University teachers’ self-perception on teaching digital competence

Authors

  • Luis Eduardo Paz Saavedra Universidad de Nariño
  • Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili

Abstract

The aim of the study was to carry out a diagnosis of the self-assessment of teacher digital competence (TDC) by the teaching staff at the Universidad de Nariño (Colombia), in order to obtain relevant data for decision-making around teacher training plans and programs in the use and deployment of digital technologies. For this diagnosis, a descriptive study was carried out with quantitative data collected using a COMDID-A questionnaire. The results were analysed to obtain levels of self-perceived TDC development in four dimensions, and its relationship with variables such as gender, age, experience or type of employment. The results indicate a medium level of TDC, with a higher self-perception in the didactic, curricular and methodological dimension and a lower level in the relational, ethical and safety dimension. The discussion analyses the relationship between TDC and different characteristics of the group of teachers, and the importance of these aspects in taking decisions regarding teacher training plans.

Keywords

university, teaching staff, higher education, self-evaluation, teaching digital competence

References

ARAIZA, M. de J. y PEDRAZA, E. (2019). Discernimiento de los docentes por género en el uso de las TIC en el aula a partir de las competencias digitales. Espacios, 40(21), 21-28. http://www.revistaespacios.com/a19v40n21/19402121.html.

BLINK LEARNING (2019). V Estudio sobre el uso de la tecnología en la educación. https://bit.ly/3daygDn.

CABERO-ALMENARA, J., BARROSO-OSUNA, J. y PALACIOS-RODRÍGUEZ, A. (2021). Digital competences of educators in Health Sciences: Their relationship with some variables. Educacion Medica, 22(2), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014

CABEZAS-GONZÁLEZ, M. y CASILLAS MARTÍN, S. (2018). Social educators: A study of digital competence from a gender differences perspective. Croatian Journal of Education, 20(1), 11-42. https://doi.org/10.15516/cje.v20i1.2632

DELGADO VÁZQUEZ, Á., VÁZQUEZ-CANO, E., BELANDO MONTORO, M. R. y LÓPEZ MENESES, E. (2019). Bibliometric analysis of the impact of educational research on functional diversity and digital competence: Web of Science and Scopus. Aula Abierta, 48(2), 147-155. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.147-156

DURÁN, M., ESPINOSA, M. P. P. y GUTIÉRREZ, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: Propuesta para el profesorado universitario. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

ESTEVE, F., GISBERT, M. y LÁZARO, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional: Formación de Profesores, 55(2), 38-54. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412

FERNÁNDEZ, E., ORDÓÑEZ, E., MORALES, B. y LÓPEZ, J. (2019). La competencia digital en la docencia universitaria. 2019. Ediciones Octaedro. https://bit.ly/3rKNozP.

FRASER, J., ATKINS, L. y HALL, R. (2013). DigiLit Leicester: Supporting Teachers, Promoting Digital Literacy, Transforming Learning. Leicester City Council, June, 44. http://www.josiefraser.com/wp-content/uploads/2013/10/DigiLit-Leicester-report-130625-FINAL.pdf.

GARZÓN, E., SOLA, T., TRUJILLO, J. M. y RODRÍGUEZ, A. M. (2021). Competencia digital docente en educación de adultos: Un estudio en un contexto español. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 62, 209-234. https://doi.org/10.12795/pixelbit.89510

GENERALITAT DE CATALUNYA (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya. https://repositori.educacio.gencat.cat/bitstream/handle/20.500.12694/229/competencia_digital_docent_del_professorat_de_catalunya_2018.pdf.

HERNÁNDEZ, C. A., ARÉVALO, M. A. y GAMBÓA, A. A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo Profesional Docente en Educación Básica. Praxis & Saber, 7(14), 40-69.

HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. y BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

INTERNATIONAL SOCIETY FOR TECHNOLOGY IN EDUCATION (2017). ISTE standards for educators. https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers.

JIMÉNEZ-HERNÁNDEZ, D., MUÑOZ-SÁNCHEZ, P. y SÁNCHEZ-GIMÉNEZ, F. S. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 105-120. https://doi.org/10.6018/riite.472351

LARRAZ-RADA, V. (2013). La competència digital a la Universitat [Universitat d’Andorra]. En TDX: Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tdx.cat/handle/10803/113431.

LÁZARO-CANTABRANA, J. L. y GISBERT-CERVERA, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para evaluar la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis: Revista de Ciències de l’Educació, 30-47. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

LÁZARO-CANTABRANA, J. L., GISBERT-CERVERA, M. y SILVA, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091

LÁZARO-CANTABRANA, J. L., USART RODRÍGUEZ, M. y GISBERT-CERVERA, M. (2019). Assessing teacher digital competence: The construction of an instrument for measuring the knowledge of pre-service teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE CHILE (2011). Competencias y Estándares TIC para la Profesión Docente. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2151.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2013). Competencias TIC para el Desarrollo Profesional Docente (1.ª ed). MinEducación. https://bit.ly/3mYTmdM.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL DE ESPAÑA (2020). Resolución 7775. Boletín Oficial del Estado (p. 31). https://www.boe.es/eli/es/res/2020/07/02/(2).

MORENO-GUERRERO, A. J., FERNÁNDEZ-MORA, M. A. y ALONSO-GARCÍA, S. (2019). Influencia del género en la competencia digital docente. Revista Espacios, 40(41), 30-45. https://bit.ly/3yfdX21.

MUÑOZ-PÉREZ, E. y CUBO-DELGADO, S. (2019). Digital competence, special education teachers’training and attitude towards the ICT (information and communication technologies). Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC. UNESCO. https://bit.ly/3j0quRi.

PALAU, R., USART, M. y UCAR CARNICERO, M. J. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios. Estudio de autopercepción en España. Revista Electrónica de LEEME, 44, 24-41. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

POZO-SÁNCHEZ, S., LÓPEZ-BELMONTE, J., FERNÁNDEZ-CRUZ, M. y LÓPEZ-NÚÑEZ, J. A. (2020). Correlational analysis of the incident factors in the level of digital competence of teachers. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/REIFOP.396741

PRENDES-ESPINOSA, M. P., GUTIÉRREZ-PORLÁN, I. y MARTÍNEZ-SÁNCHEZ, F. (2018). Digital competence: A need for university teachers in the 21st century. Revista de Educacion a Distancia, 56, 1-22. https://doi.org/10.6018/red/56/7

REDECKER, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigComEdu. Editado por Y. Punie. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Gobierno de España [Original publicado en 2017]. https://bit.ly/3AHNpHe.

SILVA, J., LÁZARO-CANTABRANA, J. L. y USART-RODRÍGUEZ, M. (2019). Teacher’s digital competence among final year Pedagogy students in Chile and Uruguay. Comunicar, 27(61), 31-40. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

SILVA, J., MORALES, M.-J., LÁZARO-CANTABRANA, J.-L., GISBERT, M., MIRANDA, P., RIVOIR, A. y ONETTO, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

TAPASCO, O. A. y GIRALDO, J. A. (2017). Estudio comparativo sobre percepción y uso de las TIC entre profesores de universidades públicas y privadas. Formación Universitaria, 10(2), 3-12. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002

UNIVERSIDAD DE NARIÑO (2020). Plan de Desarrollo Institucional 2021-2032. https://bit.ly/3liDpiQ.

Published

30-03-2023

Downloads

Download data is not yet available.