Entre la part curricular i la part personal: la importància de les transicions educatives en la vida de l’alumnat immigrant per a una educació inclusiva real

Autors/ores

  • Susana Fernández-Larragueta Universidad de Almería
  • Monia Rodorigo Universidad de Almería
  • Marie-Noëlle Lázaro Universidad de Almería

Resum

Transitar pel sistema educatiu té a veure amb múltiples variables que s’amplifiquen en el cas de l’alumnat immigrant, que ha de fer front a situacions que, de vegades, el porten a «nedar entre cultures». Coneixedores d’aquesta realitat, hem portat a terme una investigació amb l’objecte de conèixer i analitzar els factors personals i curriculars rellevants que intervenen en el trànsit d’adolescents immigrants pel nostre sistema educatiu. L’hem fet mitjançant un estudi multicàs, integrat per sis estudis de casos instrumentals, els instruments de recollida d’informació dels quals han estat l’observació participant i les entrevistes en profunditat amb l’alumnat, els familiars i els docents. La discussió de les dades s’ha produït al voltant de quatre punts: a) l’evident dificultat d’integració cultural després del procés de migració; b) els problemes en l’adaptació al sistema educatiu; c) les distorsions que implica la repetició de curs en la identitat de pertinença a un grup aula, i d) la forta incidència que exerceix la cultura professional en la inclusió i/o l’adaptació.

Paraules clau

transicions educatives, immigrants, inclusió, pràctiques pedagògiques

Referències

AZORÍN-ABELLÁN, C. (2019). Las transiciones educativas y su influencia en el alumnado. Edetania, 55, 223-248.

<https://doi.org/10.46583/edetania_2019.55.444>

BALLAM, N.; PERRY, B. y GARPELIN, A. (2017). International Perspectives on the Pedagogies of Educational Transitions. En N. BALLAM, B. PERRY y A. GARPELIN (eds.). Pedagogies of Educational Transitions: International Perspectives on Early Childhood Education and Development (pp. 1-12). Cham: Springer.

BESALÚ COSTA, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.

CALVO-BUEZAS, T. (2003). La escuela ante la inmigración y el racismo: Orientaciones de educación intercultural. Madrid: Popular.

CALVO, A. y MANTECA, F. (2016). Barreras y ayudas percibidas por los estudiantes en la transición entre la educación primaria y secundaria. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 49-64.

<http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.1.003>

CANO-HILA, A.; SÁNCHEZ-MARTÍ, A. y MASSOT-LAFÓN, M.I. (2016). Factores de riesgo y protección de las trayectorias académicas: Voces y miradas del alumnado inmigrante en el contexto del área metropolitana de Barcelona, España. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1371-1387.

<http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.14233290415>

CAPARRÓS-MARTÍN, E. (2014). Dos estudios de caso sobre la experiencia escolar de alumnas inmigradas: Un deseo de aprender que se abre. Almería: Universidad de Almería. Tesis doctoral.

CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

CEBREIRO, B. y FERNÁNDEZ, M.C. (2004). Estudio de casos. En F. SALVADOR, R.J.L. RODRÍGUEZ y A. BOLÍVAR (eds.). Diccionario enciclopédico de didáctica. Málaga: Aljibe.

DEWEY, J. (1998). Democracia y educación. Madrid: Morata.

EISNER, E. (1998). El ojo ilustrado: Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.

FABUEL, V. (2015). Una reflexión sobre las transiciones educativas: De primaria a secundaria ¿traspaso o acompañamiento? Edetania, 48, 159-183.

FAGUNDES, C. y SARAIVA, M. (2019). La transición de la enseñanza primaria a la enseñanza secundaria: Un estudio exploratorio en Brasil. Educar, 55(2), 381-399.

<https://doi.org/10.5565/rev/educar.1021>

FERNÁNDEZ-SIERRA, J. (2017). Alumnado inmigrante en la ESO: Vulnerabilidad pedagógica del sistema educativo. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 20(1), 121-140.

<https://doi.org/10.5944/educxx1.17494>

FERNÁNDEZ-SIERRA, J. y CINTAS-VIZCAÍNO, J.A. (2013). Formar para la interculturalidad. En J. FERNÁNDEZ-SIERRA (coord.). Transitar la cultura: Niños y niñas inmigrantes en la educación obligatoria. Estudios de caso, multicaso (pp. 79-95). Málaga: Aljibe.

FERNÁNDEZ-SIERRA, J. y FERNÁNDEZ-LARRAGUETA, S. (2013). Investigar las transiciones académico-culturales: Estudio de caso, multicaso. En J. FERNÁNDEZ-SIERRA (coord.). Transitar la cultura: Niños y niñas inmigrantes en la educación obligatoria. Estudios de caso, multicaso (pp. 15-30). Málaga: Aljibe.

FERNÁNDEZ-SIERRA, J. y SANTOS-BOCERO, G. (2014). Orientar las transiciones del alumnado inmigrante: Más que un reto multiprofesional. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(2), 8-22.

<https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.2.2014.13517>

FLORES, R. y GÓMEZ, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1), 1-21.

GARCÍA-GRACIA, M. y SÁNCHEZ GELABERT, A. (2020). La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias: Itinerarios y subjetividad de la experiencia escolar. Papers, 105(2), 235-257.

<https://doi.org/10.5565/rev/papers.2775>

GENNEP, A. van (1960). The Rites of Passage. Londres: Routledge and Kegan Paul.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2000). La transición a la educación secundaria: Discontinuidad en las culturas escolares. Madrid: Morata.

GUBA, E. (1989). La credibilidad en la investigación naturalista. En J. GIMENO SACRISTÁN y A.I. PÉREZ-GÓMEZ. La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.

HARGREAVES, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

HARGREAVES, A. y FULLAN, M. (2014). Capital profesional: Transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Morata.

JACOVIKS, J.; MONTES, A. y MANZANO, M. (2020). Imaginando futuros distintos: Los efectos de la desigualdad sobre las transiciones hacia la educación secundaria posobligatoria en la ciudad de Barcelona. Papers: Revista de Sociologia, 105(2), 279-302.

<http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2773>

JORDÁN, J.A. (2002). La escuela multicultural: Un reto para el profesorado. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

LLEDÓ, A. y MARTÍNEZ, C. (2005). La transición de primaria a secundaria: Un trabajo de colaboración. En VV. AA. La transición entre etapas: Reflexiones y prácticas. (pp. 83-91). Barcelona: Graó.

MORIN, E. (2011). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. Madrid: Paidós.

SAN FABIÁN-MAROTO, J.L. (1999). La escolaridad obligatoria: Transiciones y tradiciones. Cuadernos de Pedagogía, 282, 25-30.

STAKE, R. (2007). Investigación con estudios de casos. Madrid: Morata.

ZEICHNER, K. (1985). Dialéctica de la socialización del profesor. Revista de Educación, 277, 95-123.

Biografies de l'autor/a

Susana Fernández-Larragueta, Universidad de Almería

Profesora Titular 

Coordinadora del Master en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa

Área de Didáctica y Organización Escolar 

Facultad de Educación

Monia Rodorigo, Universidad de Almería

Profesora Contratada Doctora Interina

Coordinadora del Grado de Educación Social 

Área de Didáctica y Organización Escolar 

Facultad de Educación

Marie-Noëlle Lázaro, Universidad de Almería

Profesora Colaboradora 

Área de Didáctica y Organización Escolar 

Facultad de Educación

Publicades

05-07-2021

Com citar

Fernández-Larragueta, S., Rodorigo, M., & Lázaro, M.-N. (2021). Entre la part curricular i la part personal: la importància de les transicions educatives en la vida de l’alumnat immigrant per a una educació inclusiva real. EDUCAR, 57(2), 333–346. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1237

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.