Relació entre el pensament crític i l’acompliment acadèmic en alumnes d’escola preparatòria

Autors/ores

  • Bianca Lucio García Centro de Estudios de Posgrado Lic. Benito Juárez García
  • Armando Vázquez Botello Centro de Estudios de Posgrado Lic. Benito Juárez García

Resum

A nivell internacional, la importància de desenvolupar el pensament crític (PC) en els alumnes desde l’escola hauria de ser una tasca primordial en cada sistema educatiu, i relacionar-lo amb l’exercici acadèmic, una altra. La investigació que presentem va determinar el nivell de pensament crític en estudiants d’escola preparatòria i també si manté relació amb el desenvolupament escolar dels educands. A part, s’hi descriuen les característiques més excel·lents de la mostra estudiada. Amb aquestes consideracions, es responen dues preguntes primordials: quin es el nivell de PC en estudiants de preparatòria d’edats que oscil·len entre els 15 i els 18 anys? i, existeix alguna relació entre l’acompliment acadèmic dels alumnes amb el nivell de PC que presenten? La investigació té un enfocament de tipus cuantitatiu, i el disseny és no experimental de tipus transeccional, descriptiu i correlacional. Es va determinar el PC amb la prova del pensament crític de Cornell, i els resultats obtinguts es van processar a través del paquet de programari per a dades estadístiques STATA Versió 11.

Paraules clau

pensament crític, acompliment escolar, estudiants de preparatòria

Referències

BOISVERT, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. México: Fondo de Cultura Económica.

DEVIA, V. (1994). Reflexiones sobre el Desarrollo del Pensamiento Crítico. Revista Institucional – Barranquilla, 4(27). Barranquilla, Colombia.

DÍAZ, C. (2008). Educar en valores. México: Trillas.

ENNIS, R. (1962). «Un concepto de pensamiento crítico». Harvard Educational Review, 32(1), 81-111.

— (2003). Evaluación crítica de pensar. Cresskill, NJ: Hampton.

— (2008). Pruebas Nationwide del pensamiento crítico para la educación superior. Cresskill, NJ: Hampton.

ENNIS, R.H.; MILLMAN, J. y TOMKO, T. (2005). Cornell Critical Thinking Test Level X & Level Z-Manual. 5a ed. Seaside, CA: Critical Thinking.

FACIONE, P. (1990). Resumen del pensamiento crítico: Una declaración de expertos, consenso a los efectos de evaluación de la educación y la instrucción. Berkeley: The California Academic Press.

HERAZO, N.G. (2008). Los orígenes del pensamiento crítico. El Educador, 16, 78. Lima, Perú.

Hernández, R. et al. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

LIPMAN, M. (1989). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.

MONTOYA, I. (2008). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico en el aula. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 25, 26. Medellín, Colombia.

MUÑIZ, J. (1998). Fiabilidad: Teoría clásica de los tests. 5a ed. Madrid: Pirámide.

NORRIS, S. y ENNIS, R. (1989). Evaluating Critical Thinking. Pacific Grove: Midwest Publications.

OLIVARES, S. y HEREDIA, Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 54.

PAUL, R. y ELDER, L. (2004). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Tomales, CA: Fundación para el Pensamiento Crítico.

— (2005). La mini-guía para el pensamiento crítico: Conceptos y herramientas. Tomales, CA: Fundación para el Pensamiento Crítico.

PRIESTLEY, M. (2011). Técnicas y estrategias del pensamiento crítico. México: Trillas.

RUGARCÍA, A. (2005). Los valores y las valoraciones en la educación. México: Trillas.

TOBÓN, S. (2013a). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.

— (2013b). Metodología de gestión curricular: Una perspectiva socioformativa. México: Trillas.

Fuentes electrónicas

CASCÓN, D. (2000). Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico. Colegio Público Juan García Pérez, España. Recuperado el 4 de octubre de 2014, de www.usal.es.inicio/investigacion/jornadas/jornada2

CHACÓN, L. (2009). ¿Cómo promover las habilidades de pensamiento de orden superior en los estudiantes? http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1H310JSCY-MQCR6BRDK/Habilidades%20de%20Pensamiento%20de%20Orden%20Superior.cmap [3 de agosto de 2014].

ENNIS, R. (2004). Critical Thinking: What is it?: Philosophy of education society. www.ed.uiuc.edu/EPS/PES- Yearbook/92_docs/ENNIS.HTM [18 de abril de 2014].

FACIONE, P. (1990). The Delphi Report, Critical Thinking: A statement of Experts Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. California: California Academic Press. https://www.insightassessment.com/ [18 de abril del 2014].

GONZÁLEZ, J.F. (2010). La SEP, urge desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes. http://www.zocalo.com.mx/seccion/articulo/la-sep-urge-desarrollar-el-pensamiento-critico-en-estudiantes [4 de octubre de 2014].

VELÁSQUEZ, M. y FIGUEROA, H. (2010). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de las carreras universitarias de mayor demanda en El Salvador. http://www.utec.edu.sv/media/investigaciones/files/Desarrollo_del_pensamiento_critico_en_estudiantes.pdf [13 de junio de 2014].

Biografia de l'autor/a

Bianca Lucio García, Centro de Estudios de Posgrado Lic. Benito Juárez García

Maestra en Psicopedagogía y Desarrollo Humano por el Centro de Estudios de Posgrado "Lic. Benito Juárez García"; docente frente a grupo en los niveles secundaria, preparatoria y universidad con experiencia en las siguientes asignaturas: Química, Biología, Anatomía y Fisiología, Farmacología, Metodología de la investigación, Seminario de Tesis, Biomecánica, Bioquímica, entre otras. Ex-directora de nivel secundaria en Secundaria particular Colegio Reforma del Sur.

Publicades

2017-10-26

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.