Emerging technology or emergence technology? An study in pre-professional practice

Authors

Abstract

We are always hearing how technology is everywhere, but has it arrived and become part of the practicum and external work placements, in general, and, particularly, in the assessments? That is our key question in order to determine the presence and use of emerging technology in pre-professional practice. We therefore present bibliometric research on papers produced in International Symposiums about placements and the Scielo and Dialnet data bases over the last twenty years. Responding to some criteria, 84 studies are analysed. The results show that although studies on work placements are abundant, in this context of practical training rather than talking of “emerging technology”, we should be saying that “technology is emerging”, since that has been an increasingly used cliché over the years. We conclude with a consideration of the need and relevance of emerging resources in a formative context.

Keywords

practicum, external work placement, ICT, educational technology, research, research of academic literature

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Author Biographies

Manuela Raposo-Rivas, Universidade de Vigo

Dpto. Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación
Facultad de Ciencias de la Educación. Despacho 20. Edificio 2.
Campus As Lagoas s/n
32004 Ourense

Esther Martínez-Figueira, Universidade de Vigo

Diplomada en Educación Infantil, y licenciada en Psicopedagogía.Doctora en Procesos de calidad en las instituciones educativas, y profesora contratada doctora interina en el departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación, de la Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte Pontevedra, Universidad de Vigo, España. Su línea de investigación es la práctica de los buenos docentes, incluyendo aquí temáticas vinculadas a su actividad como puede ser la educación inclusiva, el practicum y tecnología educativa, publicando así diferentes artículos sobre dicha línea.

Published

2018-06-20

How to Cite

Raposo-Rivas, M., & Martínez-Figueira, E. (2018). Emerging technology or emergence technology? An study in pre-professional practice. EDUCAR, 55(2), 499–518. https://doi.org/10.5565/rev/educar.888

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