Percepcions sobre l’educació de persones adultes. Anàlisi de la formació, la pràctica docent i el perfil professional
Resum
En els últims anys, l’educació i la formació d’adults ha adquirit un desenvolupament tan gran que cada vegada són més les persones l’activitat professional de les quals gira entorn d’aquest àmbit. No obstant això, en una societat incerta i altament competitiva en què es demanen més activitats formatives, el professorat d’aquesta disciplina segueix sense rebre la formació específica necessària per enfrontar-se a aquesta realitat. Aquest buit formatiu ha estat una de les raons principals que ens han fet voler conèixer, directament des dels seus protagonistes, les percepcions que tenen els professors d’educació de persones adultes (EPA) sobre la seva labor educativa, per així tractar d’identificar-ne un perfil docent. En aquesta investigació, hi van participar 90 ensenyants d’EPA de Galícia (Espanya), i la recollida de dades es va realitzar mitjançant un qüestionari tipus Likert. Els resultats mostren que els docents consideren que l’EPA és poc valorada per la societat, que necessiten més formació específica i que no troben que la seva tasca sigui una professió.Paraules clau
educació d’adults, formació contínua, personal docent, carrera professionalReferències
ARANDÍA, M. (1997). Los educadores de personas adultas y su formación ante un mundo de cambio. En M. J. CABELLO (coord.). Didáctica y Educación de Personas Adultas: Una Propuesta para el Desarrollo Curricular (pp. 131-154). Málaga: Aljibe.
ARBUÉS, M. y TARÍN, L. (2000). Aprender a lo largo de la vida y las nuevas tecnologías. En J. DUART y A. SANGRÁ (eds.). Aprender en la virtualidad (pp. 51-60). Barcelona: Gedisa.
CORREA, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: Vía de profesionalización. Educar, 51(2), 251-275. https://doi.org/10.5565/rev/educar.712
EXPÓSITO, E.; NAVARRO, E.; THOILLIEZ, B. y LÓPEZ, E. (2010). Determinants of child well-being: A perspective from students of education. Comunicación presentada en la European Conference on Educational Research (ECER). Helsinki, 23 a 27 de agosto.
GONZÁLEZ, J.L. (2010). Hacia dónde va la educación de las personas adultas. Edu-Psycho, 2, 29-32.
Ley 1/1990, de 3 de octubre, de ordenación general del sistema educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado (4 octubre 1990), núm. 238, p. 28927-28942.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación (LOE). Boletín Oficial del Estado (4 mayo 2006), núm. 106, p. 17158-17207.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado (10 diciembre 2013), núm. 295, p. 97858-97921.
MARTÍNEZ, R.A. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y la evaluación en los centros docentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
MARZO, A. y FIGUERAS, J. (1990). Educación de adultos: Situación actual y perspectivas. Barcelona: ICE / HORSORI.
MORÓN, J. (2014). Educación y personas mayores. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 107-121. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198871
ROSE, A.; JERIS, L. y SMITH, R. (2005). Is Adult Education a Calling?: Shaping Identity and Practice in Steel Mill Learning Centers. Teachers College Record, Columbia University, 107(6), 1305-1334.
RUMBO, B. (2010). La profesionalización de la educación de personas adultas. Revista Iberoamericana de Educación, 54(4), 1-7.
— (2013). Tensiones y dilemas en la educación de las personas adultas. Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(2), 178-191.
— (2016). Problemas y retos de la educación de las personas adultas. Educar, 52(1), 93-106. https://doi.org/10.5565/rev/educar.707
SÁEZ, J. (1996). La profesionalización de los educadores sociales: Algunas consideraciones introductorias. En J.A. LÓPEZ (coord.). El educador social: Líneas de formación y de actuación (pp. 11-21). Madrid: Guillermo Mirecki.
SAVELLI, S. (2014). Teaching and learning in the society of continuing education and training. Universal Journal of Educational Research, 2(5), 414-420. https://doi.org/10.13189/ujer.2014.020503
SOSA, L. y RIBEIRO, C. (2015). El conocimiento profesional como característica distintiva de profesionalización docente en la formación de profesores. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2, 1-19.
WATKINS, K. y MARSICK, V. (2014). Adult education & human resource development: Overlapping and disparate fields. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, 26(1), 42-54. https://doi.org/10.1002/nha3.20052
ZABALZA, M. (2002). La enseñanza universitaria: El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2017 Marisol Rodríguez Correa, Juan-Carlos Rivadulla-López

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.