Physical education teachers’ vision of conflicts in a multicultural school
Abstract
This paper examines the opinions of physical education teachers regarding the social image of a multicultural school in terms of level of conflict. The teachers, who have more than five years of experience in primary schools with over 50% of foreign students, identify the conflicts that occur in the classroom and justify the main causes for them. The results were obtained using semi-structured interviews and non-participant observation, as well as data content analysis. After categorizing the different conflicts identified in the classroom, the teachers’ discourse demystifies the traditional image of a conflictive, multicultural school, and blames the characteristics of the social environment and the socioeconomic problems of families as the main cause for these conflicts rather than the cultural factors pertaining to the students themselves.Keywords
conflicts, physical education, multicultural school, physical education teacherReferences
AGUADO, M. T. y ÁLVAREZ, B. (2006). Educación intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. UNED.
ARNAL, J., RINCÓN, D. y LATORRE, A. (1994). Investigación educativa: fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.
AUBERT, A., BIZKARRA, M. y CALVO, J. (2014). Actuaciones educativas de éxito desde la educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 144-148.
BARDIN, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
BESALÚ, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.
BESALÚ, X. y TORT, J. (2009). Escuela y sociedad multicultural: propuestas para trabajar con alumnado extranjero. Alcalá de Guadaira: Mad.
BUSCÀ, F., RUIZ, L. y REKALDE, I. (2014). Tratamiento del conflicto en las comunidades de aprendizaje a través de la educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 156-161.
CAPLOW, T. (1972). La investigación sociológica. Barcelona: Laia.
CAPLLONCH, M., GODALL, T. y LLEIXÀ, T. (2007). «El professorat d’educació física a l’escola multicultural. Percepcions del context i necessitats de formació». Temps d’Educació, 33, 61-74.
CAPLLONCH, M., FIGUERAS, S. y LLEIXÀ, T. (2014). Prevención y resolución de conflictos en educación física: estado de la cuestión. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 149-155.
CEA D’ANCONA, M. Á. y VALLES MARTÍNEZ, M. S. (2010). Evolución del racismo y la xenofobia en España. Informe 2009. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
CHOI, W. y CHEPYATOR-THOMSON, J. R. (2011). Multiculturalism in teaching physical education: a review of U.S. based literature. Journal of Research, 6(2), 14-20.
DAGKAS, S. (2007). Exploring teaching practices in physical education with culturally diverse classes: a cross-cultural study. European Journal of Teaching Education, 30(4), 431-443.
DEUSDAD, B. (2010). La educación intercultural en las ciencias sociales en Cataluña: nuevas propuestas didácticas. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 64, 111-120.
FERRER, M. y MARTÍN, A. (2010). ¿Pedimos peras al olmo? Una escuela inclusiva con familias de exclusión social. Aula de Innovación Educativa, 197, 13-16.
GARCÍA FERNÁNDEZ, J. A. y GOENECHEA PERMISÁN, C. (2009). Educación intercultural: análisis de la situación y propuestas de mejora. Barcelona: Wolters Kluwer España.
GIRARD, K. y KOCH, S. J. (1997). Resolución de conflictos en las escuelas: Manual para educadores. Barcelona: Granica.
GOENECHEA, C. (2004). La diversidad cultural en la escuela gallega. Problemáticas y alternativas educativas en comunidades con población inmigrante. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
GIEß-STÜBER, P. (2009). Interculturalidad reflexiva e interacción con lo “extraño” en el deporte y a través del deporte. En: J. DURÁN GONZÁLEZ (ed.). Actividad física, deporte e inmigración. El reto de la interculturalidad (pp. 95-112). Madrid: Dirección General de Deportes de la Comunidad de Madrid.
GIL MADRONA, P. y PASTOR VICEDO, J. C. (2003). Actitudes multiculturales exteriorizadas en educación física: el estudio de un caso y la educación emocional como respuesta. Revista Complutense de Educación, 14(1), 133-158.
HEINEMANN, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte (1ª ed.). Barcelona: Paidotribo.
HERNÁNDEZ, M. y BUSCÀ, F. (2016). Cómo se previenen y resuelven los conflictos en una clase de educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 51, 61-66.
LEIVA, J. J. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva. Revista Docencia e Investigación, 20, 149-182.
LÓPEZ PASTOR, V. M. (2012). Didáctica de la educación física, desigualdad y transformación social». Estudios Pedagógicos, 38 (n.º especial), 155-176.
LÓPEZ PASTOR, V. M., PÉREZ PUEYO, Á. y MONJAS AGUADO, R. (2007). La atención a la diversidad en el área de educación física. La integración del alumnado con necesidades educativas específicas, especialmente el alumnado inmigrante y de minorías étnicas. EFdeportes, 106. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd106/la-atencion-a-la-diversidad-en-educacion-fisica.htm [Consultado el 21/07/2010].
LLAMAS, J. (2003). Orientaciones para afrontar y educar en el conflicto desde la educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 13, 51-62.
LLEVOT, N. y GARRETA, J. (2003). El espejismo intercultural: la escuela de Cataluña ante la diversidad cultural. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
MACAZAGA, A. M., REKALDE, I. y VIZCARRA, M. T. (2013). ¿Cómo encauzar la agresividad? Una propuesta de intervención a través de juegos y deportes. Revista Española de Pedagogía, 255, 263-276.
MARTÍNEZ ÁLVAREZ, L. y GARCÍA MONJE, A. (2002). Reflexionar sobre el género desde escenas de práctica escolar. Apunts. Educación Física y Deportes, 69, 118-123.
MASSOT, M. I., DORIO, I. y SABARIEGO, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. BISQUERRA (ed.). Metodología de investigación educativa (pp. 329-366). Madrid: La Muralla.
McKERNAN, J. (1999). Investigación-acción y currículum: métodos y recursos para profesionales reflexivos. Madrid: Morata.
MOLINA, F. (2005). Nuevos conflictos sociales y su presencia educativa. Análisis sociológico y reflexiones para la intervención. Cultura y Educación, 17(3), 213-223.
MOLINER MIRAVET, L. y MOLINER GARCÍA, O. (2010). Percepciones del profesorado sobre la diversidad. Estudio de un caso. Revista de Educación Inclusiva, 3(3), 23-33.
MORENO, J. A., CERVELLÓ, E., MARTÍNEZ, C. y ALONSO, N. (2007). Los comportamientos de disciplina e indisciplina en educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 44, 167-190.
OLIVER, M. C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad: dilemas del profesorado. Barcelona: Octaedro.
ORTÍ, J. (2003). La resolución de conflictos en la educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 13, 40-50.
— (2005). La educación física y el juego en la integración del alumnado inmigrante. Aula de Innovación Educativa [versión electrónica], 140.
ORTIZ, M. (2008). Inmigración en las aulas: percepciones prejuiciosas de los docentes. Papers, 87, 253-268. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v87n0.805
PALOMERO, P. (2006). Inmigración y educación en la ciudad de Zaragoza: análisis de la realidad y propuestas para una escuela intercultural. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 91-111.
PATTON, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. ThousandOaks, CA: Sage.
PRAT, M. (2010). Deporte y ciudadanía. En J. M. PUIG (ed.). Entre otros. Compartir la educación para la ciudadanía (pp. 149-164). Barcelona: ICE-Horsori.
REPPETO, E., PENA, M., MUDARRA, M. J. y URIBARRI, M. (2007). Guidance in the area of socio-emotional competencies for secondary students in multicultural contexts. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(5), 159-178.
SORIANO, E. (2009). La formación del profesorado para construir una nueva sociedad. En E. SORIANO AYALA (ed.). Vivir entre culturas: una nueva sociedad (pp. 53-83). Madrid: La Muralla.
SOS RACISME CATALUNYA. (2010). L’estat del racisme a Catalunya 2010. Recuperado de http://www.sosracisme.org/wp-content/uploads/2011/04/Estat-del-Racisme-a-Catalunya-2010.pdf [Consultado el 18/03/2012].
VALIENTE, Ò. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06). Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-23.
Published
Downloads
Copyright (c) 2019 Gonzalo Flores Aguilar, Maria Prat Grau, Susanna Soler Prat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.