Portafoli d’acció-reflexió: Estratègia promotora de la investigació a l’educació superior
Resum
Aquest article mostra els resultats obtinguts en determinar la pertinència del portafoli d’acció-reflexió com a estratègia innovadora en l’educació superior. Aquesta estratègia es dissenya inspirada en els principis d’investigació-acció de la pràctica pedagògica. Per aquest motiu, la investigadora la implementa amb un grup de docents al centre d’educació especial d’Heredia, Costa Rica, on les participants porten un curs que pretén capacitar-les en el disseny i en la selecció dels sistemes de comunicació alternativa per respondre a les necessitats de comunicació específiques de l’estudiantat amb discapacitat.
Per determinar-ne la pertinència, es van utilitzar instruments de recollida de dades, tant qualitatives com quantitatives, amb el grup docent. Les troballes obtingudes en aquesta triangulació suggereixen una apreciació positiva de l’estudiantat i un canvi significatiu en les accions didàctiques.
L’estudi conclou que aquests canvis es deriven del fet que l’estratègia figura com a ens promotor de recerca, involucrant altament el professorat amb la teoria i la pràctica dels continguts del curs. Unit a això, aquesta estratègia fomenta l’avaluació formadora, basada en la introspecció i en la reflexió compartida. Finalment, es conclou que el portafoli d’acció-reflexió genera canvis profunds en el desenvolupament professional i personal de les participants. En aquest sentit, encoratja la presència de valors de cooperació, compromís, diàleg i sentit crític.
Paraules clau
educació superior, constructivisme social, investigació-acció, innovació, estratègia didàcticaReferències
ALBUERNE, S. y PINO, M. (2013). Apoyo a la comunicación. Madrid: Mc Graw Hill Education.
CARBONELL, J. (2005). El profesorado y la innovación educativa. En P. CAÑAL. La innovación educativa (capítulo 1, pp. 11-26). Madrid: Universidad Internacional de Andalucía / Akal.
ELLIOT, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
— (2010). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
FEO, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, 16, 221-236. Recuperado de http://profordems.uapuaz.com/wordpress/wpcontent/uploads/2011/08/011_ronald.pdf
LATORRE, A. (2003). Investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
LÓPEZ, V. (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior: Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
MCKERNAN, J. (2001). Investigación-acción y currículum. Londres: Morata.
PUJOLÀS. (2009). 9 ideas clave: El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
RAMOS, J. (2005). Motivación, entorno e innovación. En P. CAÑAL. La innovación educativa (capítulo 2, pp. 27-47). Madrid: Universidad Internacional de Andalucía / Akal.
SCHUNK, D. (2012). Teorías del aprendizaje: Una perspectiva educativa. México: Pearson.
TORREGO, J. (2014). Aprendizaje cooperativo en las aulas: Fundamentos y recursos para su implantación. Madrid: Larousse / Alianza.
TORRES, S. (2001). Sistemas alternativos de comunicación. Manual de comunicación aumentativa y alternativa: Sistemas y estrategias. Málaga: Aljibe.
ZABALZA, M. y ZABALZA, M. (2012). Profesores y profesión docente: Entre el «ser» y el «estar». Madrid: Narcea.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2016 María del Rocío Deliyore-Vega
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.