Clusters and Knowledge Management: Competing and Cooperating
Abstract
The objective of this research was to show how clusters and communities of practice (CPs) generate knowledge, competitive advantages and create value by developing the intangible assets located within the different players of the cluster. A state of the art in knowledge management and CPs is also developed, and it is explained how knowledge and innovation are involved in the economic theories supporting these types of associations. The clusters and CPs from four countries were studied: the Research Triangle Park (RTP) of North Carolina (USA); the GAIA clusters in the Basque Country (Spain); the atomic sciences research cluster in Bariloche (Argentina), and the footwear cluster in Sinos River Valley (Brazil). A descriptive and qualitative research methodology with a case study was used, including surveys in each country’s cluster and CP members. The instrument used in the surveys consisted of four parts and 23 indicators built upon more dynamic variables and included dimensions of the intellectual capital model of knowledge management, which allowed measuring the results of the analysis in each cluster and determining how collective efficiency improved the clusters’ value chain. The empirical study was completed with an analysis of documents and interviews with experts. The findings show that RTP and GAIA are the most dynamic clusters in generating collective knowledge, followed by Bariloche. It was also found that CPs are structures that encourage socialization and trust. It is concluded that joint action in clusters improves intellectual capital and structural capital.Keywords
cluster, knowledge management, intellectual capital, CPReferences
ABICALÇADOS (2015). Novo Hamburgo-RS: Associação Brasileira das Indústrias de Calçados. Recuperado el 25 de octubre 2015, de www.abicalçados.com.br
ALBORNOZ, M. y PLAZA, L. (ed.) (2011). Temas de Indicadores de Ciencia y Tecnología. Buenos Aires: RICYT.
ALTENBURG, T. (2001). La promoción de clusters industriales en América Latina: Experiencias y estrategias. Buenos Aires: LGTZ. Serie Foco Pymes Publicaciones.
ARAMBURU, N. y SÁENZ, J. (2011). People-Focused Knowledge Sharing Initiatives in Medium-High and High Technology Companies: Organizational Facilitating Conditions and Impact on Innovation and Business Competitiveness. En Olga RIVERA HERNÁEZ y Eduardo BUENO CAMPOS. Handbook of Research on Communities of Practice for Organizational Management and Networking: Methodologies for Competitive Advantage (pp. 185-200). Hershey, PA: Business Science Reference.
ARBONIES, A.L. (2002). Cómo responden regiones y países al reto de la Sociedad del Conocimiento. VI Foro de Orientación Estratégica, Consorcio Zona Franca de Vigo. Recuperado el 14 de octubre de 2015, de http://www.zonafrancavigo.com
ARBONIES, A.L.; LANDETA, J. y RIVERA, O. (1999). Case studies as a tool for the externalization of tacit managerial knowledge. Recuperado el 7 de septiembre de 2016, de https://www.researchgate.net/publication/267791956
ARTECHE, M. de y RODRÍGUEZ, L. (2004). Knowledge Management (KM): Desafíos y oportunidades de la organización del siglo XXI. Recuperado el 14 de abril de 2015, de www.ucema.edu.ar
AZPIAZU, D. (1987). La promoción a la inversión industrial en la Argentina: Efectos sobre la estructura industrial 1974-1987. Buenos Aires: CEPAL. Documento de Trabajo, 27.
BRONFMAN, S. (2011). Comunidades de práctica. Educar, 47(6), 51-68.
BROWN, J. y DUGUID, P. (1991). Organizational Learning and Communities-of-Practice: Toward a Unified View of Working, Learning, and Innovation. Organization Science, 2(1), número especial: Organizational Learning: Papers in Honor of (and by) James G. March, 40-57.
BUENO, E. (1998). El capital intangible como clave estratégica en la competencia actual. Boletín de Estudios Económicos, 53(164), 207-229.
— (2001). Creación, medición y gestión de intangibles: Propuesta de modelo conceptual. Formas y Reformas de la Nueva Economía. Monografía 1. Madrid, 43-48.
— (2002). Enfoques principales y tendencias en dirección del conocimiento (knowledge management). En R. HERNÁNDEZ (ed.). Gestión del conocimiento: Desarrollos teóricos y aplicaciones (pp. 21-54). Cáceres: Ediciones La Coria / Fundación Xavier de Salas.
BULLARD, G.A. (2000). La asimetría de información en la contratación a propósito del dolo omisivo. Lima: Palestra Editores.
CEPAL (2004). Políticas para promover la innovación y el desarrollo tecnológico. En Desarrollo Productivo en Economías Abiertas. Libros y Documentos Institucionales. Recuperado en octubre de 2015, de www.cepal.org
— (2007). PYMES y articulación productiva: Resultados y lecciones a partir de experiencias en América Latina. Recuperado el 25 de octubre 2015, de www.cepal.org/es/publicaciones/4575
— (2015). Espacios de diálogo y cooperación productiva: El rol de las pymes. Recuperado el 25 de octubre 2015, de www.cepal.org
CHU, M.T. y KHOSLA, R. (2011). Communities of Practice Based Business Performance Evaluation. En Olga RIVERA HERNÁEZ y Eduardo BUENO CAMPOS. Handbook of Research on Communities of Practice for Organizational Management and Networking: Methodologies for Competitive Advantage (pp. 201-221). Advisory Board. Business Science Reference.
DA COSTA, A. B. (2004). A trajetória competitiva da indústria de calçados do Vale do Sinos. En Achyles B. COSTA y Maria C. PASSOS (orgs.). A indústria calçadista no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Unisinos.
DELGADO, M.; PORTER, M. y STERN, S. (2011). Clusters Convergence and Economic performance. Recuperado de www.hbs.edu
ESSER, K. y LEMKE, P.A. (1994). Competitividad sistémica: Competitividad internacional de las empresas y políticas requeridas. Berlín: Instituto Alemán de Desarrollo.
ESTEBAN, J. (2009). Clúster en la Comunidad Autónoma del País Vasco. En M. DE ARTECHE, S. WELSH y M. SANTUCCI (2010). Congreso Iberoamericano de Educación Metas 2021. Buenos Aires, septiembre de 2010.
EUROPEAN COMMISSION (2006). RICARDIS: Reporting Intellectual Capital to Augement Research, Development and Innovation in SMEs. Luxemburgo: Office for Official Publications Communities.
FLYVJERG, B. (2004). Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de casos. Revista Española de Investigación Sociológica, 106(4), 33-62.
GAIA. Recuperado el 26 de octubre 2015, de www.gaia.es
GAIRÍN, J. (2007a). La gestión del conocimiento y de los procesos. En J. GAIRÍN (coord.). Curso de asesoría pedagógica. Madrid: CENICE.
— (2007b). Competencias para la gestión del conocimiento y el aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 370, 24-27.
GAIRÍN, J. y RODRÍGUEZ, D. (2015). La realidad del aprendizaje organizativo en la administración pública catalana. Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas, 8, 8-23.
GAIRÍN, J.; RODRÍGUEZ, D. y ARMENGOL, C. (2012). Agents and processes in Knowledge creation and management in educational organization. Recuperado el 25 de octubre de 2015, de www.intechopen.com
GRAJIRENA, J.; GAMBOA, I. y MOLINA, A. (2004). Los clusters como fuente de competitividad: El caso de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Cuadernos de Gestión, 4(1), 55-67.
JOSSERAND, E. (2004). Cooperation within Bureacracies: Are communities of Practice an Answer? Management, 7 (3), 307-339. Recuperado el mes de octubre de 2015, de www.dmsp.dauphine.fr/Management
IRIGOYEN, H. y DI LORENZO, R. (2015). Clusters. Sistemas productivos locales. Cuadernos Profesionales. Buenos Aires: EDICON.
KAPLAN, R. y NORTON, D.P. (2000). Cuadro de mando integral (The Balance Scorecard). España: Gestión 2000.
KRUGMAN, P. (1996). Development, Geography an Economic Theory. Massachusetts: MIT Press.
LAKOMSKI, G. (2011). Saber cómo aprender: Liderazgo, gestión del conocimiento y el reto de crear comunidades de aprendizaje. Educar, 47(1), 13-30.
LAVE, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitime peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
MALONE, T.; LAUBACHER, R. y DELLAROCAS, C. (2010). The Collective Intelligence Genome. MIT Sloan Management Review, primavera de 2010.
MEYER-STAMER, J.; MAGGI, C. y SEIBEL, S. (2004). Upgrading in the Tile Industry of Italy, Spain and Brazil: Insights from Cluster and Value Chain Initiatives’. En Hubert SCHMITZ. Local Enterprises in the Global Economy: Issues of Governance and Upgrading (pp. 174-199). Cheltenham: Edward Elgar.
NONAKA, I. y TAKEUCHI, H. (1995). The Knowledge-Creating Company. How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Long T. Range: Planning Pergamon.
NOVICK, M.; ROTONDO, S. y YOGUEL, G. (2007). El rol de las políticas públicas en la relación entre tramas locales y cadenas globales: El caso de la industria automotriz en Argentina. Recuperado el mes de octubre de 2015, de http://www.trabajo.gov.ar/left/estadisticas/descargas/oede/El_rol_de_las%20politicas_publicas.pdf
OECD (2000). Knowledge Management: The New challenge for Firms & Organizations. Canadá: High Level Forum Otawa.
— (2007). Competitive Regional Clusters: National Policy Approaches. Regional Development. Recuperado de www.oecd.org
OTERO, G.; LÓDOLA, A. y MENÉDEZ, L. (2004). El rol de los gobiernos subnacionales en el fortalecimiento de clusters productivos. Recuperado el mes de octubre de 2015, de www.ec.gba.gov.ar /investigación/archives
PIETROBELLI, C. y RABELLOTTI, R. (2005). Mejora de la competitividad en clusters y cadenas productivas en América Latina: El papel de las políticas. Banco Interamericano de Desarrollo.
PORTER, M.E. (1998). Clusters and Competition: New Agenda for Companies, Governments and Institutions. Harvard Business School Press.
— (2015). Why are clusters important for the US economy? Recuperado el 28 de octubre de 2015, de http://www.isc.hbs.edu/Pages/default.aspx
RESEARCH TRIANGLE REGIONAL PARTNERSHIP (2015). State of the Research Triangle Region. Recuperado el 20 de octubre 2015, de http://www.researchtriangle.org
RIVERA, O. (2011). Handbook of Research on Communities of Practice for Organizational Management and Networking: Methodologies for Competitive Advantage. Business Science Reference.
SCHMITZ, H. (1995). Collective efficiency: Growth path for small-scale industry. Journal of Development Studies, 31(4), 529-566.
SVEIBY, K.E. (1997). The New Organizational Wealth Managing and Measuring Knowledge. Berrett-Koehler Publishers Inc. Versión española: La nueva riqueza de las empresas: Cómo medir y gestionar los activos intangibles para crear valor. Traducido por Ana García Bertrán (2000). Barcelona: Gestión 2000.
— (1998). Measuring intangibles and intellectual capital: An emerging first standard. Recuperado el mes de octubre de 2015, de http://www.sveiby.com/articles/EmergingStandard.html
WENGER, E. (2007). Introduction to communities of practice. Recuperado el 7 de septiembre de 2016, de http://wenger-trayner.com/introduction-to-communitiesof-practice/
WENGER, E.; MCDERMOTT, R. y SNYDER, W. (2002). Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge. Massachusetts: Harvard Business School Press.
YIN, R. (1994). Case study research: Design and methods (2nd Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.
YOGUEL, G. y NEMIROVSKY, A. (2003). La creación de firmas high-tech y el desarrollo de las tecnologías de la información y la comunicación en el Sillicon Valley: Algunas lecciones para el caso argentino. E-papers. LITTEC-UNGS.
YOUNG, P. y MOLINA, M. (2003). Knowledge Sharing and Business Clusters. The 7th Pacific Asia Conference on Information Systems, 1224-1233.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2016 Mónica Regina de Arteche

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.