Education for development and children’s rights: The role of international agencies and the impact of training on the transformation of contexts

Authors

Abstract

The aim of the article is to examine the role of international agencies in education for development from the perspective of children’s rights. We consider the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child in 1989 as one of the main milestones and child welfare as a cornerstone to achieve the 2030 Agenda. The successful experience of the UNICEF Child Friendly Cities Initiative of the Spanish Committee and the impact of the Master’s Degree in Municipal Rights and Policies for Children are described. The results show that training improves job stability, professional skills and the development of comprehensive childhood initiatives, but does not have such a positive effect on organizations’ recognition of professionals. It is concluded that education is a powerful tool for the transformation of socioeducational contexts.

Keywords

child welfare, impact evaluation, human development index, children’s rights training

References

BIENCINTO, C. y CARBALLO, R. (2004). Revisión de modelos de evaluación del impacto de la formación en el ámbito sanitario: De lo general a lo específico. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 10(2), 101-116. https://doi.org/10.7203/relieve.10.2.4324

CONGD (2005). Educación para el Desarrollo: Una estrategia de cooperación imprescindible. Madrid: CONGD.

CORNIA, A. y JOLLY, R. (1987). Ajuste con rostro humano. Madrid: UNICEF / Siglo XXI.

FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS, A. (2018). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410. https://doi.org/10.5565/rev/educar.799

FONTAINE, S. (1995). Education for Development: A teacher´s resource for global learning. Nueva York: UNICEF-Hodder & Stoughton.

GARCÍA PÉREZ, R.; LÓPEZ CATALÁN, L. y MARTÍNEZ GIMENO, A. (2020). Defending children’s rights at the local level: An innovative practice in the formation of leaders in favor of children. Revista IJERI, 13. En prensa. Fecha de aprobación 21 de enero de 2019.

KIRKPATRICK, D.L. (1959). Evaluating Training Programs. San Francisco: Berrett Koehler.

KIRKPATRICK, D.L. (1996). Great ideas revisited. Training and Development, 50(1), 54- 65.

KIRKPATRICK, D.L. (1999). Evaluación de acciones formativas: Los cuatro niveles. Barcelona: Gestión 2000.

MINISTERIO DE ASUNTOS EXTERIORES Y DE COOPERACIÓN (2007). Estrategia de la Educación para el Desarrollo de la Cooperación Española. Madrid: Secretaría de Estado de Cooperación Internacional. Recuperado de http://intercoonecta.aecid.es/Documentos%20de%20la%20comunidad/Estrategia_Educación%20para%20Desarrollo.pdf

PINEDA, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133. https://doi.org/10.5565/rev/educar.253

PNUD (1990). Desarrollo humano: Informe 1990. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

RAMOS, F.; MEIZOSO, M.C. y GUERRA, R.M. (2016). Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Revista Universidad y Sociedad, 8(2), 114-124.

SEN, A. (2000). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Planeta.

STOLL, L. y RAMIL, X. (2014). Metodología para el desarrollo de estudios de caso. Madrid: UPM.

TEJADA, J. y FERRÁNDEZ, E. (2007). La evaluación del impacto de la formación como estrategia de mejora en las organizaciones. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/167

UNGD HUMAN RIGHTS WORKING GROUP (2003). The human rigths based approach to development cooperation towards a common understanding among. Nueva York: United Nations.

UNICEF (1978). Educación para el Desarrollo. Madrid: UNICEF-ANELE.

UNICEF (1987). Ajuste con rostro humano. Nueva York: UNICEF.

UNICEF (1996a). Informe de la Junta Ejecutiva del Fondo de Naciones Unidas para la Infancia: Documentos Oficiales. Suplemento n.º 12. Madrid: Consejo Económico y Social. Recuperado de https://www.unicef.org/about/execboard/files/1996-12_Rev.1_Report-ODS-Spanish.pdf

UNICEF (1996b). Manual para charlas en las escuelas. Madrid: UCE.

UNICEF (2007). Un mundo apropiado para nosotros. UNICEF NY noviembre de 2007. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/publications/index_42122.html

UNICEF (2010). Progreso para la infancia: Lograr los ODM con equidad. Nueva York: UNICEF.

UNICEF (2017). Construir el futuro: Los niños y los objetivos de desarrollo sostenible en los países ricos. Innocentti Report Card n.º 14. Florencia: Innocentti Research Center. Recuperado de https://www.unicef-irc.org/publications/892-construir-el-futuro-los-ni%C3%B1os-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-en-los-pa%C3%ADses.html

UNICEF (2018a). Participación infantil en los centros escolares. Madrid: UCE.

UNICEF (2018b). UNICEF Child Friendly Cities and Communities: Hadnbook. Recuperado de https://www.unicef.org/eap/sites/unicef.org.eap/files/2018-04/unicef-child-friendly-cities-and-communities-handbook.pdf

WADE, P. (1994). Measuring the Impact of Training. Londres: Kogan Page.

Author Biographies

M.ª Ángeles Espinosa Bayal, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Titular de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Facultad de Psicología.

Directora del Instituto Universitario de Necesidades y Derechos de la Infancia y la Adolescencia (IUNDIA)

Almudena Martínez Gimeno, Universidad Pablo de Olavide

Profesora Ayudante Doctora.

Facultad de Ciencias Sociales.

Departamento de Educación y Psicología Social.

Área Didáctica.

Ricardo García Pérez, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Colaborador Honorario

Facultad de Ciencias Sociales.

Dpto. Educación y Psicología Social.

Área Teoría e Historia de la Educación.

Published

2020-07-20

Downloads

Download data is not yet available.