Family participation in school educational innovation processes
Abstract
The success of an educational innovation process depends to a large extent on the entire educational community feeling like an integral part of the change. However, families often participate little in these processes. This article aims to determine how they intervene, as well as their level of participation and knowledge in relation to innovation. The research method is quantitative and uses a questionnaire administered to families from various early childhood education centers. The results are classified into three categories: knowledge, participation, and assessment. The findings highlight that the families state that they have a high knowledge of the methodology and a positive assessment regarding innovation. The conclusions indicate that, in relation to the methodology, specific aspects of its long-term benefits are still unknown, data that contrast with the perceptions of families. Although these methodologies are increasingly widespread, it should be noted that, above all, the challenge lies in how to engage families more effectively in processes of innovation to reinforce the positive effects of the changes implemented, as well as the consolidation of these interventions in the centers.
Keywords
educational innovation, family school relationship, methodology, experimental learning, early childhood educationReferences
ANDRÉS, S. y GIRÓ, J. (2016). La participación de las familias en la escuela: Una cuestión compleja. Revista de Evaluación de Programas y Políticas Públicas, 7, 28-47.
BAKER, T.L.; WISE, J.; KELLEY, G. y SKIBA, R.J. (2016). Identifying barriers: Creating solutions to improve family engagement. School Community Journal, 26(2), 161-184. Recuperado de https://www.adi.org/journal/2016fw/BakerEtAlFall2016.pdf.
BARTON, A.C.; DRAKE, C.; PEREZ, J.G.; LOUIS, K.S. y GEORGE, M. (2004). Ecologies of parental engagement in urban education. Educational Researcher, 33(4), 3-12.
BONÁS, M. (2012). Documentar, una mirada nueva: Red territorial de Educación Infantil de Cataluña. Temas de Infancia, 29. Barcelona: Octaedro.
CARBONELL, J. (2006). La aventura de innovar: El cambio en la escuela. Madrid: Morata.
CASTRO, M.; EXPÓSITO, E.; LIZASOAIN, L.; LÓPEZ, E. y NAVARRO, E. (2014). Participación familiar y rendimiento académico de alumnos españoles de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria. En CONSEJO ESCOLAR DEL ESTADO. La participación de las familias en la educación escolar (pp. 167-179). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
COMAS, M.; ABELLÁN, C.; ALCANTUD, A. y ESCAPA, S. (2014). Llibre Blanc de la participació de les famílies a l’escola [versión electrónica]. Barcelona: Fundació Bofill. Informes Breus, 51.
COMAS, M. (dir.); ESCAPA, S. y ABELLÁN, C. (2014). Com participen mares i pares a l’escola?: Diversitat familiar i d’implicació en educació [versión electrónica]. Barcelona: Fundació Bofill. Informes Breus, 49.
CROZIER, G. y DAVIES, J. (2007). Hard to Reach Parents or Hard to Reach Schools?: A Discussion of Home-School Relations, with Particular Reference to Bangladeshi and Pakistani Parents. British Educational Research Journal, 33(3), 295-313.
DUARTE, D. (2003). Ambientes de aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 29, 97-113.
EPSTEIN, J.L. (2001). School and family partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press.
FEITO, R. (2010). Familias y escuela: Las razones de un desencuentro. Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 22, 87-108.
FERLAZZO, L. (2011). Involvement or Engagement? Educational Leadership, 68(8), 10-14.
FULLAN, M. (2007). Las fuerzas del cambio con creces. Madrid. Akal.
GARRETA, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.
GARRETA, J. (2017) (coord.). Familias y escuelas: Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
GIFRE, M. y GUITART, M.E. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronfenbrenner: Contextos educativos. Revista de Educación, 15, 79-92.
GIRÓ, J. y ANDRÉS, S. (2016). Instalados en la queja: El profesorado ante la participación de las familias en las escuelas. RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(3), 334-345.
GRAHAM-CLAY, S. (2005). Communicating with parents: Strategies for teachers. School Community Journal, 15(1), 117-129.
GRAÑERAS, M.; GIL, N. y DÍAZ-CANEJA, P. (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Madrid: Ministerio de Educación. IFIE. Estudios CREADE, 9.
GRUNDY, S. (1997). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata.
GUARDIA, R.M. de la y SANTANA, F. (2010). Alternativas de mejora de la participación educativa de las familias como instrumento para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(3), 6-30.
HEATH, D.; MAGHRABI, R. y CARR, N. (2015). Implications of Information and Communication Technologies (ICT) for School-Home Communication. Journal of Information Technology Education, 14, 363-396.
HILL, N.E. y CRAFT, S.A. (2003). Parent-school involvement and school performance: Mediated pathways among socioeconomically comparable African American and Euro-American families. Journal of Educational Psychology, 95(1), 74-83.
HOOVER-DEMPSEY, K. (2011). Self-efficacy: Up to the challenge. En S. REDDING, M. MURPHY y P. SHELEY (eds.). Handbook on Family and Community Engagement (pp. 61-68). Lincoln, IL: Academic Development Institute.
KIDDER, A. (2013). El paper de les famílies en la millora de l’escola i del sistema educatiu [versión electrónica]. Barcelona: Fundació Bofill. Debats d’Educació, 33.
KOLB, D.A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. 2a ed. Nueva Jersey: Pearson Education.
LEE, J.S. y BOWEN, N.K. (2006). Parent involvement, cultural capital, and the achievement gap among elementary school children. American Educational Research Journal, 43(2), 193-218.
LEWIS, L.L.; KIM, Y.A. y BEY, J.A. (2011). Teaching practices and strategies to involve inner-city parents at home and in the school. Teaching and Teacher Education, 27(1), 221-234.
LUNTS, E. (2003). Parental involvement in children’s education: Connecting family and school by using telecommunication technologies. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, 6(1), 1-8.
MARCELO, C.; MAYOR, C. y GALLEGO, B. (2010). Innovación educativa en España desde el punto de vista de sus protagonistas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 111-134.
MARTÍNEZ GONZÁLEZ, R.A. y SAN FABIÁN, J.L. (2002). Autoevaluación de la cultura participativa del centro. Organización y Gestión Educativa, 4(85), 21-28.
MEHLECKE, Q.T.C.; BERNÁRDEZ-GÓMEZ, A. y BELMONTE, M.L. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, 5025.
MUNTANER, J.J.; FERRÀ, J.; EGEA, M.; ZANOGUERA, M.; VALENZUELA, L. y XAUDIERA, E. (2020). L’aposta per un canvi global al CEIP Puig de na Fàtima. Bones Pràctiques en Entorns Pedagògics, 6. Recuperado de https://bones-practiques-pedagogiques.uib.es/a/deaf14b1279215681acaffcd531770cd254ec241/numero_6.pdf.
MURILLO, F.J y KRICHESKY, G. (2012). El proceso de cambio escolar: Una guía para impulsar y sostener la mejora de las escuelas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1).
NYE, C.; TURNER, H. y SCHWARTZ, J. (2006). Approaches to parent involvement for improving the academic performance of elementary school age children. Oslo: Campbell Collaboration.
OSORO, J.M. y CASTRO, A. (2017). Educación y democracia: La escuela como entorno de participación. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 89-108.
OTÁLORA, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. Revista CS, 5, 71-96. https://doi.org/10.18046/recs.i5.452
PATEL, S.; CORTER, C. y PELLETIER, J. (2008). What do Families Want?: Understanding their goals for early childhood services. En M. CORNISH (ed.). Promising Practices for Partnering with Families in the Early Years: Family School Community Partnership Monograph series (pp. 103-135). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
PEDRÓ, F. (dir.) (2008). El professorat de Catalunya. Barcelona: Editorial Mediterrània i Fundació Bofill. Polítiques, 60.
PÉREZ, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
RAMÍREZ, L.N. (2020). Tendencias de la innovación educativa en los contextos sociales: Análisis del mapeo de literatura. Revista Educación, 44(1), 1-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.33222
RIBAS, C. (2011). Implementación de una nueva metodología por ambientes: Un estudio de caso [memoria de investigación]. Palma de Mallorca. Universidad de las Islas Baleares.
RIERA, M.A.; FERRER, M. y RIBAS, C. (2014). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: Significados, antecedentes y reflexiones. Reladei, 3(2), 19-39.
SCHECTER, S.R. y SHERRY, D.L. (2009). Value Added?: Teachers’ Investments in and Orientations Toward Parent Involvement in Education. Urban Education, 44(1), 59-87.
SILBERMAN, M.L. (ed.) (2007). The handbook of experiential learning. San Francisco: John Wiley & Sons.
SMITH, A. (2016). Experiential learning. Cheltenham, UK, y Northampton, MA, EUA: Edward Elgar Publishing Limited.
STOLL, L. y FINK, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas: Reunir eficacia y mejora. Barcelona. Octaedro.
UNESCO (2015). Repensar la educación: ¿Hacia un bien común universal? París: UNESCO.
VIGO, B.; DIESTE, B. y JULVE, C. (2015). Construcción de la participación de las familias en la escuela: Un estudio etnográfico. Revista Digital de FEAEE-Aragón sobre Organización y Gestión Educativa, 15(5), 23-26.
ZABALZA, M.A. (2000). Construyendo el cambio: Perspectivas y propuestas de innovación educativa. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Maria Antònia Riera-Jaume, Maria Ferrer-Ribot, Carme Pinya-Medina, Bartomeu Mut-Amengual
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.