Upset at school. Conflicts between teachers

Authors

  • Joan Tahull Fort Grup d’Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura (GESEC)
  • Yolanda Montero Plaza Universitat de Lleida

Abstract

The school setting has been a widely studied subject from various points of view. However, the relationship between teachers and the conflicts arising between them have seldom been dealt with. Interaction between teachers has traditionally been interpreted as talkative, peaceful and harmonious, with teachers being recognized as having a strong sense of mutual support. Nonetheless, this widely held view does not conform to the reality of some teachers in certain educational centers. These teachers describe complex and difficult relationships, which at times may even be traumatic. This article aims to demonstrate this often hidden social reality.

Keywords

teacher, principal, school, confrontations, social relations

References

Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela: Hacia una teoría de la organización escolar. Paidós: Barcelona.

Bazarra, L. y otros (2004). Ser profesor y dirigir profesores en tiempos de cambio. Narcea: Madrid.

Cardús, S. (2000). El desconcert de l’educació. Barcelona: Paidós.

Castiñeira, A. (2009). Les fonts del lideratge social. Barcelona: Mediterrània.

Coombs, P. H. (1978). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península.

Dewey, J. (1997). Mi credo pedagógico. León: Universidad de León.

Domingo, R. (1999). Auctoritas. Barcelona: Ariel.

Durkheim, E. (1991). Educació i sociologia. Vic: Eumo.

— (2002). La educación moral. Madrid: Trotta.

Enkvist, I. (2000). La educación en peligro. Madrid: Grupo Unisón.

Espot, M. R. (2006). La autoridad del profesor: Qué es la autoridad y cómo se adquiere. Madrid: Praxis.

Esteve Zaragoza, J. M. (2006). «La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. La formación inicial: Comentarios a los informes EURYDICE y OCDE». Revista de Educación, 340, 19-40.

EURYDICE (2002). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. Informe I: Formación inicial y transición a la vida laboral: Educación Secundaria Inferior. Madrid: Secretaría General Técnica-CIDE.

— (2003). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe III: Condiciones laborales y salarios: Educación Secundaria Inferior General. Madrid: Secretaría General Técnica-CIDE.

Fernández Enguita, M. (1998). La escuela a examen: Un análisis sociológico para educadores y otras personas interesadas. Madrid: Pirámide.

— (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata.

— (2002). ¿Es pública la escuela pública? Barcelona: CissPaxis.

Fernández Enguita, M. y otros (2010). Fracàs i abandonament escolar a Espanya. Barcelona: Fundació La Caixa.

Flecha, R. (1990). La nueva desigualdad cultural. Esplugues de Llobregat: El Roure.

Flecha, R. y Giroux, H. A. (1992). Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: El Roure.

Fullat, O. (1978). Filosofias de la Educación. Barcelona: CEAC.

— (1986). La agonía escolar. Barcelona: Humanitas.

Garrido, J. L. (2005). Temas candentes de la educación en el siglo XXI. Madrid: Ediciones Académicas.

— (2007). La máquina de la educación: Preguntas y respuestas sobre el sistema educativo. Barcelona: Ariel.

Girard, R. (2002). El chivo expiatorio. Barcelona: Anagrama.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

— (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Guillot, G. (2007). La autoridad en la educación: Salir de la crisis. Madrid: Popular.

Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

Illich, I. (1975). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.

— (1977). Educación sin escuelas. Barcelona: Península.

Longás, J. y Martínez, M. (2012). El benestar als centres i en el professorat. Barcelona: Fundació Bofill.

Marina, J. A. (2008). La pasión del poder: Teoria y práctica de la dominación. Barcelona: Anagrama.

— (2009). La recuperación de la autoridad: Crítica de la educación permisiva y de la educación autoritaria. Barcelona: Versátil.

Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid: Palabra.

Meilán, M.ª J. (2001). Cómo ser eficaces en la escuela: Enseñanzas prácticas de la experiencia. Madrid: CCS.

Molina, F. (1997). El servei militar a Lleida. Lleida: Pagès Editors.

Pedró, F. (2008). El professorat de Catalunya. Barcelona: Fundació Bofill.

Redondo, E. (1959). Educación y comunicación. Madrid: CSIC.

Reich, W. (1980). Psicoanálisis y educación. Barcelona: Anagrama.

Renaut, A.; Jacquard, A. y Manent, A. (2004). ¿Una educación sin autoridad ni sanción? Barcelona: Paidós.

Tahull, J. y Montero, I. (2013). «Reflexionando sobre el concepto de autoridad». Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (3), 459-477.

Torre, C. de la (2007). «El malestar docente: Un fenómeno de relevancia internacional».

Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 32 (17), 301-325.

UGT (2010). La violencia como factor de riesgo psicosocial en los trabajadores del sector de la enseñanza. Madrid: FETE-Enseñanza UGT.

UNESCO (2005). Condiciones de trabajo y salud docente: Estudios de casos en Argentina, México, Perú y Uruguay. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.

Wanjiru, C. (1995). La ética de la profesión docente: Estudio introductorio a la deontología de la ecuación. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.

Author Biographies

Joan Tahull Fort, Grup d’Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura (GESEC)

Doctor en sociologia de la educación.

licenciado en filosofia y antropologia social y cultural.

diplomado en trabajo social.

dos posgrados.

profesor asociado universidad de lleida.

Yolanda Montero Plaza, Universitat de Lleida

Licenciada en antropología social y cultural.

Diplomada en magisterio

Asociada universidad de Lleida

Published

2015-01-01

Downloads

Download data is not yet available.