El professorat d’educació física i la seva visió sobre els conflictes en una escola multicultural
Resum
Aquest treball mostra les opinions del professorat d’educació física sobre la imatge social d’una escola multicultural quant a conflictivitat, a partir dels seus cinc anys d’experiència laboral en escoles amb més del 50% d’alumnat d’origen estranger. El professorat identifica també quines són les principals situacions conflictives que tenen lloc en les seves sessions i justifica els motius que les originen. Les tècniques per obtenir els resultats han estat l’entrevista semiestructurada i l’observació participant. Per analitzar les dades s’han analitzat els continguts. Després de categoritzar els diferents conflictes identificats a l’aula, el discurs del professorat desmitifica la tradicional imatge conflictiva que s’associa a l’escola multicultural, de la mateixa manera que culpa les característiques de l’entorn social i els problemes socioeconòmics de les famílies com els principals causants d’aquests, més enllà del factor cultural de l’alumnat.Paraules clau
conflictes, educació física, escola multicultural, professorat d’educació físicaReferències
AGUADO, M. T. y ÁLVAREZ, B. (2006). Educación intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. UNED.
ARNAL, J., RINCÓN, D. y LATORRE, A. (1994). Investigación educativa: fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.
AUBERT, A., BIZKARRA, M. y CALVO, J. (2014). Actuaciones educativas de éxito desde la educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 144-148.
BARDIN, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
BESALÚ, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.
BESALÚ, X. y TORT, J. (2009). Escuela y sociedad multicultural: propuestas para trabajar con alumnado extranjero. Alcalá de Guadaira: Mad.
BUSCÀ, F., RUIZ, L. y REKALDE, I. (2014). Tratamiento del conflicto en las comunidades de aprendizaje a través de la educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 156-161.
CAPLOW, T. (1972). La investigación sociológica. Barcelona: Laia.
CAPLLONCH, M., GODALL, T. y LLEIXÀ, T. (2007). «El professorat d’educació física a l’escola multicultural. Percepcions del context i necessitats de formació». Temps d’Educació, 33, 61-74.
CAPLLONCH, M., FIGUERAS, S. y LLEIXÀ, T. (2014). Prevención y resolución de conflictos en educación física: estado de la cuestión. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 149-155.
CEA D’ANCONA, M. Á. y VALLES MARTÍNEZ, M. S. (2010). Evolución del racismo y la xenofobia en España. Informe 2009. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
CHOI, W. y CHEPYATOR-THOMSON, J. R. (2011). Multiculturalism in teaching physical education: a review of U.S. based literature. Journal of Research, 6(2), 14-20.
DAGKAS, S. (2007). Exploring teaching practices in physical education with culturally diverse classes: a cross-cultural study. European Journal of Teaching Education, 30(4), 431-443.
DEUSDAD, B. (2010). La educación intercultural en las ciencias sociales en Cataluña: nuevas propuestas didácticas. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64, 111-120.
FERRER, M. y MARTÍN, A. (2010). ¿Pedimos peras al olmo? Una escuela inclusiva con familias de exclusión social. Aula de Innovación Educativa, 197, 13-16.
GARCÍA FERNÁNDEZ, J. A. y GOENECHEA PERMISÁN, C. (2009). Educación intercultural: análisis de la situación y propuestas de mejora. Barcelona: Wolters Kluwer España.
GIRARD, K. y KOCH, S. J. (1997). Resolución de conflictos en las escuelas: Manual para educadores. Barcelona: Granica.
GOENECHEA, C. (2004). La diversidad cultural en la escuela gallega. Problemáticas y alternativas educativas en comunidades con población inmigrante. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
GIEß-STÜBER, P. (2009). Interculturalidad reflexiva e interacción con lo “extraño” en el deporte y a través del deporte. En: J. DURÁN GONZÁLEZ (ed.). Actividad física, deporte e inmigración. El reto de la interculturalidad (pp. 95-112). Madrid: Dirección General de Deportes de la Comunidad de Madrid.
GIL MADRONA, P. y PASTOR VICEDO, J. C. (2003). Actitudes multiculturales exteriorizadas en educación física: el estudio de un caso y la educación emocional como respuesta. Revista Complutense de Educación, 14(1), 133-158.
HEINEMANN, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte (1ª ed.). Barcelona: Paidotribo.
HERNÁNDEZ, M. y BUSCÀ, F. (2016). Cómo se previenen y resuelven los conflictos en una clase de educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 51, 61-66.
LEIVA, J. J. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva. Revista Docencia e Investigación, 20, 149-182.
LÓPEZ PASTOR, V. M. (2012). Didáctica de la educación física, desigualdad y transformación social». Estudios Pedagógicos, 38 (n.º especial), 155-176.
LÓPEZ PASTOR, V. M., PÉREZ PUEYO, Á. y MONJAS AGUADO, R. (2007). La atención a la diversidad en el área de educación física. La integración del alumnado con necesidades educativas específicas, especialmente el alumnado inmigrante y de minorías étnicas. EFdeportes, 106. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd106/la-atencion-a-la-diversidad-en-educacion-fisica.htm [Consultado el 21/07/2010].
LLAMAS, J. (2003). Orientaciones para afrontar y educar en el conflicto desde la educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 13, 51-62.
LLEVOT, N. y GARRETA, J. (2003). El espejismo intercultural: la escuela de Cataluña ante la diversidad cultural. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
MACAZAGA, A. M., REKALDE, I. y VIZCARRA, M. T. (2013). ¿Cómo encauzar la agresividad? Una propuesta de intervención a través de juegos y deportes. Revista Española de Pedagogía, 255, 263-276.
MARTÍNEZ ÁLVAREZ, L. y GARCÍA MONJE, A. (2002). Reflexionar sobre el género desde escenas de práctica escolar. Apunts. Educación Física y Deportes, 69, 118-123.
MASSOT, M. I., DORIO, I. y SABARIEGO, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. BISQUERRA (ed.). Metodología de investigación educativa (pp. 329-366). Madrid: La Muralla.
McKERNAN, J. (1999). Investigación-acción y currículum: métodos y recursos para profesionales reflexivos. Madrid: Morata.
MOLINA, F. (2005). Nuevos conflictos sociales y su presencia educativa. Análisis sociológico y reflexiones para la intervención. Cultura y Educación, 17(3), 213-223.
MOLINER MIRAVET, L. y MOLINER GARCÍA, O. (2010). Percepciones del profesorado sobre la diversidad. Estudio de un caso. Revista de Educación Inclusiva, 3(3), 23-33.
MORENO, J. A., CERVELLÓ, E., MARTÍNEZ, C. y ALONSO, N. (2007). Los comportamientos de disciplina e indisciplina en educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 44, 167-190.
OLIVER, M. C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad: dilemas del profesorado. Barcelona: Octaedro.
ORTÍ, J. (2003). La resolución de conflictos en la educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 13, 40-50.
— (2005). La educación física y el juego en la integración del alumnado inmigrante. Aula de Innovación Educativa [versión electrónica], 140.
ORTIZ, M. (2008). Inmigración en las aulas: percepciones prejuiciosas de los docentes. Papers, 87, 253-268. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v87n0.805
PALOMERO, P. (2006). Inmigración y educación en la ciudad de Zaragoza: análisis de la realidad y propuestas para una escuela intercultural. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 91-111.
PATTON, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. ThousandOaks, CA: Sage.
PRAT, M. (2010). Deporte y ciudadanía. En J. M. PUIG (ed.). Entre otros. Compartir la educación para la ciudadanía (pp. 149-164). Barcelona: ICE-Horsori.
REPPETO, E., PENA, M., MUDARRA, M. J. y URIBARRI, M. (2007). Guidance in the area of socio-emotional competencies for secondary students in multicultural contexts. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(5), 159-178.
SORIANO, E. (2009). La formación del profesorado para construir una nueva sociedad. En E. SORIANO AYALA (ed.). Vivir entre culturas: una nueva sociedad (pp. 53-83). Madrid: La Muralla.
SOS RACISME CATALUNYA. (2010). L’estat del racisme a Catalunya 2010. Recuperado de http://www.sosracisme.org/wp-content/uploads/2011/04/Estat-del-Racisme-a-Catalunya-2010.pdf [Consultado el 18/03/2012].
VALIENTE, Ò. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06). Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-23.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2019 Gonzalo Flores Aguilar, Maria Prat Grau, Susanna Soler Prat
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.