Motivational profile of students in bachelor degree programmes in early childhood and primary education

Authors

Abstract

In this paper we study the motivational profile of a sample of students enrolled in the Bachelor’s Degree in Early Childhood and the Bachelor’s Degree in Primary Education at the University of Castilla-La Mancha. A total of 675 (92% female) students with a mean age of 22 years participated in the study. The motivations of the participants were assessed using the Learning Strategies and Motivation Questionnaire (CEAM II). The main objective was to determine the motivational subscales of students and the relationship between motivation and working at the same time. The data are described according to measures of central tendency, dispersion and position. Nonparametric comparison of independent means was applied to test the hypothesis on motivational differences between students who work and those who do not. Significant differences were observed in the subscales of extrinsic goals orientation and self-efficacy between students who work and those who only study. In conclusion, for effective educational interventions, it is necessary to know what motives students to learn and how they achieve academic success.

Keywords

intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, control beliefs and selfefficacy for learning, task value, self-efficacy for performance and anxiety

References

AGUILAR DE TENA, P.; MUDARRA, R.; PERELLÓ S. y ROJAS, C. (2013). Ansiedad y motivación de logro en estudiantes universitarios: Un estudio correlacional. Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 2, 11-16.

ALONSO, J. (1997). Motivar para el aprendizaje: Teorías y estrategias. Barcelona: EDEBE.

ÁLVAREZ, M. (2013). Hacia un modelo integral de la tutoría universitaria. En M. ÁLVAREZ y R. BISQUERRA (coords.). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Wolters Kluwer España.

ÁLVAREZ, J.; AGUILAR, J.M. y LORENZO, J.J. (2012). La ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios: Relaciones con variables personales y académicas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 333-354.

ÁLVAREZ, M. y ÁLVAREZ, J. (2015). La tutoría universitaria: Del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125-142. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671

AMES, C. (1992). Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.

BALANZA, S.; MORALES, I. y GUERRERO, J. (2009). Prevalencia de ansiedad y depresión en una población de estudiantes universitarios: Factores académicos y sociofamiliares asociados. Clínica y Salud, 20(2), 177-187.

BIGGS, J.B. (1985). The role of metalearning in study processes. British Journal of Educational Psychology, 55, 185-212.

BOZA, A. y TOSCANO, M. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142.

CHISVERT, M.J.; PALOMARES, D. y SOTO, M.D. (2015). Formación en alternancia en el espacio universitario: Una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas. Educar, 51(2), 299-320. https://doi.org/10.5565/rev/educar.709

DECI, E.L. y RYAN, R.M. (2000). The «what» and the «why» of goal porsuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

ECCLES, J.; ADLER, T.F.; FUTTERMAN, R.; GOFF, S.B. y KACZALA, C.M. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. En J.T. SPENCE (ed.). Achievement and Achievement Motivation (pp. 75-146). San Francisco, CA: Freeman.

ELLIOT, A.J. y MURAYAMA, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, ilustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613-628. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.3.613

FEIXAS, M.; MUÑOZ, J.L. GAIRÍN, J.; RODRÍGUEZ, D. y NAVARRO, M. (2015). Hacia la comprensión del abandono universitario en Catalunya: El caso de la Universitat Autonòma de Barcelona. Estudios sobre Educación, 28, 117-138. https://doi.org/10.15581/004.28.117-138

GÁMEZ, E.; MARRERO, H.; DÍAZ, J.M. y URRUTIA, M. (2015). ¿Qué esperan encontrar los alumnos en los estudios de Psicología?: Metas y motivos personales de los estudiantes en su primer año en la universidad. Anales de Psicología, 31(2), 589-599. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.171851

GARGALLO, B. (2006). Estrategias de aprendizaje, rendimiento y otras variables relevantes en estudiantes universitarios. Revista de Psicología General y Aplicada, 59(1-2), 109-130.

— (2009). Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes. Revista Española de Pedagogía, 241, 425-445.

GONZÁLEZ, M.C.; ÁLVAREZ, P.R.; CABRERA, L. y BETHENCOURT, J.T. (2007). El abandono de los estudios universitarios: Factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía, 236, 49-70.

GONZÁLEZ, R.; PIÑEIRO, I.; RODRÍGUEZ, S.; SUÁREZ, J.M. y VALLE, A. (1998). Variables motivacionales, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios: Un modelo de relaciones causales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 9(16), 217-229.

HARACKIEWICZ, L.M.; BARRON, K.E. y ELLIOT, A. (1998). Rethinking achievement goals: When are they adaptive for college students and why? Educational Psychologist, 33, 1-21.

HUERTAS, J. (1997). Motivación: Querer aprender. Argentina: Aique.

INGLÉS, C.J.; MARTÍNEZ-MONTEAGUDO, M.C.; GARCÍA-FERNÁNDEZ, J.M.; VALLE, A. y CASTEJÓN, J.L. (2015). Perfiles de orientaciones de metas y autoconcepto de estudiantes de educación secundaria. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 99-116. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.1023

ÍÑIGUEZ, T.; ELBOJ, C. y VALERO, D. (2015). La Universidad del Espacio Europeo de Educación Superior ante el abandono de los estudios de grado: Causas y propuestas estratégicas de prevención. Educar, 51(2), 1-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.674

LAMAS, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Revista Liberabit, 14, 15-20

MARTÍNEZ, J.R. y GALÁN, F. (2000). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 11(19), 35-50.

MUÑOZ, J.L. y GAIRÍN, J. (2014). Orientación y tutoría durante los estudios universitarios: El plan de acción tutorial. Revista Fuentes, 14, 172-192.

NIE, Y.; LAU, S. y LIAU, A.K. (2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences, 21, 736-741. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.09.005

OKAGAKI, L. y STERNBERG, R.J. (1993). Parental beliefs and children’s scholar performance. Child Development, 64, 36-56.

PÉREZ-TYTECA, P.; CASTRO, E.; RICO, L. y CASTRO, E. (2011). Ansiedad matemática, género y ramas de conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 237-250.

PINTRICH, P.R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.544

PINTRICH, P. y DEGROOT, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of class-room academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

PINTRICH, P. y GARCÍA, T. (1993). Intraindividual differences in students motivation and selfregulated learning. German Journal of Educational Psychology, 7(3), 99-107.

PINTRICH, P.; MCKEACHI, W.; SMITH, D.; DOLJANAC, R.; LIN, Y.; NAVEH-BENJAMIN, M.; CROOKS, T. y KARABENICK, S. (1988). Motivated strategies for learning questionnaire. Michigan: The University of Michigan (NCRIPTAL).

PINTRICH, P.; SMITH, D.; GARCÍA, T. y MCKEACHIE, W. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement, 53, 801-813.

POBLETE, M.; BEZANILLA, M.J.; FERNÁNDEZ-NOGUEIRA, D. y CAMPO, L. (2016). Formación del docente en competencias genéricas: Un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.713

ROCES, C.; TOURÓN, J. y GONZÁLEZ, M.C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de estrategias de aprendizaje y motivación II). Psicología, 16(3), 347-366.

— (1999). Relaciones entre motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Mente y Conducta en Situación Educativa: Revista Electrónica del Departamento de Psicología. Universidad de Valladolid, 1(1), 41-50.

RUESGA, S.; DA SILVA, J. y EDUARDO, S. (2014). College students, work experience and academic performance in Spain. Revista de Educación, 365, 67-95. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-265

RYAN, R.M. y DECI, E.L. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. En K.R. WENTZEL y A. WIGFIELD (eds.). Handbook on motivation at school (pp. 171-196). Nueva York: Routledge.

SCHWINGER, M.; STEINMAYR, R. y SPINATH, B. (2012). Nota all roads lead to Rome: Comparing different types of motivational regulation profiles. Learning and Individual Differences, 22, 269-279.

VALLE, A.; CABANACH, R.; NÚÑEZ, J.C.; GONZÁLEZ-PIENDA, J.A.; RODRÍGUEZ, S. y PIÑEIRO, I. (2003). Multiple goals, motivation and academic learning. British Journal of Educational Psychology, 73, 71-87.

VALLE, A.; GONZÁLEZ, R.; GÓMEZ, M.L.; VIEIRO, P.; CUEVAS, L.M. y GONZÁLEZ, R.M. (1997). Atribuciones causales y enfoque de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 8(14), 287-298.

VALLE, A.; REGUEIRO, B.; RODRÍGUEZ, S.; PIÑEIRO, I.; FREIRE, C.; FERRADÁS, M. y SUÁREZ, N. (2015). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 1-8.

VALLE, A.; RODRÍGUEZ, S.; CABANACH, R.; NÚÑEZ, J.; GONZÁLEZ, J. y ROSARIO, P. (2010). Motivational profiles and differences in affective, motivational and achievement variables. Universitas Psychologica, 9(1), 109-212.

VANSTEENKISTE, M.; LENS, W. y DECI, E.L. (2006). Intrinsc versus Extrinsic goal contents in self-determination theory: Another look at the quality of academic motivation. Educational Psychologist, 41, 19-31.

WOLTERS, C.; YOU, S. y PINTRICH, P.R. (1998). The relation between goal orientation and students ́ motivational beliefs and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 8, 211-238.

Author Biographies

Daniel Garrote Rojas, Universidad de Castilla-La Mancha

Departamento de Pedagogía.

Profesor Contratado Doctor

Sara Jiménez-Fernández, Unidad de Salud Mental Infanto-Juvenil del Complejo Hospitalario de Jaén

Facultativa Especialista de áRea en Psiquiatría

Published

26-10-2017

Downloads

Download data is not yet available.