Les intersexualitats en l’educació afectiva i sexual: anàlisi sobre la presència i el tractament

Autors/ores

  • Alejandro Granero Andújar Universidad de Huelva
  • Teresa García Gómez Universidad de Almería

Resum

El present treball pretén conèixer en profunditat el grau de presència de les intersexualitats i el tractament rebut en l’educació afectiva i sexual, tenint en compte que aquesta és una realitat educativa escassament explorada. Per això hem realitzat un estudi de cas col·lectiu en dos instituts d’educació secundària obligatòria d’Almeria. Les tècniques de recollida de dades emprades han estat l’observació no participant, l’entrevista semiestructurada en profunditat i l’anàlisi documental. Les dades obtingudes s’han analitzat mitjançant la tècnica de la codificació. Els resultats constaten que les intersexualitats constitueixen una realitat pràcticament desconeguda i oblidada en els contextos educatius estudiats, tant per l’omissió com per la superficialitat amb què són tractades, i que s’hi reprodueixen valors excloents i discriminatoris, com ara el binarisme i la monosexualitat, que han estat interioritzats per l’alumnat participant, qui ha manifestat actituds excloents i no igualitàries. Concloem que cal tractar de manera transversal i profunda les intersexualitats en el món acadèmic, per tal de no reproduir valors discriminatoris i treballar per incloure-hi la diversitat de corporalitats existents. Així mateix, considerem fonamental potenciar el debat sobre la normativitat imperant i que això permeti qüestionar les concepcions binàries i monosexistes en les pràctiques docents.

Paraules clau

currículum ocult, diversitat corporal, educació secundària, educació afectiva i sexual, intersexualitat

Referències

AGUIRRE GARCÍA-CARPINTERO, A. y DOMÉNECH VIDAL, A. (2018). Historias que transforman: Narrativas en el aula. Revista Educar, 54(1), 123-143. https://doi.org/10.5565/rev/educar.916

ALMEIDA, J.; JOHNSON, R.M.; CORLISS, H.L.; MOLNAR, B.E. y AZRAEL, D. (2009). Emotional distress among LGBT youth: The influence of perceived discrimination based on sexual orientation. Journal of Youth and Adolescence, 38(7), 1001-1014. https://doi.org/10.1007/s10964-009-9397-9

BAEZ, J. y CERRO, C.G. del (2012). Las voces juveniles en la construcción curricular: Los géneros en las disciplinas escolares. Ponencia presentada en el VI Congresso de Estudos Sobre a Diversidade Sexual e de Gênero da ABEH. Salvador de Bahía (Brasil), del 1 al 3 de agosto.

BUTLER, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

CHASE, C. (2005). Hermafroditas con actitud: Cartografiando la emergencia del activismo político intersexual. En C. ROMERO BACHILLER, S. GARCÍA DAUDER y C. BARGUEIRAS MARTÍNEZ (eds.). El eje del mal es heterosexual (pp. 87-108). Madrid: Traficantes de Sueños.

CISTERNA CABRERA, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. Recuperado de <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29900107>.

COLLER, X. (2000). Estudio de casos. Madrid: Servicio de Publicaciones del Centro Superior de Investigaciones Sociológicas (CSIC).

EFE (10 de septiembre de 2016). Las alarmantes tasas de suicidio LGBTI en España: Casi 50 jóvenes se quitan la vida cada año y 950 lo intentan. La Sexta. Recuperado de https://www.lasexta.com/noticias/sociedad/alarmantes-tasas-suicidio-lgbti-espana-casi-jovenes-quitan-vida-cada-ano-950-intentan_2016091057d420120cf2d961f2d443fd.html

ESCOBAR, A.L. (2013). El respeto por la diversidad sexual y de género en la Institución Educativa la Gabriela en Bello Antioquia. Trabajo de fin de grado. Recuperado de http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/522/Arturo%20Leon%20Escobar%20Cordoba.pdf?sequence=1

ESPAÑA, C. (2015). Diversidad sexual en la educación primaria: Actitudes y análisis de recursos. Trabajo de fin de grado. Recuperado de http://hdl.handle.net/10902/6868

ESPELAGE, D.L.; ARAGON, S.R. y BIRKERTT, M. (2008). Homophobic teasing, psychological outcomes, and sexual orientation among high school students: What influence do parents and schools have? School Psychology Review, 37(2), 202-216. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02796015.2008.12087894

FAUSTO-STERLING, A. (1993). The five sexes: Why male and female are not enough. The Sciences, 33(2), 20-24. https://doi.org/10.1002/j.2326-1951.1993.tb03081.x

FAUSTO-STERLING, A. (2006). Cuerpos sexuados. Barcelona: Melusina.

FOUCAULT, M. (1980). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.

GARCÍA LÓPEZ, D.J. (2015). Sobre el derecho de los hermafroditas. Barcelona: Melusina.

GOLDSCHMIDT, R. (1917). Intersexuality and the endocrine aspect of sex. Endocrinology, 1(4), 433-456. https://doi.org/10.1210/endo-1-4-433

GUBA, E. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. GIMENO y A.I. PÉREZ (coords.). La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.

HARRIS, A. y FARRINGTON, D. (2014). ‘It gets narrower’: Creative strategies for re-broadening queer peer education. Sex Education, 14(2), 144-158. https://doi.org/10.1080/14681811.2013.854203

HERNÁNDEZ GUANCHE, V. (2009). Intersexualidad y prácticas científicas: ¿Ciencia o ficción? RIPS, 8(1), 89-102. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=38011446008

JACKSON, J. (2009). ‘Dangerous presumptions’: How single-sex schooling reifies false notions of sex, gender, and sexuality. Gender and Education, 22(2), 227-238. https://doi.org/10.1080/09540250903359452

JONES, T.; GRAY, E. y HARRIS, A. (2014). GLBTIQ teachers in Australian education policy: Protections, suspicions, and restrictions. Sex Education, 14(3), 338-353. https://doi.org/10.1080/14681811.2014.901908

JONES, T.M. y HILLIER, L. (2012). Sexuality education school policy for Australian GLBTIQ students. Sex Education, 12(4), 437-454. https://doi.org/10.1080/14681811.2012.677211

JONES, T.M. y HILLIER, L. (2013). Comparing Trans-Spectrum and Same-sex-Attracted Youth in Australia: Increased Risks, Increased Activisms. Journal of LGBT Youth, 10(4), 287-307. https://doi.org/10.1080/19361653.2013.825197

JONES, T.; SMITH, E.; WARD, R.; DIXON, J.; HILLIER, L. y MITCHELL, A. (2016). School experiences of transgender and gender diverse students in Australia. Sex Education, 16(2), 156-171. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1080678

LUKE, M.; GOODRICH, K.M. y SCARBOROUGH, J.L. (2011). Integration of the K-12 LGBTQI student population in school counselor education curricula: The current state of affairs. Journal of LGBT Issues in Counseling, 5(2), 80-101. https://doi.org/10.1080/15538605.2011.574530

MEYER, I. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129, 674-697. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674

NIETO, J.A. (2003). La intersexualidad y los límites del modelo «dos sexos/dos géneros». En O. GUASCH y O. VIÑUALES (eds.). Sexualidades: Diversidad y control social (pp. 69-104). Barcelona: Edicions Bellaterra.

ORGANISATION INTERSEX INTERNATIONAL AUSTRALIA (2012). Intersex for allies. Recuperado de https://oii.org.au/allies/

PARRA ABAÚNZA, N. (2018). Colección de guías sobre derechos sexuales y reproductivos de las mujeres jóvenes: Sexualidad. Cuerpos, identidades y orientaciones. Islas Canarias: Instituto Canario de Igualdad del Gobierno de Canarias. Recuperado de http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/bmarsanf/files/2018/11/guia-4-sobre-derechos-sexuales-y-reproductivos-en-mujeres-jovenes.pdf

PERKINS, C. (2012). How Schools Principals Understand and Respond to Homophobia: A Study of One B.C. Public School District Using Ethnodrama. Tesis doctoral. Vancouver (Canadá). University of British Columbia. Recuperado de https://open.library.ubc.ca/media/download/pdf/24/1.0073260/5

PLATERO MÉNDEZ, R.L. (2014). Trans*exualidades: Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Barcelona: Edicions Bellaterra.

POTGIETER, C. y REYGAN, F.C. (2012). Lesbian, gay and bisexual citizenship: A case study as represented in a sample of South African Life Orientation textbooks. Perspectives in Education, 30(4), 39-51. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317719489_Lesbian_gay_and_bisexual_citizenship_A_case_study_as_represented_in_a_sample_of_South_African_Life_Orientation_textbooks

SANDÍN ESTEBAN, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

SAX, L. (2002). How common is Intersex?: A response to Anne Fausto-Sterling. Journal of Sex Research, 39(3), 174-178. https://doi.org/10.1080/00224490209552139

SIMONS, H. (2011). Estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.

STAKE, R.E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata

TAYLOR, S. y BODGAN, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

VEGA, S.; CRAWFORD, H.G. y VAN PELT, J.L. (2012). Safe schools for LGBTQI students: How do teachers view their role in promoting safe schools? Equity & Excellence in Education, 45(2), 250-260. https://doi.org/10.1080/10665684.2012.671095

Biografies de l'autor/a

Alejandro Granero Andújar, Universidad de Huelva

Profesor del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte (Universidad de Huelva)

Teresa García Gómez, Universidad de Almería

Profesora Titular del Departamento de Ciencias de la Educación

Publicades

2020-07-20

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.