El projecte Go-Lab com a entorn virtual d’aprenentatge: anàlisi i futur
Resum
Aquest estudi es basa en l’objectiu d’avaluar Go-Lab en termes d’espai d’aprenentatge virtual. La necessitat d’aprendre ciència d’una manera més aplicada i manipulativa s’enfronta a l’alt cost dels laboratoris. En aquest sentit Go-Lab proporciona accés a laboratoris en línia per enriquir l’experiència formativa. En el present treball s’ha utilitzat una metodologia mixta amb un disseny seqüencial explicatiu que ha permès realitzar una avaluació d’aquest espai d’aprenentatge virtual. D’una banda, s’ha utilitzat un qüestionari amb una mostra de 34 usuaris avançats de Go-Lab que avaluen aquesta plataforma en funció de les característiques d’un espai d’aprenentatge virtual. D’altra banda, un grup focal, com a tècnica qualitativa, amb un equip de 8 experts en espais d’aprenentatge virtual que han avaluat l’entorn de Go-Lab des d’una perspectiva més tècnica. Es contrasten els resultats qualitatius i quantitatius per concloure que Go-Lab compleix alguns dels requisits per ser considerat un espai d’aprenentatge virtual intel·ligent, tot i que, tenint en compte les possibilitats tecnològiques actuals, pateix certes mancances per adaptar-se millor als diferents tipus d’alumnes, permetre nous enfocaments d’aprenentatge col·laboratiu i oferir millors solucions per a l’aprenentatge mòbil multiplataforma.Paraules clau
experiments educatius, educació científica, recursos d’aprenentatge en línia, experiments de laboratori, Go-LabReferències
ALAM, A.; DIR, C. y ULLAH, S. (2016). Adaptive 3D-Virtual Learning Environments: From Students Learning Perspective. 2016 International Conference on Frontiers of Information Technology Adaptive, 7-10. https://doi.org/10.1109/FIT.2016.010
CEBRIÁN, G.; PALAU, R. y MOGAS, J. (2020). The Smart Classroom as a means to the development of ESD methodologies. Sustainability, 12(7), 3010. https://doi.org/10.3390/su12073010
CHENG, C. y YEN, J. (1998). Virtual Learning Environment (VLE): A Web-based Collaborative Learning System. Thirty-First Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 480-491. https://doi.org/10.1109/HICSS.1998.653133
CRESWELL, J.W. y PLANO, V.L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. 2.ª ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
DE JONG, T. (2013). Go-Lab learning spaces specification: Deliverable D1.1. Global Online Science Labs for Inquiry Learning at School, Go-Lab 317601. Recuperado de https://nextlab.golabz.eu/sites/project/files/inline-files/Go-Lab_D1.1.pdf
DE JONG, T. (2015). Go-Lab classroom scenarios handbook: Deliverable D1.4. Global Online Science Labs for Inquiry Learning at School, Go-Lab 317601. Recuperado de http://www.go-lab-project.eu/sites/default/files/files/deliverable/file/Go-Lab_D1.4.pdf
DE JONG, T.; SOTIRIOU, S. y GILLET, D. (2014). Innovations in STEM education: The Go-Lab federation of online labs. Smart Learning Environments, 1, 3. https://doi.org/10.1186/s40561-014-0003-6
DIKKE, D. y FALTIN, N. (2015). Go-Lab MOOC – An online course for teacher professional development in the field of Inquiry-Based Science Education. Proceedings of the 7th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona. Recuperado de http://www.go-lab-project.eu/sites/default/files/files/publications/file/EDULEARN_MOOC_final.pdf
ELLIS, R.A. y GOODYEAR, P. (2016). Models of learning space: Integrating research on space, place and learning in higher education. Review of Education, 4(2), 149-191. https://doi.org/10.1002/rev3.3056
GAIRÍN, J.; ARMENGOL, C. y GARCÍA, M.J. (2006). Las competencias del gestor del conocimiento en entornos formativos virtuales: Un modelo para su construcción participativa. Educar, 37, 101-122. https://doi.org/10.5565/rev/educar.191
GARCÍA, L. (coord.); RUIZ, M. y DOMÍNGUEZ, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
GILLET, D.; VOZNIUK, A.; RODRÍGUEZ-TRIANA, M.J. y HOLZER, A.C. (2016). Agile, Versatile, and Comprehensive Social Media Platform for Creating, Sharing, Exploiting, and Archiving Personal Learning Spaces, Artifacts, and Traces. The World Engineering Education Forum. Seúl, del 6 al 10 de noviembre. Recuperado de https://infoscience.epfl.ch/record/221529
GO-LAB (2019a). Go-Lab Initiative. Recuperado de https://nextlab.golabz.eu/initiative
GO-LAB (2019b). Go-Lab Newsletter 11. Recuperado de https://support.golabz.eu/news/go-lab-newsletter-11
GOVAERTS, S.; CAO, Y.; VOZNIUK, A.; HOLZER, A.C.; GARBI ZUTIN, D.; SAN CRISTÓBAL, E.; BOLLEN, L.; MANSKE, S.; FALTIN, N. y SALZMANN, C. (2013). Towards an Online Lab Portal for Inquiry-based STEM Learning at School. Proceedings of the 12th International Conference on Web-based Learning (ICWL). Kenting. Publisher: Springer Link. https://doi.org/10.1007/978-3-642-41175-5_25
KHLAISANG, J. y SONGKRAM, N. (2019). Designing a Virtual Learning Environment System for Teaching Twenty-First Century Skills to Higher Education Students in ASEAN. Technology, Knowledge and Learning, 24, 41-63. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9310-7
LOUP-ESCANDE, E.; JAMET, E.; RAGOT, M.; ERHEL, S. y MICHINOV, N. (2017). Effects of Stereoscopic Display on Learning and User Experience in an Educational Virtual Environment. International Journal of Human-Computer Interaction, 33(2), 115-122. https://doi.org/10.1080/10447318.2016.1220105
NAVARRO, I.; GONZÁLEZ, C.; LÓPEZ, B. y CONTRERAS, A. (2019). Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros. Educar, 55(2), 519-541. https://doi.org/10.5565/rev/educar.935
POTKONJAK, V.; GARDNER, M.; CALLAGHAN, V.; MATTILA, P.; GUETL, C.; PETROVIC, V. y JOVANOVIC, K. (2016). Virtual laboratories for education in science, technology, and engineering: A review. Computers & Education, 95, 309-327. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.002
REISOĞLU, I.; TOPU, B.; YILMAZ, R.; KARAKUŞ YILMAZ, T. y GÖKTAŞ, Y. (2017). 3D virtual learning environments in education: A meta-review. Asia Pacific Education Review, 18(1), 81-100. https://doi.org/10.1007/s12564-016-9467-0
REN, S.; MCKENZIE, F.D.; CHATURVEDI, S.K.; PRABHAKARAN, R.; YOON, J.; KATSIOLOUDIS, P.J. y GARCIA, H. (2015). Design and comparison of immersive interactive learning and instructional techniques for 3D virtual laboratories. Presence, 24(2), 93-112.
RODRÍGUEZ-TRIANA, M.J.; VOZNIUK, A. y GILLET, D. (2016). Using Learning Analytics at School: A Go-Lab Study. Proceedings of the Learning Analytics Summer Institute International Workshop (LASI). Bilbao. Recuperado de https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-01399105
SCHNEEGASS, C.; KIZINA, A.; MANSKE, S. y HOPPE, U. (2016). ConceptCloud: Supporting Reflection in the Online Learning Environment Go-Lab. Die 14. E-Learning Fachtagung Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn. Recuperado de https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-01399014
TASHAKKORI, A. y TEDDLIE, C. (2003). Major issues and controversies in the use of mixed methods in the social and behavioral sciences. Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, 3-50.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2020 Ramon Palau, Jordi Mogas-Recalde, Santiago Domínguez-García

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.