Transition to compulsory secondary school: The impact of pedagogical models on the lived experience of pupils
Abstract
This paper aims to explore the experiences of school transition processes from the students’ perspective, and to analyse the effects of educational models, whether “traditional” or “innovative”, on curricular continuity, consistency and progression between educational phases. A qualitative methodology is used, consisting of a multiple case study involving Year Six students from two feeder primary schools and Year Seven and Eight students at their two respective secondary schools. The results show that experiences of school transition in the first and second years of secondary school differ notably depending on the principal teaching methodologies used, assessment processes, and the perception of socio-emotional support from teachers. In conclusion, it notes that, among other factors, innovative educational models in secondary education can positively influence the transition process and offer educational improvements to prevent disruption to the students’ learning. The study is confined to schools in Andalusia and to the perspective of the students themselves. For this reason, future research could incorporate the perspectives of teachers and families, analyse other contexts, and evaluate medium-term academic trajectories across educational models.
Keywords
transición escolar, innovación educativa, investigación cualitativa, educación secundaria, modelos didácticosReferences
ALVARADO, S. V. y SUÁREZ, M. (2009). Las transiciones escolares: Una oportunidad de desarrollo integral para niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 907-928. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.7.2.198 DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.7.2.198
BRAUN, V. y CLARKE, V. (2019). Reflecting on reflexive analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806 DOI: https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
CARBONELL, J. (2008). La aventura de innovar: El cambio en la escuela. Morata.
CASTRO PÉREZ, M., DÍAZ FORBICE, M., FONSECA SOLÓRZANO, H., LEÓN SÁENZ, A. T., RUIZ GUEVARA, L. S. y UMAÑA FERNÁNDEZ, W. (2011). Las relaciones interpersonales en la transición de los estudiantes de la primaria a la secundaria. Revista Electrónica Educare, 15(1), 193-210. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.15-1.15
CRESWELL, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage.
DARLING-HAMMOND, L. (2024). Reinventing Systems for Equity. ECNU Review of Education, 7(2), 214-229. https://doi.org/10.1177/20965311241237238 DOI: https://doi.org/10.1177/20965311241237238
DÍEZ, E. J., DOLZ, M. D. y FERNÁNDEZ, Á. F. (2018). Hacia un nuevo modelo de formación y acceso a la función docente: Propuestas a debate. Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 43(28), 94-116.
EVANGELOU, M., TAGGART, B., SYLVA, K., MELHUISH, E., SAMMONS, P. y SIRAJ-BLATCHFORD, I. (2008). What makes a successful transition from primary to secondary school? Department for Children Schools and Families.
EVANS, D., BORRIELLO, G. A. y FIELD, A. P. (2018). A Review of the Academic and Psychological Impact of the Transition to Secondary Education. Frontiers in Psychology, 9, 1482. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01482 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01482
FLICK, U. (2010). Episodic Interviewing. En M. W. BAUER y G. GASKELL (Ed.), Qualitative Researching with Text, Image and Sound: A Practical Handbook. Reprinted (pp. 75-92). Sage.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1996). La transición a la educación secundaria. Morata.
GONZÁLEZ-LORENTE, C. y GONZÁLEZ-MORGA, N. (2015). Enseñar a transitar desde la Educación Primaria: El proyecto profesional y vital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 29-42. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219291 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219291
JINDAL-SNAPE, D. (2023). Multiple and multi-dimensional educational and life transitions: Conceptualization, theorization and XII pillars of transitions. International Encyclopedia of Education: Fourth Edition. Elsevier, 530-543. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14060-6 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14060-6
LÓPEZ-ALEGRÍA, F. y FRAILE, C. (2023). Metodologías didácticas activas frente a paradigma tradicional: Una revisión sistemática. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 26(1), 5-12. https://dx.doi.org/10.33588/fem.261.1255 DOI: https://doi.org/10.33588/fem.261.1255
MARTÍNEZ, M. y PINYA, C. (2015). La transición primaria-secundaria en los Institutos-Escuela en Catalunya. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 57-72. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219141 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219141
MCGEE, C., WARD, R., GIBBONS, J. y HARLOW, A. (2004). Transition to secondary school: A literature review. Waikato institute for research in learning curriculum school of education. University of Waikato.
MEZA, M. del C., CHICAIZA, R. M., HEREDIA, E. M. y SCHETTINI, T. E. (2024). Escuela tradicional y escuela nueva: Estudio comparativo. Código Científico: Revista de Investigación, 5(1), 839-850. DOI: https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/410
Orden de 8 de junio de 2012, por la que se regula el procedimiento de inscripción y continuidad de centros reconocidos como «Comunidad de Aprendizaje» y se crea la Red Andaluza «Comunidades de Aprendizaje». Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 126, de 28 de junio de 2012. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2012/126/21
PAYÁ-GÓMEZ, M. A. (2019). El reto de la transición a la Educación Secundaria. Barreras que impiden la continuidad entre culturas escolares. En B. LÓPEZ CUESTA (ed.), Educación y Refugio (pp. 47-55). Federación de Enseñanza de CCOO.
PIETARINEN, J., PYHÄLTÖ, K. y SOINI, T. (2010). A horizontal approach to school transitions: A lesson learned from Finnish 15-year-olds. Cambridge Journal of Education, 40(3), 229-245. https://doi.org/10.1080/0305764X.2010.506145 DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2010.506145
RENS, M. van, HAELERMANS, C., GROOT, W. y VAN DEN BRINK, H. M. (2018). Facilitating a Successful Transition to Secondary School: (How) Does it Work?: A Systematic Literature Review. Adolescent Research Review, 3, 43-56. https://doi.org/10.1007/s40894-017-0063-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s40894-017-0063-2
ROCA, E., FERNÁNDEZ, P., TROYA, M. B. y FLECHA, A. (2024). The effect of successful educational actions in transition from primary to secondary school. PLoS ONE, 19(6). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0304683 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0304683
RODER, M. y MÜLLER, A. R. (2020). Social competencies and expectations regarding the impending transition to secondary school. International Journal of Educational Psychology: IJEP, 9(1), 82-102. https://doi.org/10.17583/ijep.2020.4463 DOI: https://doi.org/10.17583/ijep.2020.4463
RUIZ DE LA PEÑA RUIZ, T. y PALENCIA PULIDO, I. (2024). La transición entre la educación primaria y la educación secundaria: Propuesta para una investigación necesaria. Supervisión21, 72(72), 1-19. https://doi.org/10.52149/Sp21/72.10 DOI: https://doi.org/10.52149/Sp21/72.10
SIMONS, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.
SOLER GARCÍA, C. y MANCILA, I. (2018). Vidas paralelas de no retorno. Dinámicas, factores y decisiones de abandono en la secundaria obligatoria. En VÁZQUEZ- RECIO, R. (coord.), Hacia una literacidad del fracaso escolar y del abandono temprano desde las voces de adolescentes y jóvenes. Resistencias, «cicatrices» y destino (pp. 99-120). Ed. Universidad de Cádiz.
STAKE, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata.
VALVERDE-BERROCOSO, J., RIVAS-FLORES, J. I., ANGUITA-MARTÍNEZ, R. y MONTES-RODRÍGUEZ, R. (2023). Cambio pedagógico y cultura de innovación en la educación secundaria: Un estudio de Delphi. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1092793 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1092793
WALKER, R. (1986). Métodos de investigación para el profesorado. Morata.
YIN, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods (3.ª ed.). Sage.
Published
How to Cite
Downloads
Funding data
-
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers ID2019-109994RA-100
Copyright (c) 2025 Iulia Mancila, Marcos Alfonso Payá-Gómez, Lourdes Aranda, Eugenia Fernández Martín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.