Towards cyberfeminist teaching: Perceptions of the inclusion of the gender perspective in online undergraduate degrees in Chile
Abstract
In this research we design, validate, and apply two questionnaires from a cyberfeminist perspective, the objective of which was to understand and analyse the perceptions of students and teachers of online higher education regarding the importance that the Gender Perspective (GP) has and should have in this modality. The sample consists of 2,458 students and 653 teachers of online degree programmes at 14 higher education institutions in Chile. The findings indicate that, regarding the GP, both groups agree on the importance of interaction, dialogue, and the use of inclusive language in educational platforms and resources. In turn, and regarding the importance that the GP should have in the future, students value aspects related to guidance, conflict mediation and student participation, while teachers focus on collaborative teaching networks and continuous training on issues related to the GP. This research helps to characterise the profiles of students and teachers in online higher education and provides unprecedented findings in the context of the study, with a view to the inclusion of the GP as a cross-cutting theme in higher education.
Keywords
online education, higher education, gender perspective, cyberfeminismReferences
AGUD, I.; AMAT, M.; BERTRAN, M.; CARAVACA, A.; CHAMORRO, C.; EMPAIN, J.; FLORES, C.; FORADADA, M.; GAVALDÀ, X.; LLOS, B.; LÓPEZ, S.; MACIÀ, S.; MARBÀ, A.; PRAT, M.; PUENTE, S.; RIFÀ, M. y SÁNCHEZ, A. (2020). Perspectiva de gènere en l’educació: Marc conceptual. Universitat Autònoma de Barcelona.
AQU (2019). Marco general para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia universitaria. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
BARICCO, A. (2019). The game. Anagrama.
BENÍTEZ-EYZAGUIRRE, L. (2019). Ciberfeminismo y apropiación tecnológica en América Latina. Virtualis, 10(18). https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/264/296
BENITO, E. y VERGE, T. (2020). Gendering higher education quality assurance: A matter of (e)quality. Quality in Higher Education, 26(3), 355-370. https://doi.org/10.1080/13538322.2020.1769268
BERGERMANN, U. (1998). Pulse X (Manifiesto nº372). En R. ZAFRA y T. LÓPEZ-PELLISA (eds.). Ciberfeminismo: De VNS Matrix a Laboria Cuboniks (pp. 67-70). Holobonte Ediciones.
BUTLER, J. (1999). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
BUTLER, J. y BIXIO, A. (2015). Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Paidós.
CABRERA LANZO, N.; GUÀRDIA ORTIZ, L. y SANGRÀ, A. (2022). Desarrollo profesional de docentes universitarios en línea: Un análisis desde las ecologías de aprendizaje. Educar, 58(2), 321-336. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1528
CHUNG, E.; TURNBULL, D. y CHUR-HANSEN, A. (2017). Differences in resilience between ‘traditional’ and ‘non-traditional’ university students. Active Learning in Higher Education, 18(1), 77-87. https://doi.org/10.1177/1469787417693493
CIELEMECKA, O. y REVELLES-BENAVENTE, B. (2017). Producción de conocimiento «knowmada» en tiempos de crisis. En B. REVELLES-BENAVENTE y M. GONZÁLEZ (eds.). Género en la educación: Pedagogía y responsabilidad feministas en tiempos de crisis política (pp. 49-90). Morata.
DANIELS (2009). Rethinking Cyberfeminism(s): Race, Gender, and Embodiment. WSQ: Women’s Studies Quarterly, 37(1-2), 101-124. https://doi.org/10.1353/wsq.0.0158
DONOSO VÁZQUEZ, T.; RUBIO HURTADO, M. J. y VILÀ BAÑOS, R. (2017). Los espectadores y espectadoras de la ciberviolencia de género. Innovación Educativa, 27, 107-119. https://doi.org/10.15304/ie.27.4324
DONOSO-VÁZQUEZ, T. y VELASCO-MARTÍNEZ, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 71-88.
EYNON, R. (2018). Feminist perspectives on learning, media and technology: Recognition and future contributions. Learning, Media and Technology, 43(1), 1-2. https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1442848
FEENBERG, A. (2005). Teoría crítica de la tecnología. Revista CTS, 2(5), 109-123.
FERNÁNDEZ, M. (2002). Cyberfeminism, racism, embodiment. En M. FERNÁNDEZ, F. WILDING y M. WRIGHT (eds.). Domain errors: Cyberfeminist practices! (pp. 17-28). Autonomedia. http://refugia.net/domainerrors/
FERRER-PÉREZ, V. A. y BOSCH-FIOL, E. (2019). El género en el análisis de la violencia contra las mujeres en la pareja: De la «ceguera» de género a la investigación específica del mismo. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 69-76. https://doi.org/10.5093/apj2019a3
FREIRE, P. (2005). La pedagogía del oprimido (15.a ed.). Siglo XXI Editores.
GAJJALA, R. y MAMIDIPUDI, A. (1999). Cyberfeminism, technology, and international «development». Gender & Development, 7(2), 8-16. https://doi.org/10.1080/741923122
GARCÍA ARETIO, L. (2020). Bosque semántico: ¿Educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
GARCÍA, I. y ARENAS, M. (2021). Docència en línia amb perspectiva de gènere (p. 116). Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere. [Metodologia]. Xarxa Vives d’Universitats.
GILARDI, S. y GUGLIELMETTI, C. (2011). University Life of Non-Traditional Students: Engagement Styles and Impact on Attrition. The Journal of Higher Education, 82(1), 33-53. https://doi.org/10.1353/jhe.2011.0005
GIROUX, H. (2014). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
GUO, F.; HONG, X. y COATES, H. (2020). Accelerated transformation: Designing global online higher education. Higher Education Research & Development, 39(7), 1322-1326. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1824209
HARAWAY, D. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres: La invención de la naturaleza. Ediciones Cátedra.
HARAWAY, D. (1998). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599.
HARDING, S. (1996). Ciencia y feminismo (5.ª ed.). Morata.
HERMAN, C. y KIRKUP, G. (2017). Combining feminist pedagogy and transactional distance to create gender-sensitive technology-enhanced learning. Gender and Education, 29(6), 781-795. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1187263
HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. y SANCHO-GIL, J. (2017). El lugar del género como espacio para pensar las políticas universitarias y las relaciones pedagógicas. En B. REVELLES-BENAVENTE y M. GONZÁLEZ (eds.). Género en la educación: Pedagogía y responsabilidad feministas en tiempos de crisis política (pp. 91-100). Morata.
HESSE-BIBER, Sh. (2013). Feminist Research Practice. SAGE Publications, Inc.
HOOKS, B. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. Routledge.
KHAN, B. (2021). A global framework for e-learning. En B. KHAN, S. AFFOUNEH, S. HUSSEIN (eds.). Challenges and Opportunities for the Global Implementation of E-Learning Frameworks (pp. 1-14). Information Science Reference.
KNOX, J. (2019). What Does the ‘Postdigital’ Mean for Education?: Three Critical Perspectives on the Digital, with Implications for Educational Research and Practice. Postdigital Science and Education, 1(2), 357-370. https://doi.org/10.1007/s42438-019-00045-y
KOSEOGLU, S. (2020). Access as Pedagogy: A Case for Embracing Feminist Pedagogy in Open and Distance Learning. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 277-290. https://doi.org/10.5281/zenodo.3893260
KOSEOGLU, S.; OZTURK, T.; UCAR, H.; KARAHAN, E. y BOZKURT, A. (2020). 30 Years of Gender Inequality and Implications on Curriculum Design in Open and Distance Learning. Journal of Interactive Media in Education, 1, 1-11. https://doi.org/10.5334/jime.553
LUXÁN, M. y BIGLIA, B. (2011). Pedagogía cyberfeminista: Entre utopía y realidades. Education in the Knowledge Society (EKS), 12(2), 149-183. https://doi.org/10.14201/eks.8277
MIGUELIZ VALCARLOS, M.; WOLGEMUTH, J. R.; HARAF, S. y FISK, N. (2020). Anti-oppressive pedagogies in online learning: A critical review. Distance Education, 41(3), 345-360. https://doi.org/10.1080/01587919.2020.1763783
MORRIS, C.; HINTON-SMITH, T.; MARVELL, R. y BRAYSON, K. (2021). Gender back on the agenda in higher education: Perspectives of academic staff in a contemporary UK case study. Journal of Gender Studies, 31(1), 101-113. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1952064
PATTERSON, N. (2010). Distance Education: A Perspective from Women’s Studies. Thirdspace, 9(1).
RICHARDSON, J. C.; CASKURLU, S.; CASTELLANOS-REYES, D.; DUAN, S.; DUHA, M. S. U.; FIOCK, H. y LONG, Y. (2022). Instructors’ conceptualization and implementation of scaffolding in online higher education courses. Journal of Computing in Higher Education, 34(1), 242-279. https://doi.org/10.1007/s12528-021-09300-3
SANTAMARÍA, J. S. (2013). Paradigmas de investigación educativa: De las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia: Revista Interdisciplinar, 16, 91-102.
SCHARAGER, J. (2018). Quality in higher education: The view of quality assurance managers in Chile. Quality in Higher Education, 24(2), 102-116. https://doi.org/10.1080/13538322.2018.1488395
SEPÚLVEDA-PARRINI, P.; VALDIVIA-VIZARRETA, P. y PINEDA-HERRERO, P. (2022). Enseñar y aprender en el ciberespacio: Aportes desde las pedagogías ciberfeministas a la educación virtual. Revisión sistemática de literatura. Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 19(2), 123-135. https://doi.org/10.5209/tekn.77868
SIES (2019). Informe matrícula 2019 en educación superior en Chile. Sistema de Información y Estadísticas. Ministerio de Educación
SIES (2021). Informe 2021: Matrícula de pregrado en educación superior. Sistema de Información y Estadísticas. Ministerio de Educación.
SUBSECRETARÍA DE EDUCACIÓN SUPERIOR (2022). Orientaciones para los procesos de implementación de la Ley 21.369. Ministerio de Educación.
UNIDAD DE EQUIDAD DE GÉNERO (2015). Plan para la igualdad de género: Plan 2015-2018. Ministerio de Educación.
VALCARCE DE VEER, V. y VALDIVIA-VIZARRETA, P. (2021). Approaching informal learning about #feminism on Twitter. On the Horizon, 29(4), 160-173. https://doi.org/10.1108/OTH-06-2020-0021
VIZCARRA-GARCÍA, J. (2021). Teachers’ Perceptions of Gender Inclusive Language in the Classroom. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 4(3), 110-116. https://doi.org/10.32996/ijllt.2021.4.3.12
WAJCMAN, J. (2010). Feminist theories of technology. Cambridge Journal of Economics, 34(1), 143-152. https://doi.org/10.1093/cje/ben057
WILDING, F. y CRITICAL ART ENSEMBLE (1998). Notes on the Political Condition of Cyberfeminism. Art Journal, 57(2), 47-60. https://doi.org/10.1080/00043249.1998.10791878
WILLIAMSON, B. (2019). New power networks in educational technology. Learning, Media and Technology, 44(4), 395-398. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1672724
WILLIAMSON, B.; POTTER, J. y EYNON, R. (2019). New research problems and agendas in learning, media and technology: The editors’ wishlist. Learning, Media and Technology, 44(2), 87-91. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1614953
YOON, H. (2021). Digital flesh: A feminist approach to the body in cyberspace. Gender and Education, 33(5), 578-593. https://doi.org/10.1080/09540253.2020.1802408
ZAFRA, R. (2019). Tres décadas de alianza entre feminismo, tecnología y futuro. En R. ZAFRA y T. LÓPEZ-PELLISA (eds.). Ciberfeminismo: De VNS Matrix a Laboria Cuboniks (pp. 11-39). Holobonte Ediciones.
ZERÁN, F. (2019). Mayo feminista: La rebelión contra el patriarcado. LOM Ediciones.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Paloma Sepúlveda-Parrini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.