Les TIC en l'ensenyament: Un estudi de casos des de l'enfocament biogràfic-narratiu
Resum
Aquesta recerca posa el focus en l'ús educatiu i apropiació de les TIC a partir de la distribució gratuïta d'un ordinador a cada nen uruguaià (Pla CEIBAL), proposant una indagació des d'una mirada crítica sobre com els docents, en tant subjectes-autors en les seves pràctiques d'ensenyament, les han resistit, articulat, o inclòs apropiat. Es procura explicitar la riquesa de l'experiència docent actualment desaprofitada, no visible, ignorada, que es produeix en la intimitat de les aules.Com enfocament específic de recerca educativa es desenvoluparà des d’un enfocament biogràfic narratiu Bolívar (2001) a partir d'entrevistes narratives. La identitat narrativa que defineix als mestres es va formant en la mesura que es construeix i reconstrueix el relat.
Paraules clau
narrativa, subjecte-autor, TIC, Pla CEIBALReferències
AREA, M. (2011). «Los efectos del modelo 1:1 en el cambio Educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas Iberoamericanas». Revista ibero-americana de educación. 56, 49-74.
ASTOLFI, J. (1997). Aprender en la escuela. Santiago de Chile: Dolmen.
BID. (2011). Conexiones de desarrollo. Impacto de las nuevas tecnologías de la información. Washington D.C.: BID.
BOLIVAR, A. (2002). «El estudio de caso como informe biográfico-narrativo». Arbor. CLXXI, 675, 559-578.
BOLIVAR, A. y FERNÁNDEZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La muralla.
CALLISTER, T. y BURBULES, N. (2006). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Granica.
CASTELLS, M. (2008). La era de la información: economía, sociedad y cultura. México, D. F.: Siglo XXI.
CEIP-C.CEIBAL. (2011). Evaluación del Plan ceibal 2010. Montevideo: CEIP-C.Ceibal.
CLARK, B. (1997). Las universidades modernas: espacios de investigación y docencia. México: UNAM (DF).
COLL, C. (2007). Tic y prácticas educativas: realidades y expectativas. Ponencia presentada en la XXII Semana Monográfica de la Educación. www.fundación Santillana.com. 19-23 de nov. de 2007
COREA, C. y LEWKOWICZ, I. (2010). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires: Paidós.
CREUS,A.; MONTANÉ,A. y SANCHO, J. (2011). « Reconstrucción del proceso de una investigación autobiográfica en educación superior.» En: HERNÁNDEZ, F. y RIFÀ, M. (coords.). Investigación autobiográfica y cambio social. Barcelona: Octaedro, 67.
CULLEN, C. (2004). Autonomía moral, participación democrática y cuidado del otro. 3 ed. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
CULLEN, C. (2009). Entrañas éticas de la identidad docente. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
DE SOUSA SANTOS, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce.
DE SOUSA SANTOS, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI, CLACSO.
DIKER, G. y TERIGI, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Buenos Aires: Paidós.
DIDRIKSSON, A (2000). La Universidad de la innovación. Una estrategia de transformación para la construcción de universidades de futuro. México: IESALC-UNESCO.
ELGUE, M. y SALLE, C. (2012). Los jóvenes y las TIC: experiencias vinculares y cognitivas. Madrid: EAE.
FLECHA, R.; y LARENA, R. (2008). Comunidades de aprendizaje. Sevilla: Fundación ECOEM.
FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (2000). La escuela que queremos. Los objetivos por los que vale la pena luchar. México: SEP.
GEE, J. (2005). La ideología en los discursos. Madrid: Morata.
GENTILI, P. (2011). Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra la educación excluyente. Buenos Aires: SXXI. Editores.
GIBBONS, M. et al. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor, S.A.
GIMENO SACRISTÁN, J. (2005). La educación que aún es posible. Ensayos acerca de la cultura para la educación. Madrid: Morata.
GIMENO SACRISTÁN, J. (2010). El currículum en la sociedad de la información y el conocimiento En: GIMENO SACRISTÁN, J. (Comp.) (2010) «Saberes e incertidumbres sobre el currículum». Madrid: Morata.
HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (Cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
MC LUHAM, M. (1995). La aldea global. Barcelona: Gedisa.
MEIRIEU, P. (2009). Aprender, si. Pero ¿cómo? Barcelona: Octaedro.
MORIN, E. (1998). Sobre la reforma de la Universidad En: PORTA, J; LLADONOSA, M (coords.). « La Universidad en el cambio de siglo». Madrid: Alianza Editorial S.A.
NUSSBAUM, M.C. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma de la educación liberal. Barcelona: Paidós.
PRENSKY, M. (2001) «Nativos Digitales Inmigrantes Digitales». On the Horizon .NBC University Press, 9, 5.
RANCIÈRE, J. (2007). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
ROMERO, C. (2007). La escuela media en la sociedad del conocimiento: ideas y herramientas para la gestión educativa, autoevaluación y planes de mejora. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
SALOMON, G. et al. (1992). Coparticipando en el conocimiento: la ampliación de la inteligencia humana con las tecnologías inteligentes. Revista CL&E Comunicación, lenguaje y educación, 13, 6-22.
SALLE, C.; PLA, A.; AVELINO,E.; GUERRERO,C.; POCHELLÚ,V.; SALLE,M.; (2009). Nuevas tecnologías nuevas visiones de la enseñanza en formación docente. Proyecto concursable de DFPD en prensa. Montevideo: ANEP.
SANCHO, J. (2011). «Del imparable desarrollo tecnológico, de la penuria de la educación». Cuadernos de pedagogía, 418,12-15.
UNESCO; ANEP y CEIBAL (2009). En el camino del Plan CEIBAL. Montevideo: UNESCO.
Fuentes electrónicas
CONTERA, C. (cood.). (2012).Uso educativo y apropiación de las TIC por parte de los docentes: enfoque biográfico-narrativo. Montevideo: CFE. [Consultado el 20 de junio de 2012],http://www.dfpd.edu.uy/departamentos/cs_educacion_phf/documentos/ProyectoEducaTic_2011-2012.pdf
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2013 Mara Silvia Elgue, María Cristina Sallé
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.