Abordar els ODS i el pensament reflexiu en la formació de docents: un estudi sobre situacions d’aprenentatge per a la planificació transdisciplinària de la llengua i la literatura

Autors/ores

Resum

En aquesta investigació s’exploren les possibilitats de la formació lingüística i literària per a abordar la temàtica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i fomentar el pensament reflexiu en la formació de docents. La fonamentació teòrica es basa en el marc conceptual de la transdisciplinarietat, el paradigma de l’educació lectora i literària i l’ús de metodologies actives. El projecte consisteix en l’elaboració de situacions d’aprenentatge tot seguint les orientacions de la LOMLOE i s’ha dut a terme mitjançant la metodologia d’aprenentatge basat en projectes (ABP) en el grau universitari de Mestre/a d’Educació Primària. Dels projectes se n’ha estudiat el component de transdisciplinarietat, el desenvolupament del pensament reflexiu i els aspectes didàctics relacionats amb els ODS. Per a fer-ne l’anàlisi s’ha utilitzat un qüestionari dissenyat ad hoc amb pretest i posttest a partir del de Sabariego et al. (2020) i dos instruments qualitatius: les conclusions de les SA i les reflexions dels participants. De l’anàlisi dels qüestionaris se’n desprèn una millora general, amb puntuacions significativament majors en el posttest, en les dimensions relacionades amb l’apartat metodològic i la satisfacció de l’activitat. Els resultats demostren que l’enfocament transdisciplinari a partir dels ODS afavoreix el pensament crític i enriqueix l’experiència educativa.

Paraules clau

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), transdisciplinarietat, educació literària, formació del professorat, pensament reflexiu

Referències

ÁLVAREZ-MARTÍNEZ, J. M., MOLINA-SAORÍN, J., MIRALLES-MARTÍNEZ, P. i TRIGUEROS CANO, F. J. (2021). Key Competences and the Transfer of Social Knowledge: Perceptions of Secondary School Pupils. Sustainability, 13(4), 2299. https://doi.org/10.3390/su13042299

ANTÓN HUIMAN, J. C., GÓMEZ RUTTI, Y. Y., FAJARDO VIZQUERRA, L. S., LEÓN LIZAMA, R. D. i BULEJE VELÁSQUEZ, N. P. (2024). Pensamiento crítico en la educación superior universitaria. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 45-56. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.703

BALLESTER ROCA, J. i IBARRA RIUS, N. (2020). Cartografía crítica de la educación literaria contemporánea. En J. BALLESTER ROCA i N. IBARRA RIUS (coords.), Entre la lectura, la escritura y la educación: Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 203-216). Narcea.

CRESWELL, J. W. i CRESWELL, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.

Decret 106/2022, de 5 d’agost, del Consell, d’ordenació i currículum de l’etapa d’Educació Primària. Generalitat Valenciana. https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7572.pdf

EDO AGUSTÍN, E. (2023). Gamificación: Metodología para el desarrollo de competencias. Educar, 59(2), 333-349. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1768

HERNAIZ-AGREDA, N., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i RODRÍGUEZ-LÓPEZ, R. (2024). Development of Transdisciplinary and Complex Learning in Inclusive Educational Practices. Education Sciences, 14(3), 222. https://doi.org/10.3390/educsci14030222

JIMÉNEZ PÉREZ, E. P. (2023). Pensamiento crítico VS competencia crítica: Lectura crítica. Investigaciones sobre Lectura, 18(1), 1-26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839

MATEO, J. i VIDAL, M. C. (coords.) (2000). Mètodes d’investigació en educació. Universitat Oberta de Catalunya.

NICOLESCU, B. (1996). La transdisciplinariedad: Manifiesto. Ediciones du Rocher.

RAMOS TORRES, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, 37, 89-110. http://dx.doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763

Reial Decret 157/2022, d’1 de març, pel qual s’estableixen l’ordenació i els ensenyaments mínims de l’educació primària. Boletín Oficial del Estado, 52 (2 març de 2022). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296

RENOVELL-RICO, S., SOTO-GONZÁLEZ, M. D. i SANZ-CERVERA, P. (2022). Desarrollo de la competencia del pensamiento reflexivo en el grado de maestro/a de educación infantil. En A. TIJERAS IBORRA, V. GABARDA MÉNDEZ i M. J. SOSPEDRA BAEZA, (coords.), Contradicciones del sistema educativo: Análisis crítico y metamorfosis en una sociedad plural y diversa (pp. 185-194). Dykinson.

RODRIGO SEGURA, F. i IBARRA RIUS, N. (2022). Educación literaria y competencia digital mediante metodologías activas para la formación de los futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 40(3), 37-60. https://doi.org/10.6018/educatio.486381

SABARIEGO, M., SÁNCHEZ-MARTÍ, A., RUIZ-BUENO, A. i SÁNCHEZ-SANTAMARÍA, J. (2020). The Effects of Learning Contexts on the Development of Reflective Thinking in University Education: Design and Validation of a Questionnaire. Sustainability, 12(8), 3298. https://doi.org/10.3390/su12083298

SAURA-MAS, S., BLANCO-ROMERO, A. i BARRERA, J. (2021). Towards a transdisciplinary approach in the training of teachers: Creating procedures in learning and teaching in higher education. En 7th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’21). Universitat Politècnica de València, 773-781. https://doi.org/10.4995/HEAd21.2021.13037

SETTATI, A. i GUZMÁN IBARRA, I. (2021). La formación de profesores: Un modelo complejo y transdisciplinario. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12(e1503), 1-23. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1503

SUÁREZ, D. H. (2011). Narrativas, autobiografías y formación: Una presentación y algunos comentarios. Revista Educación y Pedagogía, 61(23), 11-24.

TRUJILLO, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: Infantil, Primaria i Secundaria. Ministerio de Educación.

UNESCO (2019). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

WATTS, F., GARCÍA-CARBONELL, A. i ANDREU-ANDRÉS, M. A. (2013). Innovation competencies development: INCODE Barometer and user guide. Turku University of Applied Sciences.

ZABALZA BERAZA, M. A. (2000). Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 217, 459-490.

Biografia de l'autor/a

Nerea Hernaiz-Agreda, Universitat de València

Doctora en Educació per la Universitat de València. És diplomada en Educació Social, llicenciada en Psicopedagogia i amb un màster en Educació Especial i Professora d'Educació Secundària. Va obtenir una beca de col·laboració al departament de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació i un contracte predoctoral del Ministeri (Formació de Professorat Universitari - FPU) al Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València. Té un interès especial per l'estudi de les competències interculturals i les generals en relació amb l'empleabilitat i l'adaptació sociocultural. Ha realitzat estades de recerca al Centre for Cross-Cultural Research del departament de Psicologia de la Universitat de Guelph (Canadà) en 2018 i a la SWPS University of Social Sciences and Humanities de Varsòvia (Polònia) el 2017.

És membre del grup de recerca Cultura, Diversitat i Desenvolupament (CUDIDE) -  “Culture, Diversity & Development”.

Publicades

2024-06-06

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.