A. y Zacarés, J.J. (2011). La medida de la empleabilidad desde las empresas de inserción social. En A. Córdoba e I. Martínez (coords.). Trabajo, empleabilidad y vulnerabilidad social (pp. 131-182). Valencia: Universitat de València.
Marhuenda-Fluixá, F. (2013). Abusando de la formación para el trabajo: Retos ante el crecimiento de la precariedad. Comunicación presentada en el VI Congreso Internacional de Formación para el Trabajo. Tarragona, 17-18 de diciembre.
— (2015). Vocational Education Abused: Precarisation Disguised as Dual System. En A. Heikkinen y L. Lassnigg (eds.). Myths and Brands in Vocational Education (pp. 59-77). Cambridge: Newcastle upon Tyne.
Rego Agraso, L.; Barreira Cerqueiras, E.M. y Rial Sánchez, A.F. (2015). Formación profesional dual: Comparativa entre el sistema alemán y el incipiente modelo español. Revista Española de Educación Comparada, 25, 149-166. http://dx.doi.org/10.5944/reec.25.2015.14788
Saniter, A. y Bücker, L. (2014). Comparative analysis of measures, approaches and case studies of vocational integration of the socially disadvantaged youth in Italy, Germany, Spain and Lithuania. Recuperado el 5 de noviembre de 2015, de http://www.sodapprent.eu/wp-content/uploads/2014/01/APPRENTSOD-WP2-WP3-CompAnalysis-30092014.pdf
SGOFP (2015). Formación profesional dual: Seguimiento de proyectos FPD curso 2013-2014. Madrid: MEC. Recuperado el 5 de noviembre de 2015, de http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2014/01/20140113-fpdual-bankia/informe-seguimiento-fpdual.pdf
Steedman, H. (2011). The State of Apprenticeship in 2010: International Comparisons - Australia, Austria, England, France, Germany, Ireland, Sweden, Switzerland. A Report for the Apprenticeship Ambassadors Network. Paper No’ CEPSP22. Recuperado el 3 de noviembre de 2015, de http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/special/cepsp22.pdf
UCEV (2015). La sociedad necesita una formación profesional para la vida. Valencia: UCEV.
Valiente, O. (2015). A Mexican model of dual VET?: Adoption and re-contextualization of a global education policy. Comunicación presentada a la 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives. Valencia, 4-6 de julio.
Published
Downloads
Copyright (c) 2017 Fernando Marhuenda Fluixá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.