Impacte de l’aprenentatge cooperatiu en la inclusió de l’alumnat en l’educació secundària
Resum
El propòsit d’aquest article és mostrar els resultats obtinguts en un institut d’educació secundària de la comunitat autònoma de les Illes Balears que ha implementat el programa Cooperar per Aprendre / Aprendre a Cooperar, tant en els tres àmbits d’intervenció com en les tres etapes de desenvolupament que presenta. L’objectiu principal és analitzar l’impacte que exerceix l’aprenentatge cooperatiu en la cohesió, la inclusió i l’adquisició de coneixements per part dels estudiants. La metodologia d’investigació utilitzada se situa en el paradigma qualitatiu, i més concretament en l’estudi de cas únic, de caràcter intrínsec. La recollida d’informació prové de tres fonts complementàries que ens permeten realitzar la triangulació necessària per garantir-ne la validesa i la fiabilitat: entrevista semiestructurada a la comissió d’aprenentatge cooperatiu del centre, grup de discussió del professorat implicat i grup de discussió amb estudiants. Els resultats ens permeten concloure que la introducció de l’aprenentatge cooperatiu és una metodologia que incrementa les situacions d’interacció, relació i adquisició de coneixements.
Paraules clau
aprenentatge cooperatiu, cohesió de grup, educació secundària, inclusióReferències
AINSCOW, M. (2016). Diversity and equity: A global education challenge. New Zealand Journal of Educational Studies, 51(2), 143-155.
https://doi.org/10.1007/s40841-016-0056-x
BOOTH, T. y AINSCOW, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: FUHEM/OEI.
CARNEROS, S. y MURILLO, F.J. (2017). Aportaciones de las escuelas alternativas a la justicia social y ambiental: Autoconcepto, autoestima y respeto. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 129-150.
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.007
ECHEITA SARRIONANDIA, G. (2019). Educación inclusiva: El sueño de una noche de verano. Barcelona: Octaedro.
JOHNSON, D.W. y JOHNSON, R.T. (1989). Cooperation and Competition: Theory and Research. Edina, Minnesota, EUA: Interaction Book Company.
KORTHAGEN, F.A.J. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 83-101. Recuperado de http://hdl.handle.net/11162/37598.
LAGO, J.R.; PUJOLÀS MASET, P.; RIERA, G. y VILARRASA COMERMA, A. (2015). El aprendizaje cooperativo y cómo introducirlo en los centros escolares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(2), 73-90. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol9-num2/art4.htm.
MUNTANER, J.J.; PINYA, C. y MUT, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos: Un estudio de casos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 96-114.
https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8846
OCDE (1995). La qualité de l’enseignement. París: CERI-OCDE.
PERLADO, I.; MUÑOZ, Y. y TORREGO, J. (2019). Implicaciones de la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo para la educación inclusiva. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(4), 128-151.
https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.9468
PUJOLÀS, P. (2008). Nueve ideas clave: El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
PUJOLÀS, P. (2009). La calidad en los equipos de aprendizaje cooperativo: Algunas consideraciones para el cálculo de la cooperatividad. Revista de Educación, 349, 225-239. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2009/re349/re349-11.html.
PUJOLÀS, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/149151.
PUJOLÀS, P. y LAGO, J.R. (2007). La organización cooperativa de la actividad educativa. En J. BONALS y M. SÁNCHEZ-CANO (coords.). Manual de asesoramiento pedagógico (pp. 349-392). Barcelona: Graó.
PUJOLÀS, P.; LAGO, J.R. y NARANJO, M. (2013). Aprendizaje cooperativo y apoyo a la mejora de las prácticas inclusivas. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 207-218. Recuperado de http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/296.
STAKE, R.E. (1998). Investigación con estudios de casos. Madrid: Morata.
UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París: Unesco.
VERDUGO, M.Á. y PARRILLA, Á. (2009). Presentación: Aportaciones actuales a la educación inclusiva. Revista de Educación, 349, 15-22. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2009/re349/re349-01.html.
YIN, R. (2014). Case Study Research: Design and Methods. 5.ª ed. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 Juan Jorge Muntaner Guasp, Dolors Forteza Forteza
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.