Educators as teachers in non-formal educational environments

Authors

  • Francisco José García Aguilera Universidad de Málaga
  • Antonio Matas Terrón University of Malaga
  • Diego Aguilar Cuenca Instituto Municipal para la Formación y el Empleo del Ayuntamiento de Málaga
  • Nuria Segovia García Corporación Universitaria de Asturias

Abstract

This study analyses the role of educators in the field of non-formal education, focusing on the importance of their skills and expertise for continuous professional development. A quantitative approach was adopted, with a questionnaire distributed to 200 active educators. The sample consisted of the 102 individuals who completed the questionnaire. The study used descriptive statistics methods to analyse the type of teaching they prefer, their key skills, and the challenges they face. The results indicate a preference for face-toface forms of teaching, although there is a growing interest in hybrid formats. Digital skills, the use of innovative didactic methodologies, designing educational materials, and communication skills emerge as fundamental. This study contributes to understanding how educators can strengthen their role in non-formal education, and considers specific strategies for developing digital and methodological skills. The study suggests a direction for future studies, focusing on the evaluation of professional development programmes that address the needs identified.

Keywords

education, educators, learning, professional development, teacher training

References

AGASISTI, T. y BERTOLETTI, A. (2022). Higher Education and Economic Growth: A Longitudinal study of European regions 2000-2017. Socio-Economic Planning Sciences, 81, 100940. https://doi.org/10.1016/j.seps.2020.100940

AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (2005). Libro Blanco: Título de Grado en Pedagogía y Educación Social, 1 y 2. Madrid: ANECA. https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf/b1fde272-3b45-5b44-6ce5-22293975ba40?t=1654601787613

AKINBOBOLA, O. I. (2020). Predicting Innovative Work Behavior from Soft Skills and Emotional Demands-Abilities Fit in Knowledge Economy. Management And Economics Research Journal, 6(3), 1-8. https://doi.org/10.18639/merj.2020.9900013

ALTUNA-URDIN, J., CRUZ-IGLESIAS, E., AIERBE-BARANDIARAN, A., MADINABEITIA-EZKURRA, A. y MARKO JUANIKORENA, I. (2021). Estudio de los espacios profesionales actuales de la Pedagogía: La voz del alumnado y de los profesionales. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 33(2), 195-215. https://doi.org/10.14201/teri.23714

APARICIO-HERGUEDAS, J. L., VELÁZQUEZ-CALLADO, C. y FRAILE-ARANDA, A. (2021). El trabajo en equipo en la formación inicial del profesorado. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 455-464. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1548

ARTACHO, E. G., MARTÍNEZ, T. S., TORRES, J. M. T. y RODRÍGUEZ-¬GARCÍA, A. (2021). Competencia digital docente en educación de adultos: Un estudio en un contexto español. Pixel-Bit, 62, 209-234. https://doi.org/10.12795/pixelbit.89510

CABERO-ALMENARA, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24, 4-6. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.2

CABERO-ALMENARA, J. y RUIZ-PALMERO, J. (2017). Las tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: Reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and In¬novation (IJERI), 9, 16-30. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665

COLOM-CAÑELLAS, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no formal. Revista de Educación, 338, 9-22. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:993fab6c-98a7-4ea7-ba9e-c203c07687e9/re33803-pdf.pdf

COMISIÓN EUROPEA (2022). DigComp 2.2. El Marco de Competencia Digital para el Ciudadano: Con nuevos ejemplos de conocimientos, habilidades y actitudes. Traducción Somos digital. https://somos-digital.org/digcomp/

DOMÍNGUEZ-FIGAREDO, D. (2019). Aproximación conceptual y aplicada a la educación permanente. SSRN, 1-22. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3496021

FERNÁNDEZ-SALINERO, C. (2004). Un enfoque pedagógico para el diseño de programas de formación en contextos organizativos. Revista Teoría de la Educación, 16, 109-144. Ediciones de la Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/71928/Un_enfoque_pedagogico_para_el_diseno_de_.pdf?sequence=1

FERNÁNDEZ-SALINERO, C. y RIVA, B. de la (2016). La Pedagogía Laboral como especialidad profesional en el siglo XXI. Revista Española de Pedagogía, 265, 559-577. https://doi.org/10.22550/2174-0909.2661

FLORES-VIVAR, J. y GARCÍA-PEÑALVO, F. (2023). Reflections on the ethics, potential, and challenges of artificial intelligence in the framework of quality education (SDG4). Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

GARCÍA-AGUILERA, F. J. (2015). Empleabilidad del pedagogo/a a través del análisis interpretativo de experiencias profesionales. Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11556/TD_GARCIA_AGUILERA_Francisco_Jose.pdf

GARCÍA-AGUILERA, F. J. (2019). Inclusión sociolaboral de personas con especiales dificultades de acceso al empleo. En L. J. BELMONTE, J. J. GÁZQUEZ, M. M. SIMÓN, J. G. SORIANO, N. F. OROPESA, A. MARTOS y A. B. BARRAGÁN (Ed.), Innovación Docente e Investigación en Ciencias Sociales y Jurídicas (pp. 237-247). Dykinson.

GARCÍA-AGUILERA, F. J. (2020). Políticas públicas sobre sostenibilidad e inclusión social en España: Aportaciones desde la investigación científica. XII Congreso Internacional de Educación Superior. Congreso Universidad 2020, La Habana, Cuba. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/19300

GARCÍA-AGUILERA, F. J. (2021). Pedagogía profesional: De cómo trabajar en pedagogía y no morir en el intento. Amazon.

GARCÍA, F. J. y AGUILAR, D. (2001). Desarrollo integral de competencias pedagógicas para formadores. Fundación EPES.

GARCÍA, F. J. y AGUILAR, D. (2011). Competencias profesionales del pedagogo: Ámbitos laborales y nuevos yacimientos de empleo. Aljibe.

GARCÍA-PEÑALVO, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: Disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279

GARCÍA-RAGA, L. y LÓPEZ-MARTÍN, R. (2014). La pedagogía en tiempos revueltos: Arte, ciencia y profesión como señas de una renovada identidad. Edetania, 45, 93-109. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/174

GÓMEZ-PARRA, M. (2021). Impact of virtual vs. face-to-face learning on 21st-century skills among pre-service bilingual teachers. Aula Abierta, 50(2), 593-602. https://doi.org/10.17811/rifie.50.2.2021.593-602

HEDERICH, C., MARTÍNEZ-BERNAL, J. y RINCÓN-CAMACHO, L. (2014). Hacia una educación basada en la evidencia. Revista Colombiana de Educación, 1(66), 19-54. https://doi.org/10.17227/01203916.66rce19.54

JONES, W. M. y DEXTER, S. (2014). How teachers learn: The roles of formal, informal, and independent learning. Educational Technology Research and Development, 62(3), 367-384. https://doi.org/10.1007/s11423-014-9337-6

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (30 de diciembre de 2020). https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264

LLANES-ORDÓÑEZ, J., FIGUERA-GAZO, P. y TORRADO-FONSECA, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en Pedagogía. REOP: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118

MARSICK, V. J., WATKINS, K. E., SCULLY-RUSS, E. y NICOLAIDES, E. (2017). Rethinking informal and incidental learning in terms of complexity and the social context. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 1(1), 27-34. http://doi.org/10.1556/2059.01.2016.003

MELENDRO-ESTEFANÍA, M., GARCÍA-CASTILLA, F. J. y GOIG-MARTÍNEZ, R. (2016). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Revista Española de Pedagogía, 263(1), 71-89. https://doi.org/10.22550/2174-0909.2647

PINEDA-HERRERO, P. (2002). Pedagogía laboral. Ariel Educación.

POZO-DELGADO, P. del (2007). Formación de formadores. Pirámide.

R CORE TEAM (2022). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/

ROMERO-RODRÍGUEZ, J. M. y CASTELLÓ-QUINTANA, A. (2016). Redefiniendo los campos de inserción laboral del pedagogo. Revista Qurriculum, 29, 21-34. https://www.pedagogs.cat/doc/Pedagogia_perfil_pedagogo.pdf

SÁNCHEZ-FERNÁNDEZ, J. (2011). La evaluación de las competencias en contextos no formales: Dispositivos e instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 354, 731-745. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-354-018

SÁNCHEZ-LISSEN, E. y SÁNCHEZ-FRANCO, M. (2017). Los estudios de pedagogía en la universidad española: Valorando el pasado, atendiendo el presente, proyectando el futuro. Revista Espaço do Currículo, 10(2), 191-212. https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35426

SÁNCHEZ-MORALES, P. (2014). El papel de la pedagogía en la formación empresarial. Cuestiones Pedagógicas, 23, 85-104. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/23/Mis_1.pdf

SEGOVIA-GARCÍA, N. (2023). Percepción y uso de los chatbots entre estudiantes de posgrado online: Un estudio exploratorio. Revista de Investigación en Educación, 21(3), 335-349. https://doi.org/10.35869/reined.v21i3.4974

SEPÚLVEDA-LÓPEZ, J. y RAMÍREZ-CASTAÑEDA, L. A. (2018). Brecha digital e inclu¬sión digital: Fenómenos socio-tecnológicos. Revista EIA, 15(30). https://www.redalyc.org/journal/1492/149259394006/149259394006.pdf

TALLÓN-ROSALES, S. (2017). Análisis del perfil del pedagogo y su inserción laboral en la provincia de Granada, desde la perspectiva de los ámbitos de actuación profesional. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/47663

TALLÓN-ROSALES, S., CÁCERES-RECHE, M. P. y RASO-SÁNCHEZ, F. (2017). Análisis del perfil profesional del pedagogo en el ámbito empresarial español, mediante la técnica de análisis de puestos de trabajo. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 8(2), 1-20. https://www.revistaestudioshemisfericosypolares.cl/ojs/index.php/rehp/article/view/52

TEJADA-FERNÁNDEZ, J. (2001). El perfil profesional del Pedagogo en la formación: Una mirada desde las salidas profesionales. En P. VICENTE y E. MOLINA (Coord.), Salidas profesionales de los estudiantes de Pedagogía. Grupo Editorial Universitario.

TRILLA-BERNET, J. (1993). Otras educaciones: Animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Anthropos Editorial.

WENG, C., KASSAW, K., ASTATKE, M. y YANG, C. (2024). Online learning environments for transferable skills development: A systematic literature review from 2013-2022. Interactive Learning Environments, 1-21. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2294769

YOT-DOMÍNGUEZ, C. y MARCELO, C. (2022). Estrategias de aprendizaje formal y no formal de docentes para su desarrollo profesional: Diseño y validación de un instrumento. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(82). https://doi.org/10.14507/epaa.30.6717

Published

2024-10-01

Downloads

Download data is not yet available.