Alumnat trans. Una oportunitat per desenvolupar pedagogies feministes a l’escola

Autors/ores

Resum

Davant de l’escassetat d’investigacions que relacionin el clima escolar amb les taxes d’èxit d’alumnat trans, plantegem la present anàlisi per explorar les trajectòries que segueixen aquests estudiants a l’educació obligatòria i poder identificar aquells factors que puguin contribuir a pal·liar les elevades taxes d’abandonament observades en aquest sector. Per realitzar el treball es va adoptar una metodologia qualitativa de recerca, optant per un disseny no experimental que combinava l’estudi explicatiu de casos amb la triangulació de fonts i dades: d’una banda, informacions obtingudes gràcies a les entrevistes biogràfiques en profunditat realitzades a quatre universitaris i, de l’altra, selecció i desenvolupament d’un grup focal de discussió en un institut d’educació secundària de Madrid. Els resultats evidencien factors educatius favorables, especialment professorat concret que va servir de referent i suport, així com la necessitat de percebre els espais escolars com a segurs. A l’article s’hi confirma la importància que els centres formatius assumeixin la responsabilitat de construir àmbits respectuosos amb les diversitats, especialment en el cas de l’alumnat trans, i s’hi ofereixen recomanacions orientades des d’una pedagogia feminista per aconseguir que les institucions docents siguin llocs inclusius, segurs i empoderadors per a les persones trans.

Paraules clau

alumnat trans, atenció a la diversitat, diversitats sexogenèriques, educació inclusiva, factors facilitadors, pedagogies feministes

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Biografies de l'autor/a

Mercedes Sánchez Sáinz, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en educación. Pedagoga. Logoterapeuta infantil. Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid desde 1999. Actualmente impartiendo asignaturas de equidad e inclusión. Autora de múltiples publicaciones relacionadas con la diversidad sexual y las identidades de género en ámbito educativo. (449 citaciones, índice h 11, índice i10 11). Co-creadora de la primera oficina de diversidad sexual e identidad de género en una universidad española. Miembro de la comisión académica del máster oficial de Estudios LGBTIQ+. Líneas de investigación: inclusión y diversidad sexual e identidad de género en ámbito educativo. Participación en 16 proyectos de investigación. Miembro del grupo consolidado de investigación UCM Inclusión, Diversidades, DUA, Curriculum y Tecnología (INDUCT, UCM: nº 930448). Participación en 6 PIMCD y coordinación de uno.  

 

Raúl García Medina, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor del Dto. de Estudios Educativos, en la Facultad de Educación de la UCM. Miembro del grupo consolidado de investigación UCM Inclusión, Diversidades, DUA, Curriculum y Tecnología (INDUCT, UCM: nº 930448). Desarrolló su labor investigadora en proyectos competitivos nacionales y autonómicos relacionados con sus principales líneas de investigación: educación inclusiva; atención educativa a la diversidad cultural y lingüística; y educación para la convivencia y la prevención de la intolerancia en la escuela. Actualmente, es investigador en dos proyectos interuniversitarios del Programa Estatal de I+D+i: alfabetización ecosocial y políticas educativas para la equidad. Asimismo, ha participado como experto en proyectos del Observatorio Español del Racismo y la Xenofobia (OBERAXE). También colabora como evaluador en diversas revistas nacionales e internacionales.

 

Melani Penna Tosso, Universidad Complutense de Madrid

Psicóloga, doctora en Educación. Profesora del departamento de Estudios Educativos de la Facultad de Educación (Universidad Complutense de Madrid) y escritora. Directora del posgrado de Experto en Pedagogías Feministas y Queer, título propio de la Universidad Complutense. Responsable del Área de Diversidad sexual e identidad de género de la UCM. Ha ejercido como profesora en diferentes etapas educativas y diferentes países. Miembro del grupo consolidado de investigación UCM Inclusión, Diversidades, DUA, Curriculum y Tecnología (INDUCT, UCM: nº 930448). Autora de libros, artículos  y materiales educativos.

 

Publicades

2023-01-31

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