Malestar a l'escola. Conflictes entre professors

Autors/ores

  • Joan Tahull Fort Grup d’Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura (GESEC)
  • Yolanda Montero Plaza Universitat de Lleida

Resum

L'escola ha estat molt estudiada per diferents matèries. Encara que hi ha un objecte d'estudi escassament abordat, les relacions entre docents i els conflictes entre ells. Tradicionalment, s'han interpretat les interaccions entre professors com dialogants, pacífiques i harmòniques. S'ha valorat el col·lectiu amb un fort sentiment d'ajuda mútua. Aquesta visió pública no es correspon amb la realitat d'alguns mestres en alguns centres educatius. Aquests expliciten unes relacions complexes, difícils i, en alguns casos, traumàtiques. Aquest article pretén mostrar aquesta realitat social, moltes vegades amagada. Presentem una revisió de la literatura, entrevistes, entrevistes grupals ... objecte d'estudi.

Paraules clau

docent, director, centre educatiu, confrontacions, relacions socials

Referències

Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar. Paidós: Barcelona.

Bazarra, L. y otros (2004). Ser profesor y dirigir profesores en tiempos de cambio. Narcea: Madrid.

Cardús, S. (2000). El desconcert de l’educació. Barcelona: Paidós.

Castiñeira, A. (2009). Les fonts del lideratge social. Barcelona: Mediterrània.

Coombs, P. H. (1978). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península.

Dewey, J. (1997). Mi credo pedagógico. León: Universidad de León.

Domingo, R. (1999). Auctoritas. Barcelona: Ariel.

Durkheim, E. (1991). Educació i sociologia. Vic: Eumo.

— (2002). La educación moral. Madrid: Trotta.

Enkvist, I. (2000). La educación en peligro. Madrid: Grupo Unisón.

Espot, M. R. (2006). La autoridad del profesor: Qué es la autoridad y cómo se adquiere. Madrid: Praxis.

Esteve Zaragoza, J. M. (2006). «La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. La formación inicial: Comentarios a los informes EURYDICE y OCDE». Revista de Educación, 340, 19-40.

EURYDICE (2002). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. Informe I: Formación inicial y transición a la vida laboral: Educación Secundaria Inferior. Madrid: Secretaría General Técnica-CIDE.

— (2003). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe III: Condiciones laborales y salarios: Educación Secundaria Inferior General. Madrid: Secretaría General Técnica-CIDE.

Fernández Enguita, M. (1998). La escuela a examen: Un análisis sociológico para educadores y otras personas interesadas. Madrid: Pirámide.

— (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.

— (2002). ¿Es pública la escuela pública? Barcelona: CissPaxis.

Fernández Enguita, M. y otros (2010). Fracàs i abandonament escolar a Espanya. Barcelona: Fundació La Caixa.

Flecha, R. (1990). La nueva desigualdad cultural. Esplugues de Llobregat: El Roure.

Flecha, R. y Giroux, H. A. (1992). Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: El Roure.

Fullat, O. (1978). Filosofias de la Educación. Barcelona: CEAC.

— (1986). La agonía escolar. Barcelona: Humanitas.

Garrido, J. L. (2005). Temas candentes de la educación en el siglo XXI. Madrid: Ediciones Académicas.

— (2007). La máquina de la educación: Preguntas y respuestas sobre el sistema educativo. Barcelona: Ariel.

Girard, R. (2002). El chivo expiatorio. Barcelona: Anagrama.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

— (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Guillot, G. (2007). La autoridad en la educación: Salir de la crisis. Madrid: Popular.

Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

Illich, I. (1975). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.

— (1977). Educación sin escuelas. Barcelona: Península.

Longás, J. y Martínez, M. (2012). El benestar als centres i en el professorat. Barcelona: Fundació Bofill.

Marina, J. A. (2008). La pasión del poder: Teoria y práctica de la dominación. Barcelona: Anagrama.

— (2009). La recuperación de la autoridad: Crítica de la educación permisiva y de la educación autoritaria. Barcelona: Versátil.

Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid: Palabra.

Meilán, M.ª J. (2001). Cómo ser eficaces en la escuela: Enseñanzas prácticas de la experiencia. Madrid: CCS.

Molina, F. (1997). El servei militar a Lleida. Lleida: Pagès Editors.

Pedró, F. (2008). El professorat de Catalunya. Barcelona: Fundació Bofill.

Redondo, E. (1959). Educación y comunicación. Madrid: CSIC.

Reich, W. (1980). Psicoanálisis y educación. Barcelona: Anagrama.

Renaut, A.; Jacquard, A. y Manent, A. (2004). ¿Una educación sin autoridad ni sanción? Barcelona: Paidós.

Tahull, J. y Montero, I. (2013). «Reflexionando sobre el concepto de autoridad». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (3), 459-477.

Torre, C. de la (2007). «El malestar docente: Un fenómeno de relevancia internacional».

Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 32 (17), 301-325.

UGT (2010). La violencia como factor de riesgo psicosocial en los trabajadores del sector de la enseñanza. Madrid: FETE-Enseñanza UGT.

UNESCO (2005). Condiciones de trabajo y salud docente: Estudios de casos en Argentina, México, Perú y Uruguay. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.

Wanjiru, C. (1995). La ética de la profesión docente: Estudio introductorio a la deontología de la ecuación. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.

Biografies de l'autor/a

Joan Tahull Fort, Grup d’Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura (GESEC)

Doctor en sociologia de la educación.

licenciado en filosofia y antropologia social y cultural.

diplomado en trabajo social.

dos posgrados.

profesor asociado universidad de lleida.

Yolanda Montero Plaza, Universitat de Lleida

Licenciada en antropología social y cultural.

Diplomada en magisterio

Asociada universidad de Lleida

Publicades

2015-01-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.