Polítiques i pràctiques inclusives per a estudiants estrangers en contextos de neoliberalisme avançat: paradoxes i contrasentits del cas emblemàtic xilè
Resum
Aquest treball sistematitza i analitza críticament l’experiència d’inclusió d’estudiants estrangers en escoles del sistema educatiu xilè, cas emblemàtic de neoliberalisme avançat. Mitjançant una investigació amb perspectiva etnogràfica realitzada en sis centres públics en els últims sis anys, els resultats proposen un conjunt de barreres i facilitadors resultants de la feina autodidacta de les escoles. Les discussions apunten a evidenciar les tensions que emergeixen de la confluència en l’espai acadèmic de principis educatius neoliberals amb polítiques i programes d’inclusió per a estudiants d’origen estranger. A través de l’experiència d’aquest conjunt d’institucions participants, les reflexions finals ofereixen una lectura crítica d’aquesta convergència, les seves repercussions en el quefer quotidià de les escoles, així com els desafiaments pendents en matèria de polítiques educatives inclusives.
Paraules clau
neoliberalisme, relacions ètniques, escola, investigació qualitativa, immigracióReferències
ASCORRA, P.; CARRASCO, C.; LÓPEZ, V. y MORALES, M. (2019). Políticas de convivencia escolar en tiempos de rendición de cuentas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(31), 1-27.
http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3526
BELLEI, C. (2015). El gran experimento: Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago: LOM Ediciones.
COLL, C. (2006). Lo básico en la educación básica: Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). 68-77. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/139.
CZARNIAWSKA, B. (2014). Why I think shadowing is the best field technique in management and organization studies. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 9(1), 90-93.
https://doi.org/10.1108/QROM-02-2014-1198
DI CAUDO, M.V.; LLANOS, D. y OSPINA, M.C. (2016). Interculturalidad y educación desde el sur: Contextos, experiencias y voces. Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana.
ELO, S. y KYNGAS, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18352969.
EVANS, R. (2015). Schooling corporate citizens: How accountability reform has damaged civic education and undermined democracy. Nueva York: Routledge.
FALABELLA, A. (2020). The Seduction of Hyper-Surveillance: Standards, Testing, and Accountability. Educational Administration Quarterly, 1-30.
https://doi.org/10.1177/0013161X20912299
FARDELLA, C. y SISTO, V. (2014). La constitución de la profesión docente y su vínculo con la construcción de Estado y política educativa en Chile. Praxis Educacional, 10(17), 17-49.
FERRÃO, V.M. (2010). Educación intercultural en América Latina: Distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios Pedagógicos, 36(2), 333-342.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200019
FLICK, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
GENTILI, P. (2011). Pedagogía de la igualdad: Ensayo contra la educación excluyente. Buenos Aires: Siglo XXI.
GURPEGUI, J. y MAINER, J. (2013). La crisis de la escuela como problema: Modos de educación, crítica de la crítica y formas de resistencia. Con-Ciencia Social, 17, 13-26.
HALL, D. y MCGINITY, R. (2015). Conceptualizing Teacher Professional Identity in Neoliberal Times: Resistance, Compliance and Reform. Education Policy Analysis Archives, 23(88), 1-17.
JIMÉNEZ, F.; AGUILERA, M.; VALDÉS, R. y HERNÁNDEZ, M.T. (2017). Migración y escuela: Análisis documental en torno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas, 16(1), 105-116.
http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940
KORETZ, D. (2018). The testing charade: Pretending to make schools better. Chicago: American Educator.
LAMAS, M. y LALUEZA, J. (2016). Innovar en el aula: Contradicciones entre nuevas herramientas y viejos roles como medio para trasformar la práctica. Estudios Pedagógicos, 42(3), 243-258.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400013
LERENA, B. y TREJOS, J. (2015). Sobre la posibilidad de una educación inclusiva bajo el actual modelo de desarrollo económico y social chileno. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 145-160.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2017). Orientaciones técnicas para la inclusión educativa de estudiantes extranjeros. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2018). Política Nacional de Estudiantes Extranjeros 2018-2022. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
PARRA, H.; GARRIDO, C.; CARRASCO, A.; VERGARA, M.; HIDALGO, F. y MEZA, D. (2020). Normocentrismo, diversidad y alteridades: Deconstruyendo las políticas educativas inclusivas en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(100).
https://doi.org/10.14507/epaa.28.4338
RAMÍREZ-CASAS DEL VALLE, L.; BALERIOLA, E.; SISTO, V.; LÓPEZ, V. y AGUILERA, F. (2021). La Managerialización del aula: La gramática del rendimiento desde las narrativas de los estudiantes. Curriculo sem Freonterias, 20(3), 950-970.
http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.17
RIBOSA, J. (2020). El docente socioconstructivista: Un héroe sin capa. Educar, 56(1), 77-90.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.1072
RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R.; GONZÁLEZ-FALCÓN, I. y GOENECHEA, C. (2018). Trayectoria de las aulas especiales: Los dispositivos de atención educativa al alumnado de origen extranjero a examen. Barcelona: Bellaterra.
RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ, C. (2014). La contra-reforma educativa en España: Políticas educativas neoliberales y nuevos modelos de gestión. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 81(28.3), 15-29.
ROJAS, N. y SILVA, C. (2016). Informe OBIMID: La migración en Chile: Breve reporte y caracterización. Madrid. Observatorio Iberoamericano sobre Movilidad Humana, Migraciones y Desarrollo.
SANNINO, A.; ENGESTRÖM, Y. y LEMOS, M. (2016). Formative interventions for expansive learning and transformative agency. Journal of the Learning Sciences, 25, 599-633.
https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1204547
SISTO, V. (2019). Inclusión a la «chilena»: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(23).
STEFONI, C. y CORVALÁN, J. (2019). Estado del arte sobre inserción de niños y niñas migrantes en el sistema escolar chileno. Estudios Pedagógicos, 45(3), 201-215.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300201
VALDES, R.; JIMÉNEZ, F.; HERNÁNDEZ, M.T. y FARDELLA, C. (2019). Dispositivos de acogida a estudiantes extranjeros como plataformas de intervención formativa. Estudios Pedagógicos, 45(3), 261-278.
https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300261
VÁZQUEZ SIXTO, F. (1996). El análisis de contenido temático. En Objetivos y medios en la investigación psicosocial (pp. 47-70). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Documento de trabajo.
VERGER, A. y CURRAN, M. (2014). New public management as a global education policy: Its adoption and re-contextualization in a Southern European setting. Critical Studies in Education, 55(3), 253-271.
https://doi.org/10.1080/17508487.2014.913531
VERGER, A. y PARCERISA, L. (2018). Test-based accountability and the rise of regulatory governance in education: A review of global drivers. En A. WILKINS y A. OLMEDO (eds.). Education governance and social theory: Interdisciplinary approaches to research (pp. 1-20). Londres: Bloomsbury.
VERGER, A.; PARCERISA, L. y FONTDEVILA, C. (2019). The growth and spread of large-scale assessments and test-based accountabilities: A political sociology of global education reforms. Educational Review, 71(1), 5-30.
https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1522045
VILLALTA, M.A. (2016). Educación intercultural en Latinoamérica: Análisis de las investigaciones de campo en la región. Psicoperspectivas, 15(1), 130-143.
https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-605
YAMAZUMI, K. (2006). Activity theory and the transformation of pedagogic practice. Educational Studies in Japan: International Yearbook, 1, 77-90.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 Felipe Jiménez, René Valdés
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.