Gender equality and sexism. The views of Education Sciences students
Abstract
The aim of this study is to articulate the degree of sensitivity towards gender equality, gender equality training (participation and interest) and sexist beliefs of university students based on their gender and university degree course. The methodological design is quantitative and descriptive-correlational. The sample consists of 547 Education Sciences students (86.3% women), with an average age of 20.53 years (SD=3.54). The results indicate low levels of sexism, with men reporting greater hostile sexist beliefs. A high awareness regarding the inclusion of gender in the curriculum and gender inequalities is detected, substantially higher among Social Education students. At the same time, it is Primary Education students who report greater perception of institutional commitment to gender issues. However, the gender training reported is limited in all degree subjects. In short, it is necessary to continue directing efforts towards education based on feminist pedagogy.
Keywords
gender equality, sexism, university education, feminist pedagogy, Higher EducationReferences
BAREKET, O. y FISKE, S. T. (2023). A Systematic Review of the Ambivalent Sexism Literature: Hostile Sexism Protects Men’s Power; Benevolent Sexism Guards Traditional Gender Roles. Psychological Bulletin, 149(11-12), 637-698. https://doi.org/10.1037/bul0000400
BAS-PEÑA, E., PÉREZ, V. y MAURANDI, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón: Revista de Pedagogía, 67(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/bordon.2015.67303
BEJARANO, M. T., MARTÍNEZ, I. y TÉLLEZ, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), e3041. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041
CARRETERO, R. y NOLASCO, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55(1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903
DÍAZ, C. (2020). Obstáculos para la igualdad de género en las universidades. Revista Rueda, 5, 60-76.
DONOSO, T. y VELASCO, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 71-88. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19448
FERNÁNDEZ, P., JAUREGUIZAR, J. e IDOIAGA, N. (2021). Representaciones sobre sexismo en educación superior y formación profesional. Educación XX1, 24(2), 421-440. https://doi.org/10.5944/educXX1.28225
GARCÍA-CANO, M., HINOJOSA, E., BUENESTADO, M. y JIMÉNEZ, A. (2023). A statutory requirement: Teaching innovation for gender equality at university. Women’s Studies International Forum, 96, 102673. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2022.102673
GONZÁLEZ, T. (2018). Políticas educativas igualitarias en España: La igualdad de género en los estudios de Magisterio. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(2), 1-21. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.2764
KITTA, I. y CARDONA-MOLTÓ, M. C. (2022). Students’ perceptions of gender mainstreaming implementation in university teaching in Greece. Journal of Gender Studies, 31(4), 457-477. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.2023006
MAÑAS-VIEJO, C. y GARCÍA, M. (2020). Apego adulto, sexismo y satisfacción en la educación superior: Un estudio en la Universidad de Alicante, España. Revista Española de Pedagogía, 78(274), 103-120.
MARTÍNEZ-MARTÍN, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
MATUS-CASTILLO, C., SERRA, P., SOLER, S., VILANOVA, A., FLORES, C., KNIJIK, J. y LUNA, P. (2023). Creencias y prácticas sobre la perspectiva de género en el profesorado de Pedagogía en Educación Física en Chile. Retos, 47, 969-977. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96869
MENÉNDEZ, A. B. (2018). Análisis de la incorporación de la perspectiva de género en los Planes de Estudio de Grado de la Universidad de Cádiz. Universidad de Cádiz.
MIRALLES-CARDONA, C., CARDONA, M. C. y CHINER, E. (2020). La perspectiva de género en la formación inicial docente: Estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XX1, 23(2), 231-257. https://doi.org/10.5944/educXX1.23899
MORANDO, M., ZEHNTER, M. K. y PLATANIA, S. (2023). Reverse Sexism and Its Impact on Job Satisfaction and Career Planning: Italian Validation of the “Belief in Sexism Shift Scale”. Social Sciences, 12(6), 357. https://doi.org/10.3390/socsci12060357
PINEDO, R., ARROYO, M. J. y BERZOSA, I. (2018). Género y educación: Detección de situaciones de desigualdad de género en contextos educativos. Contextos Educativos: Revista de Educación, 21, 35-51. https://doi.org/10.18172/con.3306
RODRÍGUEZ, Y., LAMEIRAS, M. y CARRERA, M. V. (2009). Validación de la versión reducida de las escalas ASI y AMI en una muestra de estudiantes españoles. Psicogente, 12(22), 284-295.
VARELA-PORTELA, C., ALONSO-RUIDO, P. y REGUEIRO, B. (2024). Los planes de estudio en educación superior: ¿Es el género una prioridad? Revista Fuentes, 26(1), 95-108. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.24014
YURREBASO, A., GUZMÁN, R., PICADO, E. y JÁÑEZ, Á. (2024). Toward Gender Understanding: Examining Ambivalent Sexism among University Students and Its Impact on Faculty Evaluation. Societies, 14(4), 48. https://doi.org/10.3390/soc14040048
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 Patricia Alonso-Ruido, Alexandra Miroslava Rodríguez-Gil, Iris Estévez, Bibiana Regueiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.