La investigació en l'acció en educació davant la idea de «canvi»

Autors/ores

  • Joan Rué Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

En una època els traços distintius de la qual són les diverses transformacions socials i productives, hem de reflexionar sobre quin tipus d'investigació permet una gestió més bona del canvi en l'àmbit educatiu. Això entès des de la triple perspectiva d'aprofundir la democratització d'aquest bé que és l'educació, de potenciar la participació dels agents implicats en aquest mateix procés i de treballar en el desenvolupament d'una cultura professional basada en una autonomia i una responsabilització professional més grans. Avui sabem que els canvis que es requereixen són de naturalesa cultural. En segon lloc, que són canvis que exigeixen un compromís profund (en el pla cognitiu, emocional, pràctic. . . ), tant de les polítiques i la gestió educatives com per part dels professionals pràctics concrets. En tercer lloc, sabem que, per la seva incidència, aquests processos comporten, pel que fa al seu desenvolupament, un important grau d'incertesa i que no tots els individus i grups socials estan en situació d'igualtat per accedir a les noves condicions d'aprenentatge. Finalment, sabem que aquests canvis no es donaran tot emprant estratègies «d'enginyeria social», per bé que requereixen la col·laboració, els esforços i els compromisos polítics institucionals. La present reflexió sobre quins trets ha de reunir la investigació en l'acció en el procés actual de canvi, constitueix un intent de comprendre i d'intervenir en la realitat de la cultura professional tot assumint la complexitat de les constriccions culturals i socials que l'afecten.

Paraules clau

gestió del canvi, democratització, cultura professional, autonomia i responsabilització, polítiques i gestió educatives, investigació en l’acció

Publicades

2004-07-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.