Trans students: Opportunities for the development of feminist pedagogies at schools
Abstract
In contrast with the numerous studies focusing on the types of violence suffered by trans people, hardly any studies have looked at the factors associated with academic success among this demographic group. This study examines the common factors associated with successful academic achievement among a sample of trans students in secondary and university education. A qualitative research methodology is adopted, opting for a nonexperimental design that combines explanatory case study with the triangulation of sources and data: on the one hand, data obtained from in-depth biographical interviews with four trans university students; and on the other, selecting and developing a focus group discussion at a secondary school. The results are used to compile a series of common factors that have proved beneficial to these students, especially specific teachers who served as role models and provided support, as well as the need to perceive school spaces as safe. The importance of schools assuming the responsibility of building spaces that are respectful of diversity, especially in the case of transgender students, is confirmed. The study ends with recommendations from a feminist pedagogy standpoint to help make schools inclusive, safe and empowering places for trans people.
Keywords
trans students, attention to diversity, sex-gender diversities, inclusive education, facilitating factors, feminist pedagogiesReferences
BARÓN, S.; CASCONE, M. y MARTÍNEZ VALLE, C. (2013). Estigma del sistema de género: Aprendizaje de los modelos normativos, bullying y estrategias de resiliencia. Política y Sociedad, 50(3), 837-864. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2013.v50.n3.41971
BECOÑA, E. (2006). Resiliencia: Definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024
BEJARANO, M. T.; MARTÍNEZ, I. y BLANCO, M. (2019). Coeducar hoy: Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del curriculum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004
BOLÍVAR, A.; SEGOVIA, D. y FERNÁNDEZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Muralla.
CARVAJAL, A. (2018). Transexualidad y transfobia en el sistema educativo. Humanidades, 8(1), 163-193. http://dx.doi.org/10.15517/h.v8i1.31467
COLL-PLANAS, G. y RODÓ-ZÁRATE, M. (dirs.) (2018-2021). Miradas poliédricas a la violencia de género: Propuestas para la prevención en los centros de secundaria desde una perspectiva holística e interseccional. Universitat Oberta de Catalunya / RecerCaixa. Ref. 2017ACUP00089.
DIVERSITY AND CHILDHOOD (2021). Diversidad e infancia: Cambiando las actitudes sociales hacia la diversidad de género en los niños de toda Europa. Unión Europea.
DUVAL, E. (2020). Reina. Caballo de Troya.
FOUCAULT, M. (2002). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
GARCÍA MEDINA, R.; MORENO, I. y SALGUERO, J. M. (2014). Diversidad cultural e inclusión. En J. A. GARCÍA FERNÁNDEZ e I. MORENO HERRERO (Eds.). Escuela, diversidad cultural e inclusión (pp. 103-221). La Catarata.
GARCÍA, R.; PENNA, M.; SÁNCHEZ, M.; SALGUERO, J. M. y MORENO, I. (2020). Análisis de los itinerarios de éxito de estudiantes migrantes y estudiantes trans que alcanzaron estudios universitarios, desde una perspectiva educativa inclusiva. Revista Complutense de Educación, 31(2), 207-218. https://doi.org/10.5209/rced.62016
GAVILÁN, J. (2016). Infancia y transexualidad. La Catarata.
HONNETH, A. (2010). Reconocimiento y menosprecio: Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Katz.
HOOKS, b. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Traficantes de Sueños.
INCLUDE-ED CONSORTIUM (2006-2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Ministerio de Educación.
JONES, T.; SMITH, E.; WARD, R.; DIXON, J.; HILLIER, L. y MITCHELL, A. (2016). Experiencias escolares de estudiantes transgénero y de género diverso en Australia. Sex Education, 16(2), 156-171. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1080678
KRUEGER, R. (1991). El grupo de discusión. Pirámide.
LLENA-BERÑE, A.; AGUD-MORELL, I.; PÁEZ DE LA TORRE, S. y VILA MUMBRÚ, C. (2017). Explorando momentos clave para el empoderamiento de jóvenes a partir de sus relatos. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 30, 81-94.
MARINE, S. (2017). Changing the frame: Queering access to higher education for trans* students. International Journal of Qualitative Studies in Education, 30(3), 217-233. https://doi.org/10.1080/09518398.2016.1268279
MCBRIDE, R. S. (2020). A literature review of the secondary school experiences of trans youth. Journal of LGBT Youth. https://doi.org/10.1080/19361653.2020.1727815
MCBRIDE, R. S. y NEARY, A. (2021). Trans and gender diverse youth resisting cisnormativity in school. Gender and Education, 33(8), 1090-1107. https://doi.org/10.1080/09540253.2021.1884201
MCGLASHAN, H. y FITZPATRICK, K. (2017). LGBTQ youth activism and school: Challenging sexuality and gender norms. Health Education, 117(5), 485-497. http://dx.doi.org/10.1108/HE-10-2016-0053
MISSÉ, M. (2018). A la conquista del cuerpo equivocado. Egales.
MORENO, Y. y PENNA, M. (2018). Breve decálogo de ideas para una escuela feminista. Revista Trabajadoras de la Enseñanza, 364, 24-27.
MORENO, O. y PUCHE, L. (2013). Transexualidad, adolescencia y educación. Egales.
MORIÑA, A. (2017). Investigar con historias de vida: Metodología biográfico-narrativa. Narcea.
PENNA, M. y SALGUERO, J. M. (2017). Protocolo de actuación en los centros educativos ante el alumnado trans. Polyphonia. Revista de Educación Inclusiva, 1(1), 95-107. http://revista.celei.cl/index.php/PREI/article/view/226
PLATERO, R. (L.) (2012). Intersecciones: Cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Bellaterra.
PLATERO, R. (2014). TRANS*exualidades: Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Bellatera.
PICHARDO, J. I.; STÉFANO, M.; FAURE, J.; SAENZ, M. y WILLIAMS, J. (2015). Abrazar la diversidad. Instituto de las Mujeres.
PUCHE, L. (2021). Hacia una (co)educación sexual inclusiva: Aportes desde la investigación sobre infancia y juventud trans. Magister, 33, 17-23.
SÁNCHEZ, M.; PENNA, M. y ROSA, B. de la (2016). Somos como somos: Deconstruyendo y transformando la escuela. La Catarata.
SÁNCHEZ SÁINZ, M. (2019). Pedagogías Queer: ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? Catarata.
SENNET, R. (2003). Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Anagrama
SPADE, D. (2015). Una vida “normal”: Violencia administrativa, políticas trans críticas y los límites del derecho. Edicions Bellaterra.
TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. y DEVAULT, M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource. Wiley.
THOILLIEZ, B. (2019). Vindicación de la escuela como espacio para el desarrollo de experiencias democráticas: Aproximación conceptual a las prácticas morales de reconocimiento y respeto. Educación XX1, 22(1), 295-314. https://doi.org/10.5944/educxx1.21657
TORRES, J. (2017). Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Morata.
WE PROJECT (2020-2022). Promoting work-based equality for LGBT+Q+ YOUNG. Unión Europea.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Mercedes Sánchez Sáinz, Raúl García Medina, Melani Penna Tosso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.