Per senders inexplorats de la gestió educativa: A la recerca de la imatge institucional perduda
Resum
El present article explica l’aplicació d’una eina per promoure el canvi d’imatge institucional que deriva dels resultats obtinguts arran d’una investigació realitzada en un centre de formació en carreres tècniques. Aquest centre està situat en un departament de l’interior de l’Uruguai on es pateixen problemes per incrementar les matriculacions. El propòsit que es persegueix és reflexionar sobre la importància de la imatge institucional per captar alumnes. La metodologia de la investigació va ser fruit de l’estructuració d’un estudi de cas que es va articular amb tècniques de tall qualitatiu i quantitatiu. Es va recórrer a entrevistes, enquestes, observacions i recopilació documental com a eines per recollir les dades, la qual cosa va possibilitar la triangulació de la informació. Els resultats de l’estudi demostren la interrelació entre l’oferta de cursos brindada, la qualitat educativa que mostren, la manera com es comunica l’oferta a l’entorn mitjançant la utilització del màrqueting i la influència dels factors interns de l’organització en la imatge institucional. Les derivacions de la investigació realitzada porten a la conclusió que treballant en aspectes interns de la institució, com ara desenvolupament organitzacional o cultura i gestió de processos, es pot aconseguir la qualitat educativa, sempre que l’entitat pugui adaptar l’oferta de cursos a les necessitats de formació de l’entorn. Així mateix, una bona comunicació de la qualitat educativa aconseguida possibilita la millora de la imatge institucional, amb l’augment consegüent de matriculacions. Aquesta investigació va donar com a resultat posterior la generació d’una eina per controlar el canvi d’imatge institucional, que es pot aplicar a qualsevol organització i en qualsevol context.Paraules clau
màrqueting educatiu, qualitat educativa, gestió del coneixement, desenvolupament organitzacional, imatge institucional, einaReferències
Cameron, K. y Quinn, R. (2011). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. San Francisco, CA: Jossey-Bass Wiley.
Chaves, N. (1996). La imagen corporativa: Teoría y metodología de la identificación institucional. 3.ª ed. México: Gili.
Ewy, R. y Gmitro, H. (2009). Process management in education: How to design, measure, deploy and improve educational processes [en línea]. Milwaukee: ASQ Quality Press. http://books.google.com.uy/books/about/Process_Management_in_Education.html?id=PTYTqDEuzWYC&redir_esc=y [Consulta: 18 agosto 2013].
Frigerio, G.; Poggi, M.; Tiramonti, G. y Aguerrondo, I. (1996). Las instituciones educativas. Cara y ceca: Elementos para su gestión. 6.ª ed. Buenos Aires: Troquel.
Gairín, J. (2004). «Mejorar la sociedad, mejorando las instituciones educativas». En: Villa, A. (coord.). Dirección para la innovación: Apertura de los centros a la sociedad del conocimiento [en línea]. Universidad de Deusto, 77-127. http://www.stjteresianas.pcn.net/rec-educacion/OrganizacionGestion/mejorando.pdf [Consulta: 28 septiembre 2013].
Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado. 5.ª ed. Traductor: P. Marzano. Madrid: Morata, 1994.
«Ley, de 12 de diciembre de 2008, general de educación». Diario Oficial de Uruguay [en línea], 27654, 16 de enero de 2009. http://www.impo.com.uy/bancodatos/18437.htm [Consulta: 5 agosto 2013].
Núñez, I. (2004). «La gestión de la información, el conocimiento, la inteligencia y el aprendizaje organizacional desde una perspectiva socio-psicológica». Acimed [en línea], 12. http://bvs.sld.cu/revista/aci/vol12_3_04/ aci04304.htm [Consulta: 27 agosto 2013].
Portero, M. (2003). Gestión por procesos: Herramienta para la mejora de centros educativos [en línea]. Artículo presentado en VII Congreso de Educación y Gestión. Madrid, España. http://www.educarchile.cl/Portal.Base/Web/VerContenido.aspx?ID=139817> [Consulta: 5 agosto 2013].
Saldaña, J. (1999). «Mercadotecnia para instituciones educativas». Contaduría y Administración [en línea], 192, 45-54. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rca/issue/view/391/showToc [Consulta: 2 agosto 2013].
Santos, M. (2006). La escuela que aprende. 4.ª ed. Madrid: Morata.
Tomàs, M. y Rodríguez-Gómez, D. (2009). «Conocer la cultura de la universidad contemporánea: el CICOU». Revista Iberoamericana de Educación [en línea], 45 (1). http://www.rieoei.org/deloslectores/2797Folch.pdf [Consulta: 2 agosto 2013].
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Mariela Esther Questa Torterolo
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.