L’educació per al desenvolupament i els drets de la infància: el paper de les agències internacionals i l’impacte de la formació en la transformació dels contextos

Autors/ores

Resum

L’objectiu de l’article és descriure el paper de les agències internacionals en l’educació per al desenvolupament des d’un enfocament de drets de la infància. Considerant una de les principals fites l’aprovació el 1989 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant i establint el benestar infantil com a base per a l’assoliment de l’Agenda 2030, s’hi detalla una experiència d’èxit, com és el cas del Programa Ciutats Amigues de la Infància d’UNICEF-Comitè Espanyol, i l’avaluació d’impacte del Programa de Formació de Postgrau en Drets i Polítiques Municipals d’Infància. Els resultats posen de manifest que la formació millora l’estabilitat laboral, les competències professionals i el desenvolupament d’iniciatives integrals d’infància, però també que no té un efecte tan positiu en el reconeixement que les organitzacions atorguen als professionals. Es conclou sobre la importància de la formació com una eina potent en la transformació dels contextos socioeducatius.

Paraules clau

benestar infantil, avaluació d’impacte, índex de desenvolupament humà, formació en drets d’infància

Referències

BIENCINTO, C. y CARBALLO, R. (2004). Revisión de modelos de evaluación del impacto de la formación en el ámbito sanitario: De lo general a lo específico. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 10(2), 101-116. https://doi.org/10.7203/relieve.10.2.4324

CONGD (2005). Educación para el Desarrollo: Una estrategia de cooperación imprescindible. Madrid: CONGD.

CORNIA, A. y JOLLY, R. (1987). Ajuste con rostro humano. Madrid: UNICEF / Siglo XXI.

FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS, A. (2018). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410. https://doi.org/10.5565/rev/educar.799

FONTAINE, S. (1995). Education for Development: A teacher´s resource for global learning. Nueva York: UNICEF-Hodder & Stoughton.

GARCÍA PÉREZ, R.; LÓPEZ CATALÁN, L. y MARTÍNEZ GIMENO, A. (2020). Defending children’s rights at the local level: An innovative practice in the formation of leaders in favor of children. Revista IJERI, 13. En prensa. Fecha de aprobación 21 de enero de 2019.

KIRKPATRICK, D.L. (1959). Evaluating Training Programs. San Francisco: Berrett Koehler.

KIRKPATRICK, D.L. (1996). Great ideas revisited. Training and Development, 50(1), 54- 65.

KIRKPATRICK, D.L. (1999). Evaluación de acciones formativas: Los cuatro niveles. Barcelona: Gestión 2000.

MINISTERIO DE ASUNTOS EXTERIORES Y DE COOPERACIÓN (2007). Estrategia de la Educación para el Desarrollo de la Cooperación Española. Madrid: Secretaría de Estado de Cooperación Internacional. Recuperado de http://intercoonecta.aecid.es/Documentos%20de%20la%20comunidad/Estrategia_Educación%20para%20Desarrollo.pdf

PINEDA, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133. https://doi.org/10.5565/rev/educar.253

PNUD (1990). Desarrollo humano: Informe 1990. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

RAMOS, F.; MEIZOSO, M.C. y GUERRA, R.M. (2016). Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 114-124.

SEN, A. (2000). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Planeta.

STOLL, L. y RAMIL, X. (2014). Metodología para el desarrollo de estudios de caso. Madrid: UPM.

TEJADA, J. y FERRÁNDEZ, E. (2007). La evaluación del impacto de la formación como estrategia de mejora en las organizaciones. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/167

UNGD HUMAN RIGHTS WORKING GROUP (2003). The human rigths based approach to development cooperation towards a common understanding among. Nueva York: United Nations.

UNICEF (1978). Educación para el Desarrollo. Madrid: UNICEF-ANELE.

UNICEF (1987). Ajuste con rostro humano. Nueva York: UNICEF.

UNICEF (1996a). Informe de la Junta Ejecutiva del Fondo de Naciones Unidas para la Infancia: Documentos Oficiales. Suplemento n.º 12. Madrid: Consejo Económico y Social. Recuperado de https://www.unicef.org/about/execboard/files/1996-12_Rev.1_Report-ODS-Spanish.pdf

UNICEF (1996b). Manual para charlas en las escuelas. Madrid: UCE.

UNICEF (2007). Un mundo apropiado para nosotros. UNICEF NY noviembre de 2007. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/publications/index_42122.html

UNICEF (2010). Progreso para la infancia: Lograr los ODM con equidad. Nueva York: UNICEF.

UNICEF (2017). Construir el futuro: Los niños y los objetivos de desarrollo sostenible en los países ricos. Innocentti Report Card n.º 14. Florencia: Innocentti Research Center. Recuperado de https://www.unicef-irc.org/publications/892-construir-el-futuro-los-ni%C3%B1os-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-en-los-pa%C3%ADses.html

UNICEF (2018a). Participación infantil en los centros escolares. Madrid: UCE.

UNICEF (2018b). UNICEF Child Friendly Cities and Communities: Hadnbook. Recuperado de https://www.unicef.org/eap/sites/unicef.org.eap/files/2018-04/unicef-child-friendly-cities-and-communities-handbook.pdf

WADE, P. (1994). Measuring the Impact of Training. Londres: Kogan Page.

Biografies de l'autor/a

M.ª Ángeles Espinosa Bayal, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Titular de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Facultad de Psicología.

Directora del Instituto Universitario de Necesidades y Derechos de la Infancia y la Adolescencia (IUNDIA)

Almudena Martínez Gimeno, Universidad Pablo de Olavide

Profesora Ayudante Doctora.

Facultad de Ciencias Sociales.

Departamento de Educación y Psicología Social.

Área Didáctica.

Ricardo García Pérez, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Colaborador Honorario

Facultad de Ciencias Sociales.

Dpto. Educación y Psicología Social.

Área Teoría e Historia de la Educación.

Publicades

2020-07-20

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.