The (de)merits of education: Voices from future teachers

Authors

Abstract

The main objective of this study is to analyse the perceptions and personal practical knowledge of students of the master’s degree in Secondary Education. The method used to carry out the study was a semi-structured interview in which participants solved problems on four main topics: educational administration, educational centres, teaching staff and, finally, students. The sample is made up of a total of 188 students of Secondary Education from the last four academic years at the University of the Balearic Islands. The results show that they do not feel that their training prepares them to start teaching and that there face many demotivating factors to teaching. Finally, it should be noted that they find that there is great disappointment among young people regarding the importance of their studies for their future work, and how little it is relevant to them.

Keywords

innovation, teacher training, personal practical knowledge, educational system

References

AINSCOW, M. (2020). Inclusion and equity in education: Making sense of global challenges. Prospects, 49(3), 123-134.

BARQUÍN, A., ARRATIBEL, N., QUINTAS, M. y ALZOLA, N. (2022). Percepción de las familias sobre la diversidad socioeconómica y de origen en su centro escolar: Un estudio cualitativo. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 89-105. https://doi.org/10.6018/rie.428521

CARLSEN, W. (1999). Domains of Teacher Knowledge. En: J. GESS-NEWSOME y N. G. LEDERMAN (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science teaching. Kluwer Academic Publishers.

ESTEVE, O. y ALSINA, Á. (2024). Hacia una formación transformadora de docentes: Estrategias eficaces para formadores. Vol. 185. Narcea Ediciones.

FULLAN, M. (2011). The six secrets of change: What the best leaders do to help their organizations survive and thrive. John Wiley & Sons.

GESS-NEWSOME, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill incluiding PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. En: A. BERRY, P. FRIEDRICHESEN y J. LOUGHRAN. Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education. Routledge.

GONZÁLEZ-OLIVARES, A. L. (2014). Las competencias docentes de la formación para el empleo. International Journal of Developmental and Educational Psychology: Revista INFAD de Psicología, 1(4), 381-386. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.789

JIMÉNEZ-TENORIO, N., ARAGÓN, L. y OLIVA, J. M. (2016). Percepciones de estudiantes para maestros de educación primaria sobre los modelos analógicos como recurso didáctico. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 34(3), 91-112. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1943

LÓPEZ-MARTÍN, E., GUTIÉRREZ-DE-ROZAS, B., OTERO-MAYER, A. y EXPÓSITO-CASAS, E. (2022). Análisis cualitativo del perfil profesional del buen docente de educación secundaria. Revista Española de Pedagogía, 80(283), 493-516. https://doi.org/10.22550/REP80-3-2022-04

PARK, S. y OLIVER, S. (2008). Revisiting the conceptualization of Pedagogical Content Knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9049-6

POVEDA, B., BARCELÓ, M. L., RODRÍGUEZ, I. y LÓPEZ-GÓMEZ, E. (2021). Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticum: Un estudio cualitativo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 41-53. https://doi.org/10.5209/rced.67953

RESCHLY, A. L y CHRISTENSON, S. L. (eds.) (2012). Handbook of research on student engagement. Springer Science & Business Media.

RUIZ, G. R. (2019). El Programa de Apoyo al Sector Educativo del MERCOSUR: Intentos de integración y limitaciones de las reformas en la formación de profesorado. Foro de Educación, 17(26), 277-299. http://dx.doi.org/10.14516/fde.637

SÁNCHEZ, E. R. y PEDREÑO, M. H. (2018). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: Una investigación cualitativa. Educación XX1, 22(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.21351

SANDOVAL, M. (2014). Convivencia y clima escolar: Claves de la gestión del conocimiento. Última Década, 22(41), 153-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007

SECANELL, I. L., REQUENA, E. L. y RENOVELL-RICO, S. (2024). Estudiantes del máster de Profesorado como agentes de cambio: Percepción y conocimiento sobre los ODS. Educar, 60(1), 83-101. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1876

SERRANO, R. (2013). Identidad profesional, necesidades formativas y desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de secundaria [Tesis doctoral]. https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/11450

SHENINGER, E. C. y MURRAY, T. C. (2017). Learning Transformed: 8 Keys to Designing Tomorrow’s Schools, Today. ASCD.

TRIGO IBÁÑEZ, E. y ROMERO OLIVA, M. F. (2018). Entre las creencias y la formación inicial de los estudiantes del Máster de Profesorado de Secundaria: Una mirada hacia la enseñanza de la literatura en las aulas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 73-96. https://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/20662

VILLA, A. (2019). Liderazgo: Una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461

Published

2025-01-31

How to Cite

Mut-Amengual, B., Muntaner-Guasp, J. J., Oliver-Trobat, M. F., & Pinya-Medina, C. (2025). The (de)merits of education: Voices from future teachers. EDUCAR, 61(1), 195–211. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2183

Downloads

Download data is not yet available.