Impact of cooperative learning on the inclusion of students in secondary education

Authors

Abstract

This article presents the results obtained in a secondary education institute of the autonomous region of the Balearic Islands, which has implemented the cooperate to learn/learn to cooperate program in both the three areas of intervention and in the three stages of development of this program. The main objective is to analyze the impact of cooperative learning on student cohesion, inclusion, and learning. The research methodology used is situated in the qualitative paradigm, and more specifically in the intrinsic case study. Information was collected from three complementary sources, thus enabling the necessary triangulation to ensure the validity and reliability of the data: a semi-structured interview with the school’s cooperative learning commission, a discussion group with the teachers involved, and a focus group with students. The results allow us to conclude that the introduction of the cooperative learning methodology increases interactional, relational, and learning situations.

Keywords

cooperative learning, group cohesion, inclusion, secondary educations

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Author Biographies

Juan Jorge Muntaner Guasp, Universitat de les Illes Balears

Doctor en Pedagogía por la UIB, Catedrático de Universidad del área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la UIB. Ha trabajado en el campo de la Educación Especial, especialmente en relación al proceso educativo y formativo de las personas con discapacidad intelectual, sus investigaciones hacen referencia al proceso de inclusión educativa, tanto en las escuelas ordinarias como en el contexto social. Ha publicado diversos libros (El deficiente mental ante la sociedad de editorial Narcea, La persona con retraso mental: bases para la inclusión social y educativa de editorial Aljibe y Escuela y discapacidad intelectual en Eduforma), también tiene artículos y ponencias relacionadas con la atención a la diversidad y la educación inclusiva. Director de los cursos de Postgrado de Especialista en Educación Especial de la UIB. Ha sido director del ICE de la UIB desde enero de 2001  hasta mayo de 2007 y fue director del Departamento de PAPE en la UIB desde 2009 a 2012.

Dolors Forteza Forteza, Universitat de les Illes Balears

Licenciada en Pedagogía Terapéutica (1982) y Doctora en Psicopedagogía (1998) por la Universitat de les Illes Balears. Inicia su trayectoria docente e investigadora en la UIB en 1990. Ha impartido docencia en los estudios de Maestro, Pedagogía, Psicopedagogía y de Doctorado, y actualmente en el Grado de Educación Primaria en el que es también tutora de prácticas y de Trabajo de Fin de Grado. Es codirectora y profesora del Máster oficial interuniversitario en Educación Inclusiva desde el curso 2009-10.

Published

2021-07-05

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