Inclusive Policies and Practices for Foreign Students in Contexts of Advanced Neoliberalism: Paradoxes and Contradictions of the Chilean Emblematic Case

Authors

Abstract

This work systematizes and critically analyzes the inclusion experience of international students in schools of the Chilean educational system, an emblematic case of advanced neoliberalism. Through an ethnographic research approach conducted in six public schools over the past six years, the results reveal a set of barriers and facilitators resulting from self-taught work in schools. The discussions aim to highlight tensions arising from the confluence in the school space of neoliberal educational principles with inclusion policies and programs for students of foreign origin. Through the experience of this set of participating schools, the final reflections offer a critical reading of this convergence, its impact on the day-to-day work of schools, as well as pending challenges in inclusive education policies.

Keywords

neoliberalism, immigration, ethnic relations, school, qualitative research

References

ASCORRA, P.; CARRASCO, C.; LÓPEZ, V. y MORALES, M. (2019). Políticas de convivencia escolar en tiempos de rendición de cuentas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(31), 1-27.

http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3526

BELLEI, C. (2015). El gran experimento: Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago: LOM Ediciones.

COLL, C. (2006). Lo básico en la educación básica: Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). 68-77. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/139.

CZARNIAWSKA, B. (2014). Why I think shadowing is the best field technique in management and organization studies. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 9(1), 90-93.

https://doi.org/10.1108/QROM-02-2014-1198

DI CAUDO, M.V.; LLANOS, D. y OSPINA, M.C. (2016). Interculturalidad y educación desde el sur: Contextos, experiencias y voces. Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana.

ELO, S. y KYNGAS, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18352969.

EVANS, R. (2015). Schooling corporate citizens: How accountability reform has damaged civic education and undermined democracy. Nueva York: Routledge.

FALABELLA, A. (2020). The Seduction of Hyper-Surveillance: Standards, Testing, and Accountability. Educational Administration Quarterly, 1-30.

https://doi.org/10.1177/0013161X20912299

FARDELLA, C. y SISTO, V. (2014). La constitución de la profesión docente y su vínculo con la construcción de Estado y política educativa en Chile. Praxis Educacional, 10(17), 17-49.

FERRÃO, V.M. (2010). Educación intercultural en América Latina: Distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios Pedagógicos, 36(2), 333-342.

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200019

FLICK, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

GENTILI, P. (2011). Pedagogía de la igualdad: Ensayo contra la educación excluyente. Buenos Aires: Siglo XXI.

GURPEGUI, J. y MAINER, J. (2013). La crisis de la escuela como problema: Modos de educación, crítica de la crítica y formas de resistencia. Con-Ciencia Social, 17, 13-26.

HALL, D. y MCGINITY, R. (2015). Conceptualizing Teacher Professional Identity in Neoliberal Times: Resistance, Compliance and Reform. Education Policy Analysis Archives, 23(88), 1-17.

JIMÉNEZ, F.; AGUILERA, M.; VALDÉS, R. y HERNÁNDEZ, M.T. (2017). Migración y escuela: Análisis documental en torno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas, 16(1), 105-116.

http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940

KORETZ, D. (2018). The testing charade: Pretending to make schools better. Chicago: American Educator.

LAMAS, M. y LALUEZA, J. (2016). Innovar en el aula: Contradicciones entre nuevas herramientas y viejos roles como medio para trasformar la práctica. Estudios Pedagógicos, 42(3), 243-258.

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400013

LERENA, B. y TREJOS, J. (2015). Sobre la posibilidad de una educación inclusiva bajo el actual modelo de desarrollo económico y social chileno. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 145-160.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2017). Orientaciones técnicas para la inclusión educativa de estudiantes extranjeros. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2018). Política Nacional de Estudiantes Extranjeros 2018-2022. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

PARRA, H.; GARRIDO, C.; CARRASCO, A.; VERGARA, M.; HIDALGO, F. y MEZA, D. (2020). Normocentrismo, diversidad y alteridades: Deconstruyendo las políticas educativas inclusivas en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(100).

https://doi.org/10.14507/epaa.28.4338

RAMÍREZ-CASAS DEL VALLE, L.; BALERIOLA, E.; SISTO, V.; LÓPEZ, V. y AGUILERA, F. (2021). La Managerialización del aula: La gramática del rendimiento desde las narrativas de los estudiantes. Curriculo sem Freonterias, 20(3), 950-970.

http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.17

RIBOSA, J. (2020). El docente socioconstructivista: Un héroe sin capa. Educar, 56(1), 77-90.

https://doi.org/10.5565/rev/educar.1072

RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R.; GONZÁLEZ-FALCÓN, I. y GOENECHEA, C. (2018). Trayectoria de las aulas especiales: Los dispositivos de atención educativa al alumnado de origen extranjero a examen. Barcelona: Bellaterra.

RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ, C. (2014). La contra-reforma educativa en España: Políticas educativas neoliberales y nuevos modelos de gestión. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 81(28.3), 15-29.

ROJAS, N. y SILVA, C. (2016). Informe OBIMID: La migración en Chile: Breve reporte y caracterización. Madrid. Observatorio Iberoamericano sobre Movilidad Humana, Migraciones y Desarrollo.

SANNINO, A.; ENGESTRÖM, Y. y LEMOS, M. (2016). Formative interventions for expansive learning and transformative agency. Journal of the Learning Sciences, 25, 599-633.

https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1204547

SISTO, V. (2019). Inclusión a la «chilena»: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(23).

STEFONI, C. y CORVALÁN, J. (2019). Estado del arte sobre inserción de niños y niñas migrantes en el sistema escolar chileno. Estudios Pedagógicos, 45(3), 201-215.

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300201

VALDES, R.; JIMÉNEZ, F.; HERNÁNDEZ, M.T. y FARDELLA, C. (2019). Dispositivos de acogida a estudiantes extranjeros como plataformas de intervención formativa. Estudios Pedagógicos, 45(3), 261-278.

https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300261

VÁZQUEZ SIXTO, F. (1996). El análisis de contenido temático. En Objetivos y medios en la investigación psicosocial (pp. 47-70). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Documento de trabajo.

VERGER, A. y CURRAN, M. (2014). New public management as a global education policy: Its adoption and re-contextualization in a Southern European setting. Critical Studies in Education, 55(3), 253-271.

https://doi.org/10.1080/17508487.2014.913531

VERGER, A. y PARCERISA, L. (2018). Test-based accountability and the rise of regulatory governance in education: A review of global drivers. En A. WILKINS y A. OLMEDO (eds.). Education governance and social theory: Interdisciplinary approaches to research (pp. 1-20). Londres: Bloomsbury.

VERGER, A.; PARCERISA, L. y FONTDEVILA, C. (2019). The growth and spread of large-scale assessments and test-based accountabilities: A political sociology of global education reforms. Educational Review, 71(1), 5-30.

https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1522045

VILLALTA, M.A. (2016). Educación intercultural en Latinoamérica: Análisis de las investigaciones de campo en la región. Psicoperspectivas, 15(1), 130-143.

https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-605

YAMAZUMI, K. (2006). Activity theory and the transformation of pedagogic practice. Educational Studies in Japan: International Yearbook, 1, 77-90.

Author Biographies

Felipe Jiménez, Universidad de Las Américas

Profesor Asociado de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Máster y doctor en psicología de la educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Coordinador académico del Doctorado en Psicología de la misma institución. Su principal línea de investigación es la relación migración y escuela, específicamente, el estudio de los dispostivos de acogida a estudiantes y familias extranjeras.

René Valdés, Universidad Andrés Bello

Profesor de Educación especial y Magíster en Educación especial y Psicopedagogía por la Universidad Católica del Maule y Doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Docente de la Escuela de Pedagogía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y por la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello, Chile. Sus líneas de investigación son: liderazgo, inclusión, interculturalidad y aprendizaje escolar. Actualmente es investigador responsable del Fondecyt Postdoctoral N° 3200192.

Published

2021-07-05

How to Cite

Jiménez, F., & Valdés, R. (2021). Inclusive Policies and Practices for Foreign Students in Contexts of Advanced Neoliberalism: Paradoxes and Contradictions of the Chilean Emblematic Case. EDUCAR, 57(2), 347–361. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1302

Downloads

Download data is not yet available.